rond?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

purple

rond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 18:56

Mijn verzorgpony heeft een tijdje stil gestaan, maar nu wil ik haar weer intensief gaan rijden. Ze heeft soms last van haar rug als ze te hoog met haar hoofd heeft gelopen, ik moet haar dus heel laag en rond rijden, alleen vind ze dat heel moeilijk omdat waarschijnlijk de spier die door de rug loopt te kort is en die moet opgerekt worden.
Mijn beste vriendin haar pony had dat ook maar die is doorgetraind, zij moets met haar handen heel laag rijden en veel stelling vragen. Degene die hem trainde zei dat dat de "Anky methode" was.
Maar er word ook weer door andere gezegt dat laag rijden met je handen heel zielig is en niet fijn voor het paard, maar het lijkt me ook niet prettig om je rug stuk te lopen, doordat je met je hoofd hoog loopt en je rug dan hol.
Is het dan wel of niet goed om laag te rijden met je handen?

josiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 19:07

hoe bedoel je laag rijden met je handen?

purple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 19:11

dat je ze niet boven je zadel houd, maar naast zeg maar

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 19:14

dat is de ldr methode of rollkur die jij bedoelt... De ene is ertegen, de andere ervoor...
Als je goed engels kent kan je misschien het volgende eens lezen:
http://www.sustainabledressage.net/rollkur/index.php
Daar wordt gesproken over nadelen en voordelen van de rollkur. Lees zelf en vorm je zelf een mening zou'k zeggen

purple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 19:18

ik snap er niets van

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 19:23

wel de ldr (laag, diep, rond) methode of in het engels rollkur genoemd, is een methode waar het paard héél diep, laag en rond loopt. Op die website wordt uitgelegd wat die methode is, waarom die wel of niet effectief is... Er zijn veel mensen die tegen deze methode zijn en zeggen dat je je paard er helemaal mee verknoeit... enerzijds is dat ook wel zo als je er zelf niets van kent. Je moet tijdens het inrijden je paard diep en rond kunnen rijden en tijdens het rijden zelf de hals hoger kunnen instellen. Dat kan alleen als je paard voldoende verzameld is. Bovendien vind ik dat geen methode voor mensen die zelf nog niet goed kunnen rijden (lees die nog niet helemaal mee zijn met de beweging van het paard, geen stille handen hebben, teveel naar voor zitten etc... waardoor het paard kan gestoord worden in zijn beweging)

Maar ik zou zeggen neem dat eens goed door... Ikzelf ken eigenlijk héél weinig van deze methode. Heb op die website wel gelezen en ben er eigenlijk niet echt voor te vinden...

purple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 19:36

maar de pony van m'n vriendin heeft zijn eigen rug verpest door steeds hoog te lopen, waardoor hij hol gin g lopen en nu moet hij die spier oprekken en daardoor gaat hij waarschijnlijk ook lekkerder lopen omdat hij dan laag kan lopen (uitstappen ed) zonder zijn halsspier te hoeven rekken

josiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 19:50

purple schreef:
dat je ze niet boven je zadel houd, maar naast zeg maar

Ik denk dat het niet erg handig is om met je handen naast je zadel te rijden. Zo ga je voorover zitten lijkt mij. Als je je handen gewoon niet te veel optilt heb je ze toch ook laag genoeg.

purple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 19:52

maar Donna (pony) loopt heel hoog met haar hoofd en wat je ook doet, ze blijft hoog. Als ik met m'n handel laag rijd dan loopt ze ook lager, als ze hoog loopt valt ze ook op haar binnen been, laag doet ze dat al veel minder

josiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 19:56

Heb je wel eens geprobeerd aan een lange teugel te rijden. Meer naar het halsstrekken toe? dan moet ze de rugspieren ook lang maken als ze laag met haar hals loopt.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:00

Als je je handen laag houd ga je ze meestal ook vast zetten. Is ook niet goed voor de pony...

