Ik denk niet dat je paard correct aan de teugel loopt als gevolg van ontspanning.. Ik denk eerder dat ie gewoon in de houding loopt en nu komt het mooie... Jij denkt dat ie goed loopt en aan het werk is dus hij komt nog met het trage en langzame lopen weg ook..
Snap je? Vergeet even dat aan de teugel, maar ga werken aan het voorwaarts lopen. Niet zozeer door je benen af te houden (wel contact houden namelijk), maar door duidelijker te zijn met je hulpen. Actie is reactie, maak overgangen en probeer eens wat te schakelen met tempo. Af en toe een pasje opzij en zorg dat je paard reageert. Liever een paard dat reageert (al is het galop ipv draf of tempo verhogen ipv opzij) dan een paard dat domweg door je hulpen heen loopt en totaal geen reactie laat zien..
Hier sluit ik me helemaal bij aan!
Ook als je dus alleen maar in het weiland rondhobbeld (zo noemde je het zelf toch

) is het belangrijk dat je wel goed rijdt en bv les hebt..
Om paarden lekker in hun vel te laten zitten ga je met ze aan het werk, je probeert ze soepel en los in de spieren te krijgen. Zo krijg je een gehoorzaam en ook soepel paard en veelal bereik je dit beter/ sneller dmv instructie.. Tenzij je dus geen gehoorzaam en/of soepel paard wenst.. Dan zie ik ook geen reden voor verdere instructie