Wie helpt mij uit deze discussie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

love_FlAmE

Wie helpt mij uit deze discussie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 21:49

Mijn vriend heeft pas een nieuw bijrijdpaard maar het is niet zo'n gemakkelijke. Ze bokt en springt redelijk veel.
Mijn vriend houdt haar heel erg kort en laat haar de hele tijd in verzamelde draf lopen, als ze bokt of springt of een of andere spastische actie dan trekt hij haar stil en gaat hij weer stappen, is ze dan braaf ... weer verzamelde draf en heel kort houden.
Dat paard kropt volgens mij haar hele energie op en als er dan een beetje ontspanning krijgt in de teugel "ontploft" ze.
Nu zei ik hem dus dat hij ze vanvoor meer moet loslaten en ff lekker moet laten doordraven en veel grote voltes rijden zodat ze de grootste energie kwijt kan. En als ze bokt benen eraan en doorrijden, niet dat flauwe gedoe van trg naar stap gaan (naar mijn mening leren ze dan "als ik bok hoef ik niet meer te werken"). Maar hij vindt zijn methode toch nog de beste ... Wat vinden jullie hiervan??

Steph1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:52

Dat jij gelijk hebt...

onbekend2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:54

Niet dat ik zoveel zinnigs heb te zeggen, maar ik wil dit topic graag even volgen (interessant!) vandaar dat ik even een berichtje plaats (kan ik het makkelijk weer vinden)

overigens ben ik het met jouw mening eens ...

Bij mij op de manege heeft een merrie ook vaak van die trucjes en die wordt precies andersom aangepakt dan jouw vriend doet.... als zij vervelend doet moet ze een tijd lang galopperen om haar energie een beetje kwijt te raken.... (nou weet ik niet of dit een goede oplossing is, maar dat ter zijde).... het werkt overigens wel

sasjeeh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:55

ik vindt ook dat je gelijk heb!
ze moeten altijd ff hun ei kwijt om het zo te zeggen!

Casca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:56

Als hij iedere keer het paard blijft inhouden kropt het haar energie op. Dus de volgende keer zal ze nog gekker zijn en zal je haar nooit van achter naar voren naar de hand toe kunnen rijden... dus nooit echte ontspanning...

Rij dus eerst de energie eraf voor je ONTSPANNEN aan het werk kunt.

mariettek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:56

Ben ik het mee eens! Laat los dat paardje, het klinkt als verzet tegen het 'opkrullen'!. Laat haar lekker losrijden met een lang(er) teugeltje. Pas later oppakken, maar zorg eerst dat ze zich ontspant.

(veel succes met jouw vriend overtuigen... )

L_Odette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:58

Misschien eerst longeren, dan is de druk eraf. En mijn reactie op bokken en dergelijke is aanpakken en voorwaarts er uit rijden. Daarna weer oppakken en aan het werk.

Poiuytrewq

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:58

Ik vind ook dat jij gelijk hebt. Als hij haar nou vooruit rijdt krijg je niet zo van die grote bokken en kan ze haar energie idd kwijt.

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 22:00

Jij hebt gelijk

Edit : drukte al op verzenden voordat ik uitgelegd had waarom Als je een paard op de rem zet (in die verzamelde draf dus) heeft het paard veel meer tijd om na te denken wat hij kan gaan doen. Als je hem, zoals jij zegt, lekker voorwaarts rijd, of als je het bokken aan voelt komen snel een tempo-wisseling/figuur rijd, houd je hem bezig en heeft hij dus minder tijd om te gaan bokken. Daarnaast is stappen minder vermoeiend, en in mijn ogen toch een stukje beloning dan.. plus dat het paard dan alweer meer tijd heeft om na te denken

love_FlAmE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 22:05

@veraA dat is nou heel mooi uitgelegd gelijk ik het bedoelde

jentel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 22:07

dit soort problemen moet je voorwaarts oplossen!! anders krijg je een bom..

CarmN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 22:10

Ik denk dat wat jij zegt ook beter is!
Dan krijg je namelijk niet het probleem dat het paard wil uitbreken, omdat ze gewoon lekker voorwaarts loopt.

En wat veraA zegt ben ik het ook mee eens

Raposa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 22:21

ik ben het met jou eens..

Goofy44

Re: Wie helpt mij uit deze discussie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 22:50

Je vriend doet precies wat je niet moet doen. Ik weet zeker dat het paard niet correct verzameld gaat....

