Paard gaat bij halthouden piafferen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard gaat bij halthouden piafferen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 14:33

Als ik wil gaan halthouden plaatst mijn paard steeds een achterbeentje net even niet onder de massa. Dus hij staat stil, mooi 4-kant en dan toch even het binnenachterbeen net even buiten de massa zetten. Wil ik hem dat beentje weer netjes laten zetten, gaat hij piafferen net zolang totdat ik hem weer laat aanstappen.

Op zich een mooie piaf , maar niet de bedoeling.

Waarom doet hij dit? Best zwaar toch voor hem als er ergens een gevoelige plek in zijn lichaam zit?

Waar zit het hem in zijn lijf, is mijn vraag. Zijn rug? Achterhand? Of achterbenen. Weet eigenlijk niet of dit medisch of rijtechnisch is. Hoe los ik dit op? Ipv netjes stilstaan is het achterwaarts of piaf

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 14:36

Ik denk dat het probleem zit in zijn rug. Want hij zet en zijn been niet onder de massa en hij drukt vervolgens zijn rug weg door te gaan bewegen terwijl hij stil moet gaan staan.

Maar ik heb er geen verstand van dus sorry als ik het fout heb

peggel

Re: Paard gaat bij halthouden piafferen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 14:43

als het iedere keer het binnenachterbeen is zoals je in je verhaal zet is het denk ik eerder een balans probleem dan een medisch iets. als een een pijnlijke plek zou zitten zou hij waarschijnlijk iedere keer hetzelfde been buiten de massa plaatsen. ik denk dat als je hem meer gesloten houd tijdens het halthouden, het probleem zich vanzelf oplost. bereid hem goed voor en probeer de balans te behouden. succes!

Zwetsloot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 14:45

De Piaffe die jou paard laat zien is waarschijnlijk niet een echte goede Piaffe. Bij de Piaffe moet het pard totaal door het lijf zijn met een zeer sterk ondergebracht achterbeen en een "bolle" rug.
Bij het "dribbelen" wat jou paard doet vanuit spanning is de rug waarschijnlijk "hol"en wordt het achterbeen opgetrokken richting de staart, i.p.v. meer gebogen en ondergebracht.
Het correct halthouden moet gebeuren vanuit een mooie ontspannen stap. besteed veel aandacht aan de overgang (losgelaten in nek en kaak, aan het been, fijne aanleuning) en zorg dat het paard in het halthouden aan je been voorwaarts blijft. Dus niet te lang staan maar veel herhalen. Op het moment dat je paard in de stap en overgang fijn door het lijf blijft, zal het halthouden sterk verbeteren.
Ga dus niet tijdens het halthouden proberen je paard vierkant te zetten, want dat brengt heel veel spanning met zich mee, zoals Achterwaarts of zijwaarts weglopen en/of dribbelen.
heel veel rust en schijnovergangen naar het halthouden, kort stilstaan (wel ontspannen) zullen uiteindelijk resulteren in een correct halt waarbij het paard netjes 4kant en op 4 benen staat.
Succes met oefenen en misschien kun je iemand (instructeur) vragen om je hierin te begeleiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 14:48

@Juin, bedankt, hier herken ik mijn probleem goed in. Gelukkig geen medische oorzaak, zal idd balans zijn en idd die spanning is er zeker heel erg.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 14:48

Wat doet je paard met achterwaarts gaan? Onlast hij dan ook dat bewuste been?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 16:11

Volgens mij wel, staat iig best vaak in ruststand.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 16:17

Heel veel overgangen/tempowisselingen rijden, zodat je paard rechter word en dus ook goed aan been komt tijdens halthouden. Probeer zelf ook goed de rust erin te houden bij paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 16:24

Best moeilijk, maar ben druk bezig met oefenen. In het begin ging hij ook steeds scheef staan, kont naar buiten of kont naar binnen, dat is al beter geworden.

Dat halthouden heeft hij nl nooit willen doen. Altijd een hoop gezever of meteen achterwaarts gaan, dus zocht het ook niet op.

Toen ik hem pas had, sprong hij gewoon door de teugels en gaf aan omhoog te komen of meters de lucht in te springen. Zag dat altijd als dominantieprobleem. Hij is niet meer zo en pak het weer op.

Bets

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 16:36

Ja dat is ook niet makkelijk, maar bij halthouden of ter voorbereiding van achterwaarts gaan, moet paard goed vanuit achteren naar voren gereden worden naar een begrenzde/weerstandbiedende hand waarop paard dus actief gaat halthouden en eventueel achterwaarts gaat.

Hoe meer overgangen/tempowisselingen (korte) gemaakt word, des te beter je paard de achterhand eronder gaat brengen, hoe beter je verbinding/controle gaat krijgen vanuit de achterhand naar voren. Succes ermee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 16:55

Ik heb er een met een luie achterhand, valt niet mee.