steigeren..... pijn?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sione

steigeren..... pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-06 19:24

Hoi hoi,

Mijn bijna 4 jarige merrie heeft nu het steigeren ontdekt. Als ik begin met rijden is ze eerst heel hyper en begint dan te steigeren (steeds hoger trouwens). Na een paar keer stopt ze ermee en kan ik gewoon gaan rijden. Gisteren ben ik er 2 x afgevallen (voor het eerst).
In draf in een wending gaat ze dus ineens stilstaan en komt ze omhoog. Zweepje erbij heeft geen effect, extra been geven ook niet.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn? Pijn? of iets anders. Ze is hier ineens mee begonnen....

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 19:52

Het kan pijn zijn, maar het kan ook zijn dat ze jou aan het uitproberen is!.
Laat haar anders even nakijken door een DA ofzo?

Het kan dus ook zijn dat ze jou nu test tot hoe ver ze kan gaan. In het begin zijn pony's met inrijden heel lief etc. (wel rennerig meestal) maar als ze ontdekt hebben dat ze ook als jij erop zit kunnen bokken en steigeren, gaan ze het vaker doen. En ze gaan steeds verder. Om de grens op te zoeken.

In jou geval denk ik dat het het laatste geval is. Wees dus consequent (en streng) om een hoop problemen te voorkomen als het inderdaad het laatste geval is.

Veel succes ermee!

Robin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 19:53

_Marinke_ schreef:
Het kan pijn zijn, maar het kan ook zijn dat ze jou aan het uitproberen is!.
Laat haar anders even nakijken door een DA ofzo?

Het kan dus ook zijn dat ze jou nu test tot hoe ver ze kan gaan. In het begin zijn pony's met inrijden heel lief etc. (wel rennerig meestal) maar als ze ontdekt hebben dat ze ook als jij erop zit kunnen bokken en steigeren, gaan ze het vaker doen. En ze gaan steeds verder. Om de grens op te zoeken.

In jou geval denk ik dat het het laatste geval is. Wees dus consequent (en streng) om een hoop problemen te voorkomen als het inderdaad het laatste geval is.

Veel succes ermee!

Helemaal mee eens

Goofy44

Re: steigeren..... pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 20:34

Het paard kan pijn hebben, bepaalde oefeningen moeilijk vinden of heeft staken ontdekt. Omdat het paard net 4 jaar is, zou ik eerst de mond controleren, dan de schoft, dan aan beide kanten onder de schoft en vlak achter de schouderbladen. Ook de voorbenen kun je controleren. Is er verschil tussen longeren en berijden ? Is het een vaste plek, plaats of oefening ? Voor alle gevallen geldt dat je de oorzaak zo snel mogelijk moet zien te bepalen. Daar zit je snel naast, dus je kan omgekeerd dingen uitsluiten. Vraag jezelf af of de oefeningen voor het paard die je doet, mogelijk te zwaar zijn. Doe een paar stapjes terug.... Het paard is volop in de groei, dat gecombineerd met rijden kan pijn geven. Ook rijfouten zijn de ruiter vaak niet bekend, het ene paard accepteert dit, het andere paard niet, die beloont of reageert dan met steigeren. Steigeren is in ieder geval een signaal dat je serieus moet nemen. Als je er te lang mee doorgaat wordt het een gewoonte of ondeugd. Nu is het probleem waarschijnlijk gemakkelijk op te lossen, als je het negeert wordt de oplossing steeds moeilijker.

Hoe staat het paard vierkant ? Let vooral op de stand van de achter- en voorbenen.

_Marinke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 21:34

@ Goofy44: Zover was ik nog niet met me kennis.. Maar mooie aanvulling..

Sione

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 10:35

nou het gekke is dat ze het aan het begin doet. Dan hebben we lekker gestapt en als ik haar dan op pak voor een drafje dan doet ze het. Geen moeilijke oefening maar een simpele grote volte ofzo. Maar het is in een wending (ook op korte zijde)
Na 3 a 4 x stopt ze ermee en kunnen we "gewoon" rijden.

Robin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 11:05

Sione schreef:
nou het gekke is dat ze het aan het begin doet. Dan hebben we lekker gestapt en als ik haar dan op pak voor een drafje dan doet ze het. Geen moeilijke oefening maar een simpele grote volte ofzo. Maar het is in een wending (ook op korte zijde)

Dan is het toch uitproberen denk ik.. want als ze pijn had.. zou ze het vaker doen of niet dan?

