bokken hoe leren goed uit te zitten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

bokken hoe leren goed uit te zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 17:54

mijn paard bokt nog weleens uit vreugde of uit protest (verzet )als die iets moeilijk vind!!!wat ik juist niet kende bokken hoe moet je leren om een bok goed uit tezitten?(zonder dat je een val maakt ,kan natuurlijk altijd maar beter is van niet als je weet wat je doen moet..) ) ik hoor vaak voorwaarts rijden en hoofd omhoog,is dit de juiste methode ervoor of wie heeft een andere tip

want die zijn van harte welkom.....gr emaartje

montiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 18:02

toen mijn paard in het begin bokte kon ik het ook nog niet uitzitten en toen die vaker begon te bokken(door frisheid omdat hij stil moest staan) kon ik het steeds beter uitzitten dus je leert het door gewoon vaak te doen zeg maar

montiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 18:03

en voorwaats rijden dan kan hij niet zo hoog en goed bokken

Cobijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 18:07

Hoofd van je paard omhoog proberen te halen. Voorwaarts rijden en een oude beugel riem om de hals doen of een riempje voor aan je zadel maken. Heb je een beetje houvast.

Qimm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 18:39

Oefenen

Nee even serieus... Idd een bokriempje (halstertouw, beugelriem) om de hals, als er gebokt wordt voorwaarts rijden, beetje achterover leunen dat je niet te makkelijk gelanceerd word en uit de buurt van bakranden blijven

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 18:48

allemaal bedankt voor de tips zal er zeker wat aan hebben...

Marrepar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 19:51

Of in je beugels gaan staan zodat je pony onder je door bokt

OemmiejO

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 23:04

Hem dóór laten lopen (veel mensen gaan hun pony dan stil zetten ) enne.. Koppie omhoog..
Ik ga ook altijd in de beugels staan, maar er zijn ook mensen die er tegen zijn, omdat ze zeggen dat je dan meegaat met je pony en je het hem makkelijker maakt.
Dat zal allemaal best wel, maar mijn paardje bokt best gemeen, dan krijg je een hele schok in je rug+nek (echt pijnlijk ) dus ik ga wel staan..

ladyx5

Re: bokken hoe leren goed uit te zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 23:06

je moet hem goed voorwaarts rijden, en zorgen dat zijn hoofd niet naar beneden kan anders kan hij nog hoger gaan bokken.

PDI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 23:08

ik ga de ene keer staan (als ze fris is) dan mag ze even uitbokken en de andere keren houd ik inderdaad haar hoofd omhoog en laat haar voorwaarts gaan. Maar ik heb nooit echt geleerd om te zitten... Ik heb het eigenlijk altijd automatisch gedaan, ik hoor altijd van mijn instructrice dat ik goed uitzit... Ik laat mijn paard meestal gewoon even gek doen, maar dat kan natuurlijk bij andere paarden juist averechts werken.... Ik denk dat je het beste kunt kijken wat goed bij jouw paard past en natuurlijk wat jij fijner vind

XxJodyxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 23:13

Uhm ik denk dat het wel is dat je je moet ontspannen gewoon met de beweging mee gaan en een beetje achterover gaan zitten,..
veder als je pony veel bokt en je zit ze slecht uit elke keer en je valte r elke keer bijna af even beugels gaatje korter dan heb je wat meer houvast,..

Ook nog als jij bijv wilt aanspringen je geeft hem/haar been ze/hij gaat bokken, en daarna valt die weer terug in draf,..
niet doen ! jij wou galloperen dus je gaat galloperen rustig zitten en been erbij hoofd hoog houden en lopen

groetjes Rosanne

PDI

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 23:16

XxJodyxX schreef:
Uhm ik denk dat het wel is dat je je moet ontspannen gewoon met de beweging mee gaan en een beetje achterover gaan zitten,..
veder als je pony veel bokt en je zit ze slecht uit elke keer en je valte r elke keer bijna af even beugels gaatje korter dan heb je wat meer houvast,..

groetjes Rosanne

inderdaad, wilde ik ook nog zeggen maar kwam er niet meer op

Poiuytrewq

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 23:24

Marrepar schreef:
Of in je beugels gaan staan zodat je pony onder je door bokt

dat doe ik altijd. en anders gewoon beugelriem om ze nek doen

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 23:40

Hoofd van het paard of de pony omhoog houden en voorwaarts houden .
Wat ik altijd deed bij bokkende paarden (als ze echt hoge bokken gaven), dan ging ik staan in het zadel. Dan word je ook niet zo heen- en weergegooid door de bokken.
(Doe ik overigens ook niet bij alle paarden)

