Wanneer sporen gebruiken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Quinto04

Wanneer sporen gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 15:40

ik heb een haflinger van net 5 jaar.
en hij is soms niet genoeg aan het been en ik vind het neit fijn om vaak met zweepje te slaan geen goede ervaringen van gezien.
is het dan verstandig om met sporen te rijden of toch met de zweep.

groetjes stefanie

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 15:41

Nee, sporen zijn om hulpen te verfijnen, niet om een paard aan het been te krijgen. Mijn keuze zou uitgaan naar een rijtechnische oplossing, waarbij ik een zweepje als hulpmiddel zou gebruiken.

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 15:48

haal je stijgbeugels eens een paar weken van je zadel af. Dan verbeterd je zit en balans op het paard en he theeft als bijkomend voordeel dat je te lui word om iedere pas te drijven. Hierdoor worden je hulpen duidelijker en zal je paard dus ook scherper aan je been worden.

Een paar krijg je actief door hem contact opnieuw te activeren met overgangen.. Je krijgt hem voorwaards door conseqente hulpen te geven en dus niet iedere pas te drijven.

Zoek de oplossing bij je zelf en niet bij de hulpmiddelen..

Succes

Quinto04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 16:25

oeps sie net dat er al veel topics over zijn dus kijk daar wel even tussen maar toch bedankt

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 23:57

ik denk altijd maar zo...zolang je twijfelt of je toe bent aan sporen niet gebruiken, je merkt vanzelf wel wanneer het zover is.

en in jou geval moet je iets aan je rijstijl veranderen, en niet aan je "tenue"

vivanes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 00:21

Geen goed idee om aan sporen te beginnen, je paard moet goed aan het been worden, dit kan m.b.v. een zweepje en een goede instructeur!
Een spoor is er voor je hulp te verfijnen.

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 14:46

Ik zou het niet doen. Je pony is gewoon niet goed aan de hulpen. Dit kan je verbeteren door zo'n klein mogelijke hulp te geven, als ie daar niet op reageert, een tikje tegelijkertjd geven. Dit heel vaak doen, en als ie goed reageert, en misschien een beetje te pittig, laten gaan want hij reageert dan goed op je hulpen. Zo heb ik het mijn paard ook geleert, van 1,75 en ik van 1,65. Ik draag geen sporen, heb geen zweepje of wat dan ook. Dus bij een haf moet het helemaal kunnen .