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 13:16

Het klinkt als uitproberen.
Toch voor de zekerheid even het gebit laten controleren en ook kijken of je zadel nog goed past. Als je hebt uitgesloten dat ze het doet omdat ze pijn heeft, toch flink doorpakken.
Een paard kan alleen steigeren als hij slecht voorwaarts is en dus niet aan het been. Heb je goede begeleiding? Dit kan namlijk uitmonden in een gevaarlijk en serieus probleem. Steigeren (en dus staken) mag niet en moet je consequent aanpakken. Zodra je voelt dat je paard terug komt in tempo, geef maar een flinke tik naar voren, anders iemand met een longeerzweep in de bak die je paard voorwaarts houdt.

Sione

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-06 14:25

ja momenteel heb ik geen les. Ben net verhuisd en moet nog iemand vinden hier in omgeving. Moest ik maar eens haast achter zetten geloof ik.
Bedankt voor adviezen en tips.

rosann

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-06 20:20

Zo'n soort gelijke situatie heb ik ook gehad. Mijn paard (bijna 4) was met beleren heel braaf etc... toen hij een poosje onder het zadel was, vond hij het wel erg leuk om gek te doen, een vrouw had gezegt op concours tegen mij of hij wel eerder zadel op gehad had . (leek net zo stier). Op een gegeven moment is hij hier gewoon mee gestopt omdat het geen zin had, ik hoop dat dit in jouw geval precies hetzelfde is. Gewoon jouw even uitproberen.

Sione

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 10:00

Rosann, Ben je gewoon op zelfde voet doorgegaan of heb je nog dingen verandert? Zoals ander bit proberen ofzo?
Ik hoop dat het bij mij net zo vergaat als bij jou paardje....

rosann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:21

ik ben gewoon zo doorgegaan, en hoop dat het ook zo lukt bij jouw, mijne gaf het op een gegeven moment gewoon op. Heel af en toe dat hij nog wat probeert. suc6 dur meej in ieder geval

XxXchaXxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 14:24

mischien ben je te streng in zijn mond ..

Renee__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 15:31

Ik ga met _Marinke_ mee. Wees consequent en streng voor d'r, anders gaat ze maar door. Als je dat eerst probeert, en je weet dat je je best en goed doet om haar op de grond te houden en ze gaat maar door, laat haar dan is nakijken bij de DA Mssn heeft ze een pijn en dat ze daardoor steigert, maar dat denk ik eerder niet. Ze is nog jong en denk nog niet zo heel lang ohz?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 17:47

Sione schreef:
ja momenteel heb ik geen les.

et voila
dat lijkt me de oorzaak van je probleem

Goofy44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:28

Sione schreef:

Waaraan merk je dat je met je paard goed hebt gestapt ? Jij kan het goed vinden, maar als je paard nog niet klaar is en je begint te vroeg met iets wat eigenlijk heel simpel lijkt, maar het paard discomfort geeft, hindert of pijn doet dan kan dat een aanleiding zijn om met dit gedrag te beginnen.....

Ik zou beginnen met rijles nemen van een goede instructeur of instructrice.

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:36

Het kan ook zijn dat het een vorm van protest is omdat er teveel van haar wordt gevraagd (en dan niet perse fysiek, maar ook geestelijke belasting). Het is een jong dier en heeft veel moeten verwerken. Misschien eens goed om haar een week of lekker buiten te zetten en alleen maar leuke dingen met haar te doen zoals wandelen, poesten enz.
Op een kleine rustpauze reageren jonge paarden vaak heel goed. Zo kunnen ze het geleerde rustig verwerken.

Ik zou lichamelijk oorzaken ook uitsluiten. Misschien vraag je te snel teveel stelling/buiging voordat het paard daar voldoende warm is.
Ikzelf begin altijd met ruime grote voltes en naarmate mijn paard makkelijk stelling en buiging heeft ga ik de voltes pas verkleinen.

Sione

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-06 22:44

ze heeft net 3 maanden rust gehad. Ze is beleerd, paar weken doorgereden en toen weer even op rust (weidegang, los in bak etc) gezet. Juist om alles wat ze hefet geleerd en wat haar is "overkomen"(zadelmak maken etc. te verwerken.
Dat ik teveel vraag en te hard in de mond ben zijn opmerkingen waar ik niets mee kan (en niets aan heb) omdat je niet weet hoe ik rij. Ik heb een hele zachte hand. Maar inmiddels heb ik een instructrice gevonden en we gaan ermee aan de slag.