Wijkprobleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Natasja_

Wijkprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 16:25

Bij mijn andere pony's heb ik er nooit last van, maar ik rijd sinds kort een pony bij en die vertikt het gewoon om te wijken?
Ze valt over de buitenschouder, of wil gewoon helemaal niet opzij, of maar een heel klein stukje..
en in draf gaat ze echt supersloom..

iemand tips?

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 17:12

Mijne gaat juist heel snel bij het wijken, ze vlucht als het ware voor mijn been...Maar ik kijk ook even mee met de antwoorden

pientje4

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 17:20

Ik weet niet hoe oud de pony is en of hem/haar is geleerd te wijken?.....
Je moet ze eerste leren hoe ze op je (wijk)hulp moeten reageren. Rustig opbouwen, je hulp geven en zodra ze ook maar een pasje goed doet belonen. Je zou op een volte kunnen beginnen dit is gemakkelijker.

Tijdens het poetsen kun je als je je pony omduwt ook de plaats aanraken waar jij met je been de wijkhulp geeft tijdens het rijden.

Maar vergeet dus niet dat een pony eerst moet weten hoe hij/zij op een hulp moet reageren en dit kan (heel veel) tijd kosten. Succes ermee!

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-06 20:50

begin eens met een wending om de voorhand.

Sily

Re: Wijkprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 01:22

Als ze al supersloom is zal ze ws ook niet echt aan het been zijn en dat is toch wel belangrijk als je verder gaat, dat die basis goed is, sloom zijn is zoals je zelf denk ook al weet niet goed

Naar mijn idee is elke oefening een drama als je paard niet voorwaarts aan het been is.

Dus eerst dat slome eruit en wat peper erin.

Een heel klein stukje opzij is goed, beloon dat ook, anders zal ze het ook niet snappen, ze meot het natuurlijk ook nog leren en zal niet de bedoeling snappen als je de kleine stapjes niet waardeert.
Als ze over de buitenhand wegvalt ben jij of niet duidelijk genoeg met je hulpen of zij snapt het niet en zijn de kleine stapjes die wel lukken toevalstreffers.

Op wat voor paarden wijk je normaal?
Paarden die het al kennen of paarden die het nog moeten leren.
Op een volte kan je idd lekker oefenen, mijn instructrice liet ons oefenen door eerst een meter voor de hoefslag af te wenden, ze willen dan graag naar de hoefslag toe en daar kan je gebruik van maken, dit zijn maar kleine stukjes en dus ook makkelijker voor je paard dan als je gelijk vanuit het midden begint.

Nathalie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 15:39

Probeer eerst eens een volte te sluiten en te openen. Zo kun je al controleren of ze netjes aan je been is of niet.

Daarna kun je gaan proberen kleine stukjes te wijken, dit kun je het beste eerst proberen een paar meter van de hoefslag vandaag (paard trekt automatisch naar het hek). Zo kun je dit steeds meer uitbouwen en steeds verder weg van het hek naar het hek toe wijken.

Probeer ook niet te knijpen met je been, maar als je bv. in draf zit been geven als je gaat zitten(lichtrijden). En jezelf controleren los, vast, los, vast.

Ondertussen kan ik al wijken zonder mijn been tegen me paard aan te leggen, als hij dan te weinig doet hoef ik mijn been er maar even tegen aan te leggen en dan laat ik direct weer los. Ik paard gaat van nature tegen het gewicht in.

Hoop dat je hier iets aan hebt.

Mr_PLH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 16:37

teneerste moet je nagaan of het zadel niet te weinig ruimte heeft tussen de kussens, als dat namelijk wel zo is dan drukt het zadel telkens bij een wending tegen de binnenkant van de wervel...

zeer pijnlijk dus, heeft je paard geen moeite met volte's met goede lengte buiging dan zou je eens even je zadel moeten nakijken...

rijtechnisch moet ze je hulpen eerst kunnen begrijpen, door bijv. volte's te openen en te sluiten... zonder je binnenteugel te gebruiken! als dat lukt dan kun je in stap beginnen met een pasje wijken voor het been, je moet vooral niet te veel in 1 keer willen, zoiets moet je opbouwen.

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 19:57

Staan al veel tips bij, dus die ga ik niet herhalen
Ik heb bij mijn (verzorg)pony het wijken verbeterd door haar als het ware met mijn zweep haar kont om te laten zetten, zodat de achterhand voor is, helpt ook heel goed, gaan ze meer van scharen

josiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 20:38

Nathalie84 schreef:
Probeer eerst eens een volte te sluiten en te openen. Zo kun je al controleren of ze netjes aan je been is of niet.

Daarna kun je gaan proberen kleine stukjes te wijken, dit kun je het beste eerst proberen een paar meter van de hoefslag vandaag (paard trekt automatisch naar het hek). Zo kun je dit steeds meer uitbouwen en steeds verder weg van het hek naar het hek toe wijken.

Probeer ook niet te knijpen met je been, maar als je bv. in draf zit been geven als je gaat zitten(lichtrijden). En jezelf controleren los, vast, los, vast.

Ondertussen kan ik al wijken zonder mijn been tegen me paard aan te leggen, als hij dan te weinig doet hoef ik mijn been er maar even tegen aan te leggen en dan laat ik direct weer los. Ik paard gaat van nature tegen het gewicht in.

Hoop dat je hier iets aan hebt.

Zo heb ik het mijn paard ook geleerd door een volte te openen en te sluiten!

Dressuurgek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-06 18:02

beantsje schreef:
begin eens met een wending om de voorhand.

Zou ik niet doen, als je het verkeerd doet is dat erg slecht voor zn voorbenen. Vroeger deden ze het idd wel zo.

Je kan beter beginnen met de volte te sluiten en weer openen. Je geeft aan dat ie erg sloom draaft, dat is een kwestie van AAN het been maken