Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
En als ze zoiets doet, ga je gewoon stilstaan, ontspannen, belonen en pas weggaan als jij dat aangeeft.
. je moet wel dan als ze het goed doet heeel overdreven belonen en iets doen wat zij leuk vind.veel bezighouden wil ook nog wel eens helpen letterlijk bij elke letter (ik weet niet of je die hebt in de wei) een figuur rijden jacolien schreef:Ja, ik ben ook al meer dan een jaar bezig...
Maar consequent aanpakken zonder al te hard van voren af te remmen vind ik erg moeilijk. Iedere keer terughalen wanneer ze iets versnelt?
Wanneer ik dat doe "valt" ze terug in stap en zodra ik heel iets been geeft stuift ze naar voren. Heb dan het gevoel dat zij heel erg het tempo bepaalt en niet ik.
jacolien schreef:ja, jullie slaan wel de spijker op de kop. Door haar tempo te verhogen houd ik het been te weinig aan. Het is wel een slimmerd. Ze is enorm gevoelig voor mijn zit. Maar zodra ik aan haar mond zit gaat die kop omhoog en verzet ze zich. Dus dat doe ik dan maar niet.
Maar meer been is idd een goede tip. Je bent nl. zo geneigd om een paard wat te hard loopt minder been te geven.
Wanneer ik mijn paard een flinke ophouding laat maken is ze helemaal overstuur. Dan rilt ze en is er geen land mee te bezeilen. Vlg. mijn gevoel is ze door een "harde" hand ingereden. Dat weet ik bijna wel zeker. Op een buitenrit is ze erg goed. Gewoon langs een drukke weg met grote bussen ed geen probleem. Dan volgt ze me overal op een lange teugel.
Kun je specifiek daar aan werken. Je paard reageert fel op teugelhulpen. Probeer die daarom een beetje aan te passen, licht in de hand zijn maar toch duidelijk als het nodig is. Ook hierbij geldt dat je paard deze hulpen zal moeten accepteren, dat zal niet gebeuren als je de teugelhulpen in het vervolg maar helemaal achterwege laat.
We kunnen hiervandaan namelijk niet zien wat jij en je paard doen..