Felinde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 22:54

Ben het met de bovenstaande opmerkingen eens Jij hebt gelijk. Zie het zelf ook vaak voorkomen, en meestal zeg ik er dan ook wat van. En als ze het dan snappen, dan rijdt het ineens veel prettiger. Voor ruiter, en paard.

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:42

Ik ben het met geen van jullie tweeën eens

Als het paard lichamelijk geen problemen heeft en het is puur door te veel energie zou ik hem eerst longeren voor het rijden tot hij ontspannen voorwaarts neerwaarts gaat lopen. Dat maakt ten eerste het rijden veel gemakkelijker, het is voor paard en ruiter prettiger werken en bespaart een heleboel tijd die je onnodig verspilt door te gaan vechten met het paard. Waarbij je ook nog het risico loopt om het gevecht te verliezen waardoor je nog verder van huis bent.

En met rijden zou ik vooral naar ontspanning werken door het paard aan het werk te zetten. Veel wendingen, overgangen en de trainingsmethode afhankelijk van het paard en zijn zwakke en sterke punten.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:46

Dit soort problemen moet je voorwaarts oplossen en niet de rem erop trekken. Dan kunnen ze nl nog veel meer narigheid uithalen. Hand naar voren en laat paard maar op zijn eigen benen lopen.

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:59

Kris25 schreef:
Dit soort problemen moet je voorwaarts oplossen en niet de rem erop trekken. Dan kunnen ze nl nog veel meer narigheid uithalen. Hand naar voren en laat paard maar op zijn eigen benen lopen.

Verschilt helemaal per paard. Van voren los gooien lost ook niks op. Het paard moet eerst ritme en balans hebben voor het op eigen benen kan lopen, daarbij is over het tempo 'jagen/rijden' nóóit goed. Liever onder het tempo, maar ontspannen en aan het werk als over het tempo met grote passen die achter de massa worden geplaatst. Waardoor er geen ritme en tact is en het paard nooit uitgebalanceerd over de rug leert lopen (op eigen benen dus).

Ilzjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 11:02

Bij dat soort paarden zeggen wij meestal 'Zet het gestuiter om in voorwaarts'
Als het paard zo doet gewoon doen alsof er niks aan de hand is en doorrijden. Tenminste dat doe ik altijd als ik op zo'n paard zit. Anders krijg je helemaal een bom omdat het paard tegengehouden word ipv naar voren mag.

Ik ben niet zo denderend goed in uitleggen, maar wat ik bedoel staat er vast al wel zo'n beetje tussen.
Laatst bijgewerkt door Ilzjuh op 20-03-06 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 11:02

idd gwn ff laten uitcrossen en dan weer oppakken als ze dr energie kwijt is

hardi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 11:06

Ik ga mee met het meerendeel hier. Dit is iets wat je juist voorwaarts op moet lossen. Als dit paard op de handrem blijft rijden span je als het ware een veer. Het paard kropt de energie op, geef je hem dan op dat moment de ruimte, dan explodeert hij dus. Probeer de ontspanning te zoeken. Alleen kontakt teugel en voorwaarts rijden. Als het paard echt met je gaat lopen, mag je hem heus wel even terugrijden, maar belangrijk hier is dat als het paard dan terug komt en ontspant, jij als ruiter ook direct weer ontspant.

VeraA: Jij zegt dat als je een paard verzameld laat lopen dat hij dan meer tijd heeft om na te denken. Hier ben ik het niet mee eens. Als je paard CORRECT verzameld loopt heeft je paard echt geen tijd om na te denken. CORRECT verzameld lopen is voor een paard een hele zware oefening en vergt heel veel energie en kracht bij het paard.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 11:08

Ik ben het met je eens..
Ik denk idd dat het paard op een geven moment denk van: Oh als ik bok dan gaan we stappen,, En hij kan zn energie niet echt kwijt, dan kun je um beter eerst even los laten of flink longeren. dan rijdt hij zelf ook fijner

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 17:42

@Hardi, ja daar heb je gelijk in, maar wat ik van haar verhaal begrijp zet hij het paard gewoon in een rustige draf, en in denk niet dat het een correcte verzamelde draf is als ik haar verhaal zo lees vandaar dat ik het zei

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 17:53

Ik zou hem in elk geval dit hele verhaal op bokt laten lezen.Misschien dat hij het nu wel tot "inkeer" komt.

love_FlAmE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 18:16

Dankje voor de reacties allemaal!
@ aerdenhout1 , zal ik zeker doen want naar mij en de rest van de manege luistert hij toch niet