mijn pony is niet voorwaards

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sasjeeh

mijn pony is niet voorwaards

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 12:51

heej

mijn pony luisterd niet goed naar mijn been hulp
alleen als ik met sporen rijd maar dat wil ik ook niet elke keer doen heeft iemand nog tips voor mij om haar voorwaards te rijden (zonder sporen of zweep)

ze loopt voor de rest wel gewoon aan de teugel enzo hoor

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 12:57

Nee hoor jouw paard loopt niet gewoon aan de teugel als hij niet goed aan het been is.
Ik zou het maar met een instructeur overleggen...

MarijkeBun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 13:43

aktie = reactie.

blijf heel consequent. je geeft je pony been, dan moet er ook een reactie komen. reageert hij niet, dan tikje achter je kuit met je zweep. sporen zou ik als ik jou was nog even achterwegen laten, want je stompt je pony alleen maar meer af en voor je het weet zit je aan de scherpste sporen, omdat hij niet meer reageerd. eerst een goede reactie verlangen met alleen een normale kuitdruk.
blijf niet steeds drijven. gaat je pony naar voren, dan been lang en stil aan je pony houden. valt je pony weer terug, dan weer been -> geen reachtie -> tik achter je kuit. je pony moet op de duur uit zichzelf voorwaarts blijven, dus de voorwaartse drang hebben

als jou pony niet aan het been is, dan loopt jou pony inderdaad niet aan de teugel. achter je been is ook achter de teugel. je hebt geen druk in je handen die je moet hebben. je rijd je pony van achteren naar voren. als je pony een goede voorwaartse drang heeft, goed op het achterbeen komt en naar je hand toe loopt, dan heb je aanleuning en daaruit kan je je pony nageeflijk krijgen. eerder niet.

succes

sasjeeh

Re: mijn pony is niet voorwaards

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 14:20

ik zal het wel even proberen!!

maar wat het is ze reageerd dus ook niet echt op een zweep..
en waneer ze wel aan de teugel loopt is als we gewooon buiten un stuk aan het draven zijn op un grasveldt..dan heeft ze wel vaart

(ohja en un instruckteur heb ik niet ik heb gewoon un land met un aantal ponys )

sandra1986

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:41

zoveel mogelijk proberen je been stil te houden. en hem wakker houden, en veel overgangen rijden en proberen op stem te rijden

Imitador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:42

Dan zou ik toch les eens overwegen!

Napolie

Re: mijn pony is niet voorwaards

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 14:53

Hoi Hoi,

Het bovenstaande klopt allemaal.
Je pony reageert niet op de zweep.
Het zou zo kunnen zijn dat hij in verzet komt tegen de zweep door te staken.
Ik zou je adviseren om je benen ver van je paard te houden en hem als je hem aandrijft korte contacten te geven. Daar bedoel ik mee, niet duwen en je benen eraan houden, want daar wordt hij op den duur ongevoelig van, maar even een korte tik met je been en je been er weer vanaf.
Misschien dat je paard daar wat van gaat zwabberen. dat is niet erg. Het betekend alleen dat je paard niet goed op zijn eigen benen loopt, maar teveel steun heeft aan jou benen.
Door korte contact met je been, krijgt hij wel een aanwijzing wat hij moet doen, maar hij kan niet aan je hangen.
Nog even over de zweep. Probeer als je een zweep wilt gebruiken, snelle tikjes te geven ipv een harde. soms werkt dat beter. Ook zou je eens kunnen kijken of hij bijvoorbeeld beter reageert als je hem op een andere plaats een tikje geeft zoals een tikje op zijn schouder of achter je been of op z'n kont.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:22

Ik denk niet dat je paard correct aan de teugel loopt als gevolg van ontspanning.. Ik denk eerder dat ie gewoon in de houding loopt en nu komt het mooie... Jij denkt dat ie goed loopt en aan het werk is dus hij komt nog met het trage en langzame lopen weg ook..

Snap je? Vergeet even dat aan de teugel, maar ga werken aan het voorwaarts lopen. Niet zozeer door je benen af te houden (wel contact houden namelijk), maar door duidelijker te zijn met je hulpen. Actie is reactie, maak overgangen en probeer eens wat te schakelen met tempo. Af en toe een pasje opzij en zorg dat je paard reageert. Liever een paard dat reageert (al is het galop ipv draf of tempo verhogen ipv opzij) dan een paard dat domweg door je hulpen heen loopt en totaal geen reactie laat zien..