abcde123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 23:46

Mijn nieuwe paard wil ook nog wel eens een paar sprongen doen, of idd als die vind dat die wel genoeg heeft gedaan.
Ik heb eigenlijk nog nooit een paard gehad, die bokte, dus dat was wel even wennen. Maar als je je paard een beetje kent, geeft die wel een beetje aan wanneer die vind dat het genoeg word en dus gaat bokken. Tenminste bij die van mij wel dus dat scheelt ook wel.. maar dat doet die ook niet altijd, maar tot nu toe ben ik er nog op blijven zitten!
Omdat ik het paard nog niet zolang heb, ben ik nog heel erg op haar aan het letten, en dus heb je best snel door dat die een keer een sprong doet. Ik kan niet precies uitleggen hoe ik het doe, maar ik geef eigenlijk vrijwel meteen best wel erg been, zodat die vooruit Moet, waardoor die ook niet echt verder kan met bokken, en natuurlijk koppie erbij/omhoog houden! En verder uhh.. meezitten, iets achterover, ook niet teveel, omdat die ook nog wel eens ze achterbenen neer kan zetten, en dan ze voorbenen altijd nog op kan tillen.

Nou heel veel succes ermee, gaat vast lukken!

MaraZonnetje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 14:15

hey,,
Ik weet niet hoe gemeen jouw paard bokt, maar als het niet echt een bok is dat hij je eraf wilt hebben moet je gewoon heel erg ontspannen blijven zitten.
Als je ontspannen aan het rijden bent en dit gebeurt dan blijf je bij zo'n bok wel zitten.

Veel succes!

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 14:20

Ik doe eigenlijk meestal gewoon hetzelfde als met doorzitten in draf, en ja, veel benen eraan. Als het echt erg wordt pak ik mijn zadel vast (als er geen riempje aanhangt)
Er zijn er ook waar ik bij ga rechtstaan, hangt bij mij af met welk paard ik bezig ben.

MissSira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 14:32

Bij bokken moet je altijd zien dat je u paard vooruit houdt, des te vlotter je paard gaat des te minder hoog hij kan bokken. Als je een bok krijgt vanuit stilstand komt deze vele harder aan dan een bok uit een heel vlotte galop.

Hoofd omhoog houden is één punt maar wat je ook wel kan doen als je paard begint te bokken is je gewicht wat meer naar achteren zetten, als je naar voren zit ga je nogal vlug van je paard vliegen toz dat je gewicht naar achter is.

Groetjes

mirkip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 18:44

Ik ben het met het hierbovengenoemde allemaal eens.
Maar heb toch nog een toevoeging

Sinds ik ooit met een pony ben gaan springen kan ik veel beter bokken of rare sprongen of iets uitzitten.
Dus misschien een paar springlesjes nemen??

mickey1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 19:28

Hoofd van je paard omhoog houden en ontspannen op je kont gaan zitten!

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 21:12

bedankt allemaal voor de vele reacties...heb er zekers wat aan.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 22:27

Emaartje schreef:
mijn paard bokt nog weleens uit vreugde of uit protest (verzet )als die iets moeilijk vind!!!wat ik juist niet kende bokken hoe moet je leren om een bok goed uit tezitten?(zonder dat je een val maakt ,kan natuurlijk altijd maar beter is van niet als je weet wat je doen moet..) ) ik hoor vaak voorwaarts rijden en hoofd omhoog,is dit de juiste methode ervoor of wie heeft een andere tip

want die zijn van harte welkom.....gr emaartje

Hoe weet je zeker dat hij bokt omdat hij het moeilijk vind?....misschien bokt hij wel omdat hij pijn heeft.....het is goed om een grens op te zoeken en om deze te verleggen, anders kom je natuurlijk nooit verder...Maar je moet uitkijken dat je niet te ver over de grens gaat. Ik zeg niet dat het hiet 't geval is, maar het is misschien wel iets wat je in je achterhoofd kunt houden

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 22:54

Hoe weet je zeker dat hij bokt omdat hij het moeilijk vind?....misschien bokt hij wel omdat hij pijn heeft.....het is goed om een grens op te zoeken en om deze te verleggen, anders kom je natuurlijk nooit verder...Maar je moet uitkijken dat je niet te ver over de grens gaat. Ik zeg niet dat het hiet 't geval is, maar het is misschien wel iets wat je in je achterhoofd kunt houden [/quote]

nou omda tik het merk met bepaalde oefeningen waar die de rug goed moet bij gebruiken,maar het is maar af en toe hoor niet wat je denkt elke keer dan zou het inderdaad pijn kunnen zijn of vastgezette spieren in de rug...maar zla er aan mede aandenken bedankt//

speedylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 23:03

als mijn pony bokt. ga ik diep zitten, en trek ( niet hard ofzo, dat z'n mond uitscheeurt! ) z'n hoofd omhoog, met het hoofd omhoog, gaat bokken moeilijker.

Tatort

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 23:16

Koppie omhoog, idd goed doorrijden, achterover op je kont zitten, figuren rijden om aandacht af te lijden, als je bij het opzadelen al voelt dat hij druk is martingaal erom, tikje met de zweep