weglopen tijdens opstijgen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kims

weglopen tijdens opstijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 21:43

Ik weet niet of het hier hoort, of bij VMR. anders kan t wel verplaatst worden

Ik ben momenteel al ruim een half jaar bezig om alle slechte eigenschappen op een vriendelijke manier uit mijn pony te krijgen. Dit lukt me aardig maar ik heb 1 groot struikelblok die ik maar niet verbeterd krijg; het opstijgen.

Als ik nog maar mijn voet in de beugels zet begint mijn pony het op een lopen te zetten. Heel irritant. IK heb verschillende manieren geprobeerd om dit uit haar te krijgen. Ff op een rijtje:

- Haar direct stilzetten als ik erop zit. (vriendelijke manier, maar het werkt voor geen meter)
- Haar stil proberen te zetten als ik half hang. Het probleem hiermee is dat ze totaan niets geeft om de teugeldruk. Ze gaat zelfs harder lopen.
- Ruk geven. Werkt ook niet. Op een of andere manier wordt ze tijdens het opstijgen echt waanzinig hard in haar mond.
- iemand er naast laten staan die haar stilzet. Maar daar dendert ze ook gewoon overheen.

Het is ook niks medisch. Het zadel zit gewoon goed, ik prik nergens met mijn tenen in haar buik o.i.d. en mijn zweepje prikt ook nergens in haar kont.

Wie o wie heeft voor mij de oplossing?
Alvast bedankt!

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 21:46

deed mijn paard ook, of rondjes draaien

gewoon iemand laten vasthouden. eerst minuutje er naast staan(op plek waar het zadel is) dan hangen, gaat ze vooruit, er gelijk af en herhalen. en klein beetje teugel druk. en misschien iemand er voor zetten (zonder vast te houden) of een paard er voor,

brynja

Re: weglopen tijdens opstijgen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 21:50

Wat nog wel eens helpt is na het opstappen brokjes (of iets anders geven). Dan moet je paard ombuigen met zijn hoofd om de brokjes te krijgen en kan/ wil hij niet weglopen. Zo kan je hem leren wat langer stil te staan, zodat jij rustig kan opstappen en je beugels te pakken. Na een tijdje kan je dan die brokjes weg laten (als je dat wilt). Ik heb meerdere mensen dit zien gebruiken en het werkt goed.

Gr Ilse

Madelen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 21:51

Heeft je pony wel respect voor jouw ruimte dan? Of wil zebijvoorbeeld met poetsen ook niet voor je opzij stappen? Ik denk dat ik daarmee zou beginnen, met het naar mensen luisteren in het algemeen.

Misschien kun je haar in de hoek van de bak zetten voordat je opstijgt? Dan moet ze eerst nog omdraaien voordat ze echt weg kan lopen.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 21:53

Misschien als je je voet in de beugel wilt doen en ze probeert weg te stappen. Gewoon weer op twee benen gaan staan en zorg ervoor dat als je paard wil lopen dat dat dan niet van je vandaan is maar om je heen. Als het paard dan energie wil verspillen, dan moet ie dat zelf even weten. Zolang jij dr maar niet moe van wordt. Echt even consequent zijn. Staat ie stil, weer proberen en mogelijk wer precies hetzelfde. Niet sneller worden met opstappen (als je paard al loopt en dan pas stilzetten dan ben je al te laat)

Lijkt mij in ieder geval een geschikte methode, beter dan bv een rk geven aan de teugels

HedwigO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 21:54

Ik had dit probleem ook. Maar het was meer een autoriteitsprobleem. Heb punt 1 van jou telkens consequent gedaan en nu loopt ze nog steeds beetje weg maar wel tenminste als ik er goed op zit.

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 21:54

Karoliefje schreef:
deed mijn paard ook, of rondjes draaien

gewoon iemand laten vasthouden. eerst minuutje er naast staan(op plek waar het zadel is) dan hangen, gaat ze vooruit, er gelijk af en herhalen. en klein beetje teugel druk. en misschien iemand er voor zetten (zonder vast te houden) of een paard er voor,

Ik heb het ook met mijn paard, maar iemand die haar vast houd dan word het bij mij alleen maar erger.
Dan voeld ze zich op de een of andere manier alleen maar benauwder en gaat ze juist nog harder vliegen.
Ik negeer het nu sinds 3 maand en nu gaat het goed behalve als ik 1 dag niet gereden heb.
Ze staat nog niet helemaal stil, maar begint nu iig pas met lopen als ik mijn been erover zwaai en staat meteen weer stil als ik zit..

Kims

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 22:02

@ Madelen
Ja, respect voor me heeft ze wel. Als ik aankom gaat ze voor me opzij en ze zal me nooit zomaar omver beuken gelukkig
In een hoek zetten werkt niet bij haar. Dan klimt ze gewoon gezellig weer uit die hoek.

