tong uit mond?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

tong uit mond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 00:27

rijd sinds kort erg gestressed paard, nu voelt tijdens rijden wel steeds beter maar ze blijft haar tong buitenboord gooien. Hoe is dit op te lossen?
Bij vorige ruiter deed ze dit minder, maar daar werd ze gereden op stang en trens en goed dichtgesnoerd.

wat kan ik doen om dit op te lossen?

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 09:05

Je zal de oorzaak moeten zoeken? Waarom doet hij dit? Doordat hij gestressed is, hou jij misschien snel teveel vast? Ik weet het niet hoor, maar het kan maar zo. Zoek de oorzaak en ga dan een oplossing zoeken

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 09:26

Vraag er een een tandarts bij... misschien heeft hij last van zijn tanden... en anders even het bit na laten kijken... misschien is het bit te groot/ scherp oid.

Novice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 14:13

Tong problemen zijn meestal aanleuningsproblemen. Dus ik denk niet dat hij met stang en trens werd dichtgesnoerd, maar dat hij toen wel naar de aanleuning werd gereden.
Probeer daar dus aan te werken. Niet te veel op die tong letten en goed rijden blijven.

Palma_Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 15:49

Ja hier hetzelfde probleem, ik heb nu goede instructie en de aanleuning is nu veel beter en ook de tong blijft binnenboord

Arrabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 13:26

Wat is aanleuning? (hoe doe je dat?)

MyWup

Re: tong uit mond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 19:40

aanleuning: je paard loopt dan netjes aan de teugel, kort gezegd.
je paard loopt dan aan de teugel, op zijn eigen benen, zijn hoofd is stil,
goed aan 2 benen, gelijke druk op 2 teugels en laat zijn rug los zodat jij lekker kan gaan zitten.
aan de teugel rijden is niet aan de teugels trekken, net zo lang totdat hij met zijn hoofd naar beneden gaat.
je kan alleen maar netjes aan de teugel rijden wanneer je paard los is gereden, dus voorwaarts-neerwaarts, als hij los is langzaam oppakken, vooral goed voorwaarts houden, hij moet op je benen aan de teugel komen.
tongprobleem: het kan veel oorzaken hebben.
mijn Z2 paard deed het ook totdat ik erachter kwam dat het zadel
niet goed pastte.
gelijk een ander zadel gekocht maar het tongprobleem bleef, ze gooide hem er niet van opzij uit, maar stak de tong wat tussen de tanden door.
ga alsjeblieft geen hulpmiddelen proberen zoals de tong vastknopen of de neusriem strakker maken, dan wordt het alleen maar erger.
bovenstaande adviezen kloppen inderdaad!!!
kijk of je rijuitrusting goed past bij je paard!

irisselada

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 10:22

mijn paardje steekt ook zijn tong eruit maar lecht hem niet over het bit heen. hij doe het altijd met verschillende zadels enz. maar hij det het niet bij springen of buitenritten. alleen bij dressuur. verveling????

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-06 12:39

Novice schreef:
Tong problemen zijn meestal aanleuningsproblemen. Dus ik denk niet dat hij met stang en trens werd dichtgesnoerd, maar dat hij toen wel naar de aanleuning werd gereden.
Probeer daar dus aan te werken. Niet te veel op die tong letten en goed rijden blijven.

Ja dit is vaak wel oorzaak in 9 gevallen van de 10. Succes hiermee. En probeer paard zoveel mogelijk op gemak te gaan stellen, maar dit gaat veel tijd en geduld kosten...