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:17

waarom probeer je je paardje niet eens te longeren met touwtjes? Zo kan je je paard trainen om de rug los te maken.

purple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 21:26

hoe doe je dat? met zo'n longeersingel?

mariettek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:50

willeke_nijs schreef:
dat is de ldr methode of rollkur die jij bedoelt... De ene is ertegen, de andere ervoor...
Als je goed engels kent kan je misschien het volgende eens lezen:
http://www.sustainabledressage.net/rollkur/index.php
Daar wordt gesproken over nadelen en voordelen van de rollkur. Lees zelf en vorm je zelf een mening zou'k zeggen

Ik ben zelf wel bekend met deze methode (ik heb het andere stukje van willeke_nijs ook gelezen). Mijn verzorgpaardje wordt al jaren op deze manier gereden. Nu rijd ik zelf nog niet zo lang op deze manier, maar ik ben er wel enthousiast over.
Nu is het ook zo dat Anky zo rijdt, zegt niet alles maar wel wat (vind ik dan ). Deze manier is inderdaad niet geschikt voor beginnende ruiters, maar als je een onafhankelijke zit hebt kan het prima.
Het gaat erom dat je je paardje ontspannen laat lopen met een lange hals. Daarbij laat je paardje zijn hoofd ook nog zakken. Dit rijdt in het begin nogal raar, aangezien je praktisch geen hoofd meer ziet!
Zo begin ik in ieder geval met rijden, en in de loop van de 'les' pak ik de teugels steeds meer op. Zo blijft mijn paardje ontspannen, voornamelijk in zijn rug.

Probeer er een instructeur/trice voor te vinden, en misschien is dit dan een goede oplossing voor jouw paardje!

ps. ik houd mijn handen nooit extreem laag, gewoon op een normaal niveau, maar eerst wel inrijden met hele lange teugels. Als je paardje absoluut niet gaat zakken, kun je je handen wel even langs het zadel houden, maar daarna gewoon weer omhoog.

purple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 23:17

zo rij dik ook ja

willeke_x

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 23:32

purple schreef:

Yap doe je inderdaad met een longeersingel. Je maakt de touwtjes vast naar gelang de hoogte die nodig voor je paard, niet te kort, maar ook niet te lang. Je paard gaat leren om over de rug te lopen en spieren in de rug en ook de buikspieren van het paard worden getraind.

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 00:09

willeke_nijs schreef:
purple schreef:

Yap doe je inderdaad met een longeersingel. Je maakt de touwtjes vast naar gelang de hoogte die nodig voor je paard, niet te kort, maar ook niet te lang. Je paard gaat leren om over de rug te lopen en spieren in de rug en ook de buikspieren van het paard worden getraind.

zo doe ik het ook ene idiale manier om de rug los te krijgen..

purple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-06 09:16

met een longeersingel en het hoofdstel zonder teugels?
het lijkt me idd wel handig

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:20

Dus niet zelf met touwtjes of bijzet aan de slag gaan als je niet weet hoe alles vast hoort te zitten en hoe strak of los zoiets moet..... Zoek gewoon goede begelieding!!!

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 10:39

Ik heb ook eens les gehad van iemand die bij Anky reed, moest ik ook met mijn handen heel laag naast de schoft gaan rijden en daarbij vrij voorover gaan zitten. Ik heb er een jaar over gedaan om weer normaal rechtop te kunnen zitten!

Ik denk dat je het beste kunt proberen om gewoon je pony voorwaarts neerwaarts te rijden (met je handen op normale hoogte), lijkt me een stuk veiliger dan de "echte" Anky methode!

renes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 12:41

Inderdaad, als je je paard niet eens 'normaal' nageeflijk kan rijden, dan al helemaal niet met deze methode! Dat is een verfijning van het voorwaarts-neertwaarts rijden. En daar is veel gevoel voor nodig! Het juiste moment weerstand bieden, en het juiste moment ontspannen. Uit je verhaal maak ik op dat je nog lang niet zo ver bent.
Mijn advies is dan ook om eerst 'normaal' te leren rijden, dus gewoon aan je been naar voren, naar de hand toe. En vanuit deze basis je paard nageeflijk rijden, met een weerstandbiedende, nagevende hand. En mocht je dan je paard eens wat lager in willen stellen, prima. Maar begin er alsjeblieft niet aan als je van écht dressuurrijden nog geen kaas hebt gegeten!

Anky en consorte zeggen niet voor niets dat dit voor gevorderden is, en als verfijning dient!