@ bienotje.
Goeie tip, ik ga het eens uitproberen en kijken hoe lang Nusanna t volhoud haha

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 22:10

Ik had dit ook met mijn verzorgpony. Nu gaat het steeds beter, maar volgens mij ligt het gewoon ook erg aan haar bui.
Hyperactief = weglopen
lui = blijven staan

Ik heb veel geoefend met haar door haar steeds in een hoekje te zetten. Dat werkte erg goed. Ook weleens na het rijden als ze al wat meer moe was. Dan bleef ze toch wel staan. Dan even 1 keer op en af stappen en als ze het dan goed deed, de hemel in prijzen.
Wanneer ze weg liep ging ik weer op 2 benen staan en zette ik haar weer op de plek waar ik eigenlijk al van plan was om op te stappen. Wanneer ze wat langer het geduld had weer goed belonen en zo steeds opbouwen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, veel succes ermee

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 02:30

Je teugel aan trekken terwijl je op stijgt zodat het paard met het hoofd naar de linker kant komt zo doe ik het ook altijd.
Mijn paard wil ook nog wel eens weg lopen terwijl ik opstijg.

Latisha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 10:55

haha mijn haflinger doet dat ook... ik laat dr vaak met lange teugel even wat gras van langs de bakrand plukken en dan kan ik opstappen zonder dat ze wegloopt. nu doet ze het ook steeds minder.

UniFlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 11:14

Als er iemand bijstaat en de pony staat niet stil zou ik het toch wat strenger aanpakken.. ho is ho!
Maar dan moet je wel zeker weten dat het gewoon baldadigheid is.. Als dat het niet is heeft hij nog gewoon stil te staan maar praat tegen hem, en wrijf hem over z'n hoofd.. Bij het paardje wat we nu aan het zadelmak maken zijn helpt het goed!

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 13:40

Ik heb het afgeleerd bij mijn exvzpaardje. Gewoon beginnen alsof je er nog nooit op hebt gezeten....
Je komt de bak binnen.. (paard is helemaal opgetogen) je zet hem stil op de a-c lijn en gaat met 1 hand in de beugel hangen. Nu gaat jouw paardje (net als altijd lopen) zet hem stil door gewoon hohoo te zeggen. Je gaat wederom met 1 hand in de beugel hangen... en doet dit net zo lang totdat je paardje stilstaat. Wanneer hij dit doet zet je 1 voet in de beugel en gaat hierop staan... wederom blijven herhalen totdat hij stilstaat. Uiteindelijk zwiep je je been over hem en gaat zitten. Dit gewoon blijven herhalen.... bij mij duurde het 3 weken.. en had +/- 20 minuten nodig om hem stil te zetten. Maar ik heb van hem 'gewonnen'. Sinds die tijd stond hij met opstijgen altijd stil.

xxxLotte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:14

Dat van DAMBER wekt volgens mij super!

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:25

Latisha schreef:
haha mijn haflinger doet dat ook... ik laat dr vaak met lange teugel even wat gras van langs de bakrand plukken en dan kan ik opstappen zonder dat ze wegloopt. nu doet ze het ook steeds minder.

En dat vindt ik dus verkeert

HedwigO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 15:52

Ik ook maar dan wel met een d Zo wint ze nog steeds altijd. Je moet denk ik oppassen dat dat geen gewoonte wordt. Straks wil ze alleen maar plukje gras kunnen pakken voor het opstappen. Kan vervelend worden. Dat van Damber werkt volgens mij ook prima. Heb je wel veel geduld voor nodig

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 16:14

Hedwig18 schreef:
Ik ook maar dan wel met een d Zo wint ze nog steeds altijd. Je moet denk ik oppassen dat dat geen gewoonte wordt. Straks wil ze alleen maar plukje gras kunnen pakken voor het opstappen. Kan vervelend worden. Dat van Damber werkt volgens mij ook prima. Heb je wel veel geduld voor nodig

Het eindresultaat mag er wezen... en geduld is een schone zaak

Tenshi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 18:28

Ik denk dat de methode van Damber wel effect zal hebben ja

Denk dat de manier van Bienotje ook averechts kan gaan werken. Als het paard geen ruiter op zn rug krijgt door te gaan lopen zal hij daar misschien juist gebruik van maken door aan de wandel te blijven gaan. Bovendien is een mens eerder moe dan een paard heb ik het idee...

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-06 18:34

Iedereen bedankt voor de tips.

Dat van damber ga ik zeker doorvoeren aankomende weken. Stilstaan zal ze naar verloop van tijd! En dit is ook nog eens een vriendelijke manier

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 09:19

Succes... en mocht je nog vragen hebben... PB me gerust!!

Groetjes Daniëla