opbouwen van springen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sasjeeh

opbouwen van springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 19:28

heej!
ik ging gisteren mijn shetlander leren springen,
Door er eerst naast te rennen dat ik er zelf overheen sprong en dat zij mij moest volgen en het ging opzich best goed daarna stapte ik er op en ginge we samen springen het lukte opzich wel redelijk goed!
Ze sprong er ruim en netjes over heen..,ze was nog wel een beetje twijfelachtig voor de sprong waardoor ze een beetje slingerend op de sprong afging (erg lastig zonder zadel hehe )

maar hoe zouden jullie het doen om het springen op te bouwen?
meteen vaker doen of gewoon 1 keer in de week?!!

groetjes

ankythebest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 01:05

ik doe het bij mijn shet 1x in de week ook voor ze conditie omdat ie al oud is maar als ie goed op conditie is zou ik het 1 a 2x in de week doen dat heb ik van me springleeraar gehoort en als je er een echte springer van wil maaken doe je heet eers een paar maanden 2x in de week en dan de volgende paar maanden 3x en dan weer 4x enz ik zou niet vaker als 4 a 5x in de week doen (als je er een exhte springer van wilt maaken) maar als je het gewoon doet zou ik het 1 a 2x in de week doen groetjes ankythebest en zou je als je bliefd ook op mijn topic willen reageren dat is een berincht hier boven xxx ankythebest

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:52

@ankythebest; 5 keer in de week springen is dus echt veel te veel. Zelfs springpaarden die wekelijks uitgebracht worden springen maximaal 3 keer in de week. Dit zijn dan een paar sprongetjes na een dressuurmatige training puur om de techniek te verbeteren.

Ik zou met je shet lekker 1 keer in de week een huppeltje maken. Niet te hoog, want je rijd zonder zadel en het is dus al snel te pijnlijk voor de rug van je shet.

ankythebest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 13:56

nou k weet het niet hoor maar ik heb ik een boekje gelezen meerderen zelfs dat zommigen springruiters iederen dag springen met 1 de zelfde paard

Walco_Aqua

Re: opbouwen van springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 14:18

Nee echte springruiters springen juist weinig doordeweeks met hun paarden, hoogstens een paar kleine sprongetjes. Ze werken ze vooral dressuurmatig los. Dus ik zou gewoon rustig 1, hoogstens 2x springen met je shet en dan niet te hoog. Zonder zadel is natuurlijk al best lastig.

peggel

Re: opbouwen van springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 14:39

hoe vaak je springt is een beetje afhankelijk van je paard. als je een hele felle hebt spring je wat meer (maar zeker niet vaker dan om de dag) om te zorgen dat hij rustiger wordt op de hindernis. met een "normale" springer is twee keer in de week voldoende. dat wil zeggen een keer trainen en een wedstrijd. als je je paard wat heter wilt houden spring je minder zodat hij meer aan trekt op de hindernis.

aangezien ik niet denk dat je van je shet een top springer wil maken (omdat ze dat doorgaans met de beste training toch niet worden) en je het hem nog aan het leren bent, zal ik hooguit twee keer in de week springen. dan blijft hij het leuk vinden en overbelast je hem ook niet.

sasjeeh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 19:10

haha jaa dat is ook het enige dat ik wil gewooon wat afwisseling:)
het hoeft echt geen toppertje te worden!
maar ik vindt het wel leuk om gewooon alles met haar te kunnen
want ze is ook goed in dressuur
en ik heb ook al met haar aan een shetlandrace mee gedaan waar ze 2de was!! hehe