Mijn paard loopt alleen met haar hoofd naar links???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ronnie25

Mijn paard loopt alleen met haar hoofd naar links???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 14:29

Hallo,
Ik heb een grote E pony,
Ze is een half jaar ziek geweest dus ik heb haar die tijd niet kunnen rijden.
Gelukkig is ze er weer boven op en mag ik 2, 3 keer in de week
weer rijden. Nu lijkt het wel alsof haar nek heel
stijf is geworden want ze loopt de hele tijd stellig naar links,
maar naar rechts wil ze het niet ik probeer van alles maar het
lukt gewoon niet. Ze kan het wel... want heel soms doet ze het
heel ffies. maar dan is het ook meteen weer over.
Weten jullie mischien iets wat ik hier aan kan verbeteren?
Ik denk zelf dat het koppigheid is van haar.
Gr leandra

Hier mijn lieve Jill:
Afbeelding

RelarDevi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 14:31

Heb je eigenlijk wel les?
Zo nee, neem dan een instructrice/instructeur, die kan je zeker helpen!

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 14:34

Een paard is van nature scheef. Omdat jij er zó'n tijd niet op hebt kunnen rijden is het niet meer dan normaal dat ze haar eigen voorkeurpositie weer inneemt, en naar een kant erg stug geworden is. Probeer je paard recht te rijden, en niet teveel te hameren op de stijve kant. Lekker tempo, voorwaarts - neerwaarts, los teugeltje, laat haar d'r rug meenemen. Als ze warm is kun je wat vaker voltes rijden en wat zijgangen meenemen. Maar vooral, neem de tijd.
Een paard wat een paar maanden de tijd heeft gehad om stijf te worden, heb je niet met een week weer los!

*Edit: even een aanvulling: wanneer is de laatste keer de tandarts geweest? En hoe is de bespiering? Past het zadel nog wel?

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 16:58

rechtsom en linksom rijden veel afwisselen, veel buiten rijden (rechtdoor en voorwaarts). Hoe loopt ze als ze over de schouder loopt? En kun je wel ietsje stelling rechts vragen als ze helemaal laag is met haar hoofd?

josiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 19:14

Cassidy schreef:
Een paard is van nature scheef. Omdat jij er zó'n tijd niet op hebt kunnen rijden is het niet meer dan normaal dat ze haar eigen voorkeurpositie weer inneemt, en naar een kant erg stug geworden is. Probeer je paard recht te rijden, en niet teveel te hameren op de stijve kant. Lekker tempo, voorwaarts - neerwaarts, los teugeltje, laat haar d'r rug meenemen. Als ze warm is kun je wat vaker voltes rijden en wat zijgangen meenemen. Maar vooral, neem de tijd.
Een paard wat een paar maanden de tijd heeft gehad om stijf te worden, heb je niet met een week weer los!

*Edit: even een aanvulling: wanneer is de laatste keer de tandarts geweest? En hoe is de bespiering? Past het zadel nog wel?

Dat lijkt me ook de beste oplossing ja.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 20:39

Waarom stond je paard stil? Is er ooit wel eens een fysio bij geweest?

Ronnie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-06 16:28

De tandarts is 2 maanden geleden geweest en haar hele gebit is
goed, ook heb ik net een nieuw KN zadel die helemaal perfect zit.

En ze stond stil omdat ze een chroniche broncites heeft,
het is nu al minder daarom mag ik nu weer rustig aan
beginnen met rijden. Maar het kan terug komen.
Ik heb wel altijd les gehad met haar, alleen nu dus niet
meer omdat Jill het niet aankan teveel inspanning.

Navidad

Re: Mijn paard loopt alleen met haar hoofd naar links???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 17:51

rechtstellen. contrastelling exc. train je paard daarop als medisch alles is uitgesloten. denk dat ze op rechts ook wel vast zit ivbm die natuurlijke houding?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 19:18

Ik zou toch weer gaan lessen.Je kan mss een half uur gaan lessen in het begin tot je paard weer wat meer aan kan.Het is lastig om in je eentje je paard weer recht te rijden.Zeker omdat je nu moeite hebt om hem met stelling naar rechts te laten lopen.Probeer ook niet te veel op rechts te rijden krijg je steeds meer protest.Eerst lekker veel voorwaarts neerwaarts laten lopen en even veel druk op beide teugels krijgen en houden.

En rustig aan beginnen wil niet te snel een paard wat maanden heeft stil gestaan moet heel rustig weer beginnen.De onze heeft een jaar stil gestaan en we zijn begonnen met 10 minuten stappen.De spieren moeten weer helemaal sterk worden en dat lukt niet in een week.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 19:21

Kris25 schreef:
Is er ooit wel eens een fysio bij geweest?

Ik denk idd dat een fysio of osteopaat misschien wel iets voor je paard kan betekenen.
Want ook al is een paard scheef, een beetje stelling aannemen moet elk paard kunnen.

Leandra15 schreef:

Hier struikel ik een beetje over. Denk je zelf echt dat een paard op die manier koppig is?? Ik zou eerder aan pijn denken. Dat is hetzelfde als dat ik aan jou vraag: doe de split. En jij kàn gewoon niet verder. En ik zeg: stel je niet zo aan, zak gewoon door tot de grond. Dan ben jij toch zeker niet koppig als je niet verder KAN?

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 19:41

Leandra15 schreef:

Hier had ik overheen gelezen.Zolang iemand dit denk is het probleem nog lang niet opgelost.Een paard is niet koppig omdat hij niet naar rechts wil buigen.Een paard heeft pijn zodat hij niet naar rechts kan buigen.Zijn spieren zijn daar gewoon korter en die moet jij heel langzaam weer beetje bij beetje gaan oprekken je paard gymnastiseren en lekker los en soepel rijden.En hij heeft een half jaar stil gestaan dus heel langzaam weer gaan opbouwen.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-06 19:49

zo op de foto te zien heeft de bronchitus meer gevolgen gehad voor het lichaam.....aan de teugel is voor het paard afsnijden van de luchttoevoer, dus wel degelijk een reden om die hoofd omhoog te gooien, er staat nog te veel druk rondom de slokdarm/luchtpijp, omdat ze vervormd is, moet dus revalideren en de achterhand er weer meer onder zetten, opdat de voorhand rust krijgt en zich goed kan/moet ontspannen!Het is beslist géén koppigheid!!!!