Ik rijd nu al meer dan een jaar op mijn verzorgpaardje Chuwaz, een ex-manegepaard.
Ik merk wel dat er een heel klein beetje verbetering in zit met het begin, maar het kan nog veel beter.
Alleen weet ik niet precies hoe, want ik krijg sommige dingen gewoon moeilijk voor elkaar.
Zo is hij in de achterste hoek van de bak erg schrikachtig. Hij gaat er dan vaak vandoor en durft dan wel eens een gemene bok te geven.
Vooruit drijven en de teugels goed op maat doe ik dan wel, maar ik heb het idee dat het niet veel helpt..
Ook is hij maar heel slecht aan het been. Ik kan overgangen rijden, drijven, tikjes erbij, het helpt allemaal niet.
Zijn eigenaresse rijdt hem met sporen, maar ik vind het geen goed idee om hem met sporen vooruit te prikken, straks reageert hij daar ook niet meer op

En naast al deze dingen hebben we nog het probleem nageven. Ook als ik hem eindelijk goed voorwaarts heb doet hij het nog niet.
Alleen als ik de teugels helemaal los laat, dus zonder druk, gaat hij uit zichzelf. Maar als ik de teugels dan weer op pak gaat gelijk z'n hoofd weer omhoog en dat is natuurlijk niet de bedoeling

Ik weet niet goed hoe ik dat aan moet pakken, ik heb geen zin om hem in z'n bek te zitten snokken om hem naar beneden te krijgen..

Waarschijnlijk krijg ik over een poosje les, maar het zou fijn zijn als jullie wat tips voor me hadden zodat ik voorlopig zelf een beetje vooruit kan

Alvast bedankt!
Nathalie.
Als hij toch schrikt, roep je iets van 'ho' of 'nee' en neem je hem gewoon terug, en dat mag best met een iets strengere hand, mits het aanstellen is, maar gebruik ook je zit en stem er dus goed bij. Ik heb dat ook gehad met m'n pony, en het is nog steeds niet helemaal over. Maar ik heb nu wel geleerd om niet bang te zijn, en alles júist voorwaarts op te lossen, dus als ze ergens naar keek, gewoon voorwaarts drijven en vrolijk verder rijden. Als ze schrikt, gewoon terugnemen, en vrolijk doorrijden. Galopeert ze weg ? Prima, maar dan stopt ze pas met galoperen als jij dat zegt. Dus probeer uit dat schrikken toch iets positiefs te halen