Ook als je dus alleen maar in het weiland rondhobbeld (zo noemde je het zelf toch ) is het belangrijk dat je wel goed rijdt en bv les hebt..

Om paarden lekker in hun vel te laten zitten ga je met ze aan het werk, je probeert ze soepel en los in de spieren te krijgen. Zo krijg je een gehoorzaam en ook soepel paard en veelal bereik je dit beter/ sneller dmv instructie.. Tenzij je dus geen gehoorzaam en/of soepel paard wenst.. Dan zie ik ook geen reden voor verdere instructie

EquiNatura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 16:31

veel overgangen en rijden wil ook wel helpen..

sasjeeh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 17:13

ik heb zelf wel rij les hoor daarnietvan al 11 jaar..
en het lukt ook wel gewooon met mijn andere ponys dat voorwaards en naar beneden rijden het is alleen met haar erg moeilijk

ohja kan het eigeluk ook niet zijn dat zij misschien langzamer loopt als de rest omdat ze heel bang is?!
ze schrikt namelijk erg snel
want toen we un keer op de weg reden en ze un man zag (die gewoon still stond) stijgerde ze en viel ze achterover boven op mij (waardoor het rijden weer un tijdje moest still staan)
ut is un beetje un ongeluks pony ze heeft altijd wel wat:(

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 09:21

*let je er even op dat het niet teveel msn-taal gaat worden met al die un´s..

Nogmaals, een paard moet je trainen. Door dressuuroefeningen gymnasticeer je je paard. Door overgangen verhoog je de alertheid en gehoorzaamheid van je paard. Actie is reactie.

Probeer je wel af en toe aan die dressuur te werken? Beetje stelling/ voltes in de bak of open plek in het bos?

Als ze heel terughoudend en twijfelachtig loopt, betekent dat dat ze niet voorwaarts is op je been. Geen actie is reactie, want jij vraagt tempo en ze doet het niet.

Dit paard zul je nu eenmaal met meer moeite en training moeten rijden dan alle anderen waar je op rijdt. Het ene paard is nu eenmaal anders dan de ander

Simbaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:32

Bienotje schreef:
Ik denk niet dat je paard correct aan de teugel loopt als gevolg van ontspanning.. Ik denk eerder dat ie gewoon in de houding loopt en nu komt het mooie... Jij denkt dat ie goed loopt en aan het werk is dus hij komt nog met het trage en langzame lopen weg ook..

Snap je? Vergeet even dat aan de teugel, maar ga werken aan het voorwaarts lopen. Niet zozeer door je benen af te houden (wel contact houden namelijk), maar door duidelijker te zijn met je hulpen. Actie is reactie, maak overgangen en probeer eens wat te schakelen met tempo. Af en toe een pasje opzij en zorg dat je paard reageert. Liever een paard dat reageert (al is het galop ipv draf of tempo verhogen ipv opzij) dan een paard dat domweg door je hulpen heen loopt en totaal geen reactie laat zien..

Hier sluit ik me helemaal bij aan!
Ook als je dus alleen maar in het weiland rondhobbeld (zo noemde je het zelf toch ) is het belangrijk dat je wel goed rijdt en bv les hebt..

Om paarden lekker in hun vel te laten zitten ga je met ze aan het werk, je probeert ze soepel en los in de spieren te krijgen. Zo krijg je een gehoorzaam en ook soepel paard en veelal bereik je dit beter/ sneller dmv instructie.. Tenzij je dus geen gehoorzaam en/of soepel paard wenst.. Dan zie ik ook geen reden voor verdere instructie

minihvj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 21:13

ik den wel dat beppylotje gelijk heeft veel overgangen rijden enzo dat is ook goed voor de spieren en les krijgen is ook heel goed je kan als het ware nooit rijden want je kan altijd bij leren

Samie999

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 11:02

Probeer ook eens iets met het voer te doen. Geef hem 1 keer per dag 1 of 2 kopjes Mix (Allerlei soorten haver door elkaar)
En doe dit tot je paard atenter is.