Teugels uit handen trekken..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eva_

Teugels uit handen trekken..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 21:31

Nu is ze van het hoofdschudden af, maar trekt ze afentoe de teugels gewoon uit mijn handen!
Ben ik heerlijk aan het rijden, lekker voorwaarts, nergens last van.
Ineens; hoplaa, omlaag met dat hoofd.
Het is flink irritant, en ze doet het ècht om te irriteren.
Heeft iemand tips?
Als ik mijn handen netjes hoog heb, ben ik haar vaak te snel af.
Maar soms, is zij mij te snel af, en hang ik in haar nek.
Flink been helpt niet, dan gaat ze harder lopen met haar hoofd omlaag.

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 21:33

Je paard heeft ook last gehad van hoofdschudden.
Heb je haar toen ook laten onderzoeken op pijn?
Zoals de rug, nek en het gebit

Eva_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 21:35

Cow_horse schreef:
Je paard heeft ook last gehad van hoofdschudden.
Heb je haar toen ook laten onderzoeken op pijn?
Zoals de rug, nek en het gebit

Sinds ik met een nieuw bit rijd (dubbelgebroken) heeft ze haar hoofd niet meer geschud. Maar het hoofdschudden was alleen de eerste 10 minuten. Wanneer ik lekker bezig was met rijden, was het ook over.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 14:52

dat heeft de mijne ook een keer gehad, gewoon omdat ze iets meer vrijheid wilde en vooraan de paardengroep wilde lopen. ik heb me er niks van aan getrokken, je teugels in ieder geval niet strakker houden dan normaal maar zodra ze je teugels uit de handen trek gelijk een schop geven. dan is het t snelst over.

sandra1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 15:13

als ze het doet om te iriteren, wil ze reactie. mijn pony deed het ook. continu. deed niets anders bijna. ik heb het genegeerd. net gedaan of ik gek was. teugels weer op maat en verder rijden. maar dat is per paard heel verschillend natuurlijk. mijn ponny doet t nu bijna niet meer

Eva_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 16:03

Bedankt voor de tips.

MarleenM

Re: Teugels uit handen trekken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 16:34

Ik heb een paard gereden die dat ook deed.... Ik heb dan altijd flink been gegeven en dat is een paar gebeurd en daarna was het over

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 22:37

wat er ook wel eens kan helpen bij echt hardnekkige trekkers
bijzetteugels aandoen, maar zo dat ze een cm of 10 langer zijn dan je gewone teugels.
als ze je teugels uit je handen snukt krijgen ze een paar keer een ruk in de mond (die precies op het moment komt dat ze snukt, en niet nadien)
meestal helpt dit wel voldoende om dan zonder bijzet te kunnen rijden...

Color_blind

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 23:26

Elke keer als hij het doet, een korte tik geven met de zweep (het liefst een korte springzweep, zodat je hem op de hals tikt).. Let er wel op dat je dit direct erna doet als hij met zijn hoofd trekt, anders weet hij niet wat hij fout doet.
Als het goed is gaat ie het vanzelf minder doen , en uiteindelijk niet meer

Eva_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-06 18:47

dutske schreef:
wat er ook wel eens kan helpen bij echt hardnekkige trekkers
bijzetteugels aandoen, maar zo dat ze een cm of 10 langer zijn dan je gewone teugels.
als ze je teugels uit je handen snukt krijgen ze een paar keer een ruk in de mond (die precies op het moment komt dat ze snukt, en niet nadien)
meestal helpt dit wel voldoende om dan zonder bijzet te kunnen rijden...

Bijzetteugels begin ik niet aan.
éénmaal gedaan, en in het ziekenhuis beland.
En sowieso, wil ik alles oplossen zonder bijzetteugels.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 19:41

dat is dan inderdaad minder.
maar ik vind het nog altijd de beste oplossing, zowiezo, als jij een tik geef met de zweep oid, kom je net te laat.
bij de bijzet, krijgt ze een straf op het moment dat ze vooruit snukt...
maargoed, als je liever niet met bijzet rijdt
veel succes

Chely

Re: Teugels uit handen trekken..

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-06 09:57

makkelijk gezegt, moeilijk gedaan

als hij aan je teugels trekt, niet loslaten! hij moet genoeg ruimte hebben om lekker voorwaarts neerwaarts te lopen...maar niet de hele teugel.
Als hij de teugel uit je hand trekt, ben je het contact van de aanleuning kwijt en kun je weer opnieuw beginnen met oppakken.

Als je zodra hij trek, zwaar gaat zitten,de teugels niet loslaten, handen zo min mogelijk naar voor krijgt hij de deksel op zijn neus (dmv onprettig gevoel in de mond). Na 3x bedenkt hij zich wel!

Hij krijgt de ruimte die hij nodig heeft (natuurlijk ook halsstrekken tijdens het rijden!) wil hij meer, dat kan, maar hij mag niet zelf die ruimte nemen!

fjordenfan_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 10:46

het paard kan idd pijn aan rug of mond hebben. Ik zou de dierenarts erbij halen. Maar het kan ook zijn dat je de teugels te strak hebt.Dat doet pijn aan de mond en gaan ze er door trekken.

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 14:25

Ik denk niet dat ze het doet om je te irriteren maar om onder het werk uit te komen. De hersens van een paard werken niet zo als die van ons. Ze leggen linken, het werk wordt lastig->omlaag met hoofd, dat helpt om eronder uit te komen en het is gelukt dus blijft ze het proberen. Het is aan jou om die link te verbreken. Als ze omlaag trekt even heel kort in je hand -los-vast-los-vast-los-been naar voren. Denk aan touw trekken. Als er een hele groep mensen aan de andere kant van het touw hangt die zo sterk zijn dat jij er eigenlijk niet tegenop kan kun je blijven trekken en verliezen je kunt ze ook laten vallen door opeens los te laten. Bij een paard werkt dat net zo alleen is het niet de bedoeling dat hij valt Succes!