Hoe krijgt mn paard een gespierde hals?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Latisha

Hoe krijgt mn paard een gespierde hals?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 13:14

Hey!
Mn paard mag wel wat meer spieren hebben in zijn hals, alleen ik heb geen idee hoe ik dit voor elkaar krijg! Iemand tips?

Starbreeze

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 14:09

Je paard vwnw en netjes in de aanleuning rijden zodat je ziet dat de halsspier opbolt.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 16:48

Let er wel op dat je paard niet de verkeerde spieren opbouwt.. Als je je paard gespannen aan de teugel dwingt, dan doe je namelijk de verkeerde spieren trainen

Jarin_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 17:38

Lekker laag en rond rijden..en dan van daaruit oprichten...opletten dat je niet de verkeerde halsspieren ontwikkelt!!! Aan de bovenkant van de hals moeten spieren onstaan..

MarijkeBun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 17:54

als je paard goed op het achterbeen loopt, de juiste spieren ontspant en aanspant in zijn rug en hals, dan krijg je de juiste spieren. als je zeker wil weten of je paard de juiste aanleuning heeft, dan kan je dit beter vragen aan je instructeur. als je geen les hebt, dan zou ik les nemen. je leert namelijk heel snel de verkeerde dingen en daar word je paard niet beter van. dit is trouwens wel een questie van tijd.

succes

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 19:46

Ik sluit me aan bij bovenstaande, maar let er goed op dat je hem nooit opkropt!!!

minihvj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 21:16

ik sluit me ook geheel aan bij boven maar zelf hou ik het graag rustig en laat ik die beestjes meer genieten en rijd ik vaak buitenritten enzo

Marrit89

Re: Hoe krijgt mn paard een gespierde hals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 18:52

Daar is 1 hele simpele manier voor. Longeren met touwtjes. Je longeert je paard met een longeersingel om. Daaraan bevestig je touwtjes vanaf de zijkant van de longeersingel aan je bit en weer terug. Doe de touwtjes in het begin niet te strak maar mooi losjes zodat je paard steeds de druk met kleine beetjes krijgt. Hierdoor blijft de hals ontspannen en worden alle halsspieren toch getraint.
Doe dit zo'n 2 keer per week. Je zult zien hoe snel er resultaat is. Mijn paard had na 3 weken al een grote gespierde hals!

Succes!

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 18:55

Leuk dat op die manier de hals wordt getraind, maar hoe zit het dan met de rest van het lichaam???????????

Kortom, ben het eens met de reactie van droefje

Perla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 10:47

longeren met de pessoa teugel

Iriscope

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 10:49

En als je echt zn spieren wilt gaan trainen is het ook wel verstandig om vitamine E bij te gaan voeren, dit is een namelijk een bouwstof voor de spieren! Succes ermee

Samie999

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 10:54

Trainen. Nooit in elkaar trekken, daar krijgt je paard dan een hele lelijke spier op spier huppeldepup van.
Ik kan niet zeuren, want mijn paard heeft vanzich zelf al een gespierde hals.
Je moet gewoon rustig geduld hebben, en je paard ontspannen nagevelijk (hoe schrijf je het) rijden.

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 11:12

Als je een paard goed rijdt ontwikkelen alle spieren zich door het hele lijf harmonisch, dus op de goede manier. De gangen en bewegingen van een paard behoren harmonisch te zijn, dat kan alleen met een harmonische spierontwikkeling over het gehele lijf.

De hals van het paard heeft bij het bewegen een speciale funktie.

Het heeft heel weinig zin om de hals van een paard te trainen om zo spieren te ontwikkelen. Dat geeft altijd onbalans, dus disharmonie en daardoor niet harmonische gangen en bewegingen. Een paard hoort wat spierontwikkeling in de hals te hebben, een paard is geen body-builder en moet geen mooie hals hebben, omdat wij dat zo mooi vinden. Een verkeerde spierontwikkeling van de hals heeft altijd onzuivere gangen en bewegingen tot gevolg. Dat kan nooit het doel van paardrijden of dressuur zijn.

De oplossing is: correcte training en correct rijden.

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 13:37

Goofy44 schreef:
Als je een paard goed rijdt ontwikkelen alle spieren zich door het hele lijf harmonisch, dus op de goede manier. De gangen en bewegingen van een paard behoren harmonisch te zijn, dat kan alleen met een harmonische spierontwikkeling over het gehele lijf.

De hals van het paard heeft bij het bewegen een speciale funktie.

Het heeft heel weinig zin om de hals van een paard te trainen om zo spieren te ontwikkelen. Dat geeft altijd onbalans, dus disharmonie en daardoor niet harmonische gangen en bewegingen. Een paard hoort wat spierontwikkeling in de hals te hebben, een paard is geen body-builder en moet geen mooie hals hebben, omdat wij dat zo mooi vinden. Een verkeerde spierontwikkeling van de hals heeft altijd onzuivere gangen en bewegingen tot gevolg. Dat kan nooit het doel van paardrijden of dressuur zijn.

De oplossing is: correcte training en correct rijden.

Helemaal mee eens! Gewoon lekker blijven trainen en dan komt die hals vanzelf.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 14:07

Sluit me aan bij bovenstaande, eventueel kan rijden aangevuld worden door longeren met pessoa.

Latisha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 14:52

bedankt allemaal!

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 14:59

Een hele goede manier om de gehele bovenlijn te trainen, dus vanaf de oren tot en met het spronggewricht; voor een sleepje zetten in de bak.

Doe dit wel samen met iemand die weet waar hij mee bezig is, en niet te vaak en niet te lang. En met een mentuig, wen je paard er natuurlijk wel stapje voor stapje aan.

Als ze moe worden voor de sleep gaan ze juist weer kracht uit de boeg halen en de rug wegdrukken en er een onderhals opzetten.
Zodra het paard tijdens het slepen de spronggewrichten naar buiten (begint te) draaien (draait) wordt hij moe en is het tijd om hem zonder sleep uit te laten stappen.

Een paard wat het gewend is om deze training te laten doen, kun je het in alledrie de gangen trainen.