elastiek/halsverlenger verkeerd gebruikt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mariettek

elastiek/halsverlenger verkeerd gebruikt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 16:40

hoi allemaal,

ik weet niet zeker of dit hier hoort, dus wordt niet boos op me als ik verkeerd zit!
Toen ik nog op de manege reed, liep daar een paard met een 'elastiek'. Voor mij en de anderen van onze manege de normaalste zaak van de wereld. Ik wist ook niets van hulpteugels moet ik toegeven... Ik ben pas verder gaan kijken naar hulpteugels toen ik hier op bokt er zoveel negatiefs over las. Op de manege wordt er namelijk ook nog een paard altijd met slof gereden. Blijkt dus niet goed te zijn... Maar weer even terug naar dat elastiek, ik heb er iets over proberen te vinden op internet, maar het enige wat ik tegenkwam waren plaatjes van een halsverlenger (dat noemden wij eenvoudige zielen dus een elastiek ). Op die plaatjes staat hij altijd vastgemaakt aan de bovenkant van het zadel. Nu maakten wij dat vast tussen de benen van het paard.

Ik heb er zelf niet veel mee gereden (ik vond er zo geen kunst meer aan), maar ik wil wel graag weten of dit niet slecht was voor dit paard?! Of mag deze bijzetteugel ook op deze manier gebruikt worden?

mariettek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 16:42

sax89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:42

het ligt eraan in welke positie je het paard wil laten lopen, op een manege doen ze hm vaak tussen de benen zodat de paarden de rug ook gebruiken, dat voorkomt rugblesures, natuurlijk mag het stiek niet te strak zitten.
de instructeur moet dat voor de les begint wel even controleren vind ik

luf_horses

Re: elastiek/halsverlenger verkeerd gebruikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:44

als hij niet te strak is, is het niet slecht voor dat paard. Wel vind ik dat een paard in manegelessen eigenlijk niet bijgezet moet worden. Maar aan de andere kant is dat ook wel weer goed omdat hij dan eerder verzameld loopt

jootje1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:45

wij gebruiken ze ook op de manege bij een aantal paarden die hun rug niet gebruiken, maar wij maken ze aan de plaatsen waar je de singel vastmaakt of net iets daaronder vast.

Spruit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 16:46

Zon halsverlenger is niet slecht voor een paard, omdat hij zijn rug meer moet gebruiken. Ik gebruik hem soms als mijn paard 2 weken stilgestaan heeft, zodat ik niet ga zitten sjorren en het paard zn rug wat los laat. Het is natuurlijk niet goed hem altijd te gebruiken, daar wordt je zelf echt niet beter van. Maar af en toe akn een 'elastiek' geen kwaad.

mariettek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 17:18

Zonder elastiek loopt hij bij bijna iedereen als een hertje. Gaat ook moeilijk lopen doen en af en toe bokken.
Hij is ook wel te rijden zonder elastiek, maar dan alleen door vergevorderden en zelfs dan doe je er toch wel even over voor hij eindelijk een beetje rond gaat lopen.

Het elastiek zat wel altijd op de loste stand, daar werd ook wel op gelet!

dank jullie wel voor de reacties, ik begon namelijk een beetje bezorgt te worden: of dit niet ontzettend slecht voor hem was...

anneliesdj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 18:06

Het nu van een halsverlenger die bovenaan het zadel is bevestigd zie ik niet echt, het paard wordt dan juist aangespoord zijn hoofd hoog te houden en kan de hals niet strekken. Ik vind het op die manier bevestigd dan ook een vrij nutteloos hulpmiddel.
Als hij tussen de voorbenen bevestigd is of opzij aan de singel wordt het paard juist gemotiveerd om meer met zijn hoofd te zakken en moet hij dus zijn rug wel goed gebruiken.
Op die manier bevestigd denk ik dat het een goed hulpmiddel is voor paarden die het moeilijk vinden hun rug te gebruiken. Bovendien kun je er ook niet zoveel fout mee doen behalve te strak zetten maar daar heb je als ruiter ook last van, de meeste paarden gaan dan wel in verzet, alleen de goedzakken niet.

