Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Qimm schreef:Ik had gehoord dat je beter niet over een balkje kan oefenen omdat het paard dan eerst van voor overspringt terwijl het van achter moet komen?
Shadow06 schreef:Ik weet niet waarom je dit wilt weten, want een vliegende wissel hoef je pas te rijden in het Z2 bij de paarden, pony's hoeven geen vliegende wissel te springen. Daarbij komt dat ik met zo'n oefening nooit in mn eentje bezig zou gaan, je zegt dat je instructrice nu op vakantie is, maar waarom zou je niet even een weekje (of wat langer) kunnen wachten voor je dit aan gaat leren, want ten eerste heb je het überhaubt niet nodig bij de pony's en ten tweede is het bij het aanleren van zo'n oefening altijd al het beste als er iemand bij is om vanaf de grond mee te kijken en al helemaal als je zelf helemaal niet weet hoe je het aan moet leren.
Maar het rijden van eenvoudige wissels en steeds korter stappen is één van de oefeningen om naar een vliegende wissel toe te werken, verder is het van hand veranderen over een balkje erg handig om dan over het balkje heen te changeren. Ook kan je van hand veranderen en dan doorrijden in contragalop, dan rijd je een gebroken lijn op de lange zijde en zet hem in het terugrijden naar de hoefslag wat travers (voor de hand waar je op rijd, dus achterhand van het schot af), je stelt hem dus vast om voor de andere galop, dan leg je je buitenbeen wat terug en zal hij moeten changeren.
Maar nogmaals, ga hier niet zomaar in je eentje mee aan het werk, want verkeerde dingen aanleren is zo gedaan, maar het afleren duurt veel langer...

Als ik de post van TS lees heeft ze haar pony fijn aan de hulpen staan en is hij in galop goed in balans en is de contragalop goed bevestigd. Ideaal moment om met je wissels te beginnen dunkt me. Of ze nou in de proef gevraagd worden of niet.
"tik" hem echt van de buitenkant af met je been. Blijf zelf recht in het midden zitten, verplaats je gewicht naar de binnenkant. Samsam schreef:van mijn instructrice leer je idd eerst een goede contra, dan paard in de contra naar binnen buigen en been omleggen.
bedankt voor uitleg
Toen de contra goed bevestigd was werd het aanleren van de wissel eigenlijk een eitje (het paard heeft er dus ook duidelijk aanleg voor gehad als ik hem dat gewoon in een weekje tijd heb kunnen aanleren
) De balk heb ik heel snel weer weg gedaan, ik had niet het idee dat er ergens in zijn hoofd een lampje ging branden van "hulp=wissel" , ik bracht hem eigenlijk gewoon uit balans boven die balk dus dat had niet het gewenste resultaat. Op een rechte lijn of vanuit de contra of gewoon op de middellijn ging het eigenlijk heel makkelijk en sprong hij ook meteen fijn door van achteren.