Effy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 18:21

@ luf-horses: dat paarden er verzamelder van gaan lopen moet je me toch eens uitleggen, naar mijn idee komt verzameling namelijk nog altijd van achter en niet vanaf de voorkant...

De naam halsverlenger zegt het eigenlijk al, bedoelt om de hals te verlengen. Naar mijn idee kun je dat met geen enkele hulpteugel bereiken, maar slechts door je paard goed van achter te activeren en van voor van de hand af te rijden, maar dat terzijde.

Het idee van een halsverlenger gebruikt zoals op bovenstaand plaatje, dus bevestigd aan de bovenkant van het zadel komt mijn inziens het dichtst bij het verlengen van een hals. Door de halsverlenger op die manier te bevestigen ontstaat de meeste druk achter de oren van het paard zodra die het hoofd te hoog brengt, waardoor het zijn hoofd meer naar voren en naar beneden zal brengen (denk ik). Wanneer de halsverlenger tussen de benen of aan de zijkant van het zadel wordt vastgemaakt, krijg je naar mijn idee een slof-effect, waarbij het paard sowieso gedwongen wordt om hoofd en hals af te buigen, met het nadeel (of in sommige gevallen het voordeel) dat de ruiter niets kan regelen wat betreft de strakheid van het ding.

Verder zie ik weinig nut in een halsverlenger, het ding is van elastiek dus wanneer het paard zijn hals werkelijk verlengt komt er alleen maar meer druk op te staan... Heeft een averechts effect zoals ik het bekijk, maar iemand die perfect in staat is uit te leggen hoé zo'n ding nou de hals verlengt is vrij om me dat even uit te leggen

Ik snap overigens wel waarom sommige maneges ervoor kiezen om sommige paarden met hulpteugels te laten lopen: vaak is dat gewoon voor het behoud van de paarden, en niet om het de ruiters makkelijker te maken.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 18:29

Ik gebruikte een halsverlenger bij een paardje dat haar hals(je) graag "inkortte" inderdaad als een hertje. Ik had het idee dat ze met de bijzet haar hals sneller opkrulde en dat ze door het elastiek eerder geneigd was de hals wat te laten zakken (langer maken) vanwege de druk die achter haar oren kwam te liggen ipv in de mond. Wanneer ze ontspannen gaat ook de druk van het elastiek af hoor, dus in die zin kan het wel effect hebben. Maar ik vind het niet iets om langdurig te gebruiken. Ik had het ook altijd vast tussen de benen.

Overigens heb je als ruiter geen directe invloed op de werking ervan dus als er dan een hulpteugel bij een manegepaard gebruikt moet worden vind ik dit mischien niet eens zo'n slechte keuze. Wellicht heeft een paard dan een rustiger houding waardoor de ruiter meer aandacht aan zijn (hand) houding kan besteden en minder uit evenwicht gebracht wordt door een paard dat met zijn neus in de lucht rondrent?

_JL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 18:31

hulpteugels zijn niet altijd slecht...
en deze zat dus wle juist bevestigd
als die slof juist gebruikt wordt,
ik dat eigenlijk nog geen drama,
maar het hangt er natuurlijk vanaf welke ruiter hem gebruikt...

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 22:54

Er zijn meer maneges die paarden juist ook voor beginners bijzetten aan bijv. een stootteugel. Dit elastiek geeft een vergelijkbaar effect. Voor de leerlingen is dit prettig, het paard laat dan de rug veel eerder los en zit dus prettiger. Ik heb wel de indruk dat als een paard altijd met een stootteugel gereden wordt, hij ahw op een gegeven moment niet meer 'zonder' kan. ik zie dit dus niet echt als een manier om het paard te verbeteren maar om de ruiter te helpen.
Tja, het oogpunt van een manege is om de ruiter verder te helpen, niet het paard. En aangezien je een paard hier echt niet mee kwelt, heb ik er dan ook weinig moeite mee.

Door het elastiek niet aan het zadel maar aan de singel te bevestigen, kan het paard wel meer halsstrekken, ontspannen dus. Ik zou in deze situatie (manegeles) daar dan ook de voorkeur aan geven.

Dit in tegenstelling tot een slofteugel, ik vind dat die alleen thuishoort in de handen van een vergevorderde ruiter, in uitzonderlijke situaties, dus zeker niet op een manegepaard.