Achterhand..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marietje1990

Achterhand..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 20:48

Ik vind dat mijn pony een beetje op de voorhand loopt en dat de achterhand er wel wat meer onder mag.

Maar de grote vraag , hoe ga ik dat doen, heb van alles gehoord van tegen houden en aansporen, met je zweep een tikje op zijn kont geven.

Wat doe jullie?

En is het heel erg?

Afbeelding
Zit hier wel een beetje raar maar gaat om de pony

Afbeelding

Alvast bedankt!

2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 20:54

uhm je paard loopt helemaal niet hoog met zijn kont hoor
misschien denk je dat doordat je zadel erg hog zit, ik weet niet goed hoe ik het moet om schrijven maar het zitvlak loopt erg steil om hoog zeg maa, hij heeft geen diepe zit.
hierdoor zou het kunnen dat je het voelt alsof je pony erg hoog met zijn achterhand loopt

_JL_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 20:57

mij lijkt hij ook redelijk goed te lopen,
trek je hem in de krul of is hij nageefelijk ?
als je trekt loopt hij zoizo meer op de voorhand...

2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 21:00

ik zie nu dat er ook een wole sjabrak onder ligt, heb je dit altijd? en met welke reden?
kan deze er onder uit want dit verschilt misschien ook in de hoogte van het zadel.
ik zou de reden niet echt bij het paard zoeken trouwens, want op de foto ziet het er echt heel normaal uit.

ikke

Re: Achterhand..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 21:01

Blijf van z'n bek af en geef eens gas.
Of in nette bewoordingen: voorwaarts neerwaarts rijden!

Marietje1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 21:03

Hijs op dat moment op die foto's heel nageeflijk, maar we rijden op dat moment op de volte wat hij al heel moeilijk vind.

Ik had laatst foto's geplaast op bokt en ze zeiden dat de achterhand nogal slap was (als je dan ook vertelt hoe ik het wel moet doen )

Er ligt geen wollen sjabrak onder hoor das gewoon een onderlegger.

Ik zit niet aan zijn mond hoor hij loopt zelf zo in de krul en gas geef ik zowiezo wel, alleen word de achterhand hier niet sterker van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 21:05

Schijnovergangen!
Draven, dan een schijnovergang naar stap, zodra je voelt dat ie wil gaan stappen, wegdraven! In stap kan je dit ook doen, maar dan dus langzaam voorbereiden op een overgang naar draf, als ie draaft weer terug (op je zit, niet aan de teugels rukken wat veel mensen denken!)
Niet alleen goed voor de achterhand, ook goed om je paard beter aan het been te krijgen!
succes!

Marietje1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 21:10

Dat heb ik ook gehoord ja, en extra voorwaarst rijden op de volte?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 21:16

Ehm, dat kan, maar dat zou ik dus persoonlijk afwisselen... paar passen voorwaarts, paar passen wat onder arbeidstempo!
Zo heb ik altijd les gehad met mijn vorige verzorgfries, en merkte echt supersnel (= na een les of 3,4) verschil!

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 21:25

Het valt opzich wel mee op de fotos hoor maar het kan wel beter in balans, dat ze dus wat meer op de achterhand over gaat nemen.

Zoals al gezegd, veel overgangen, schakelen, en schijnovergangen rijden, helpt echt!

Wat ook een fijne oefening is, (geen idee hoever je bent en of jullie hier aan toe zijn.....) is sluiten in de galop.
Je zit op een volte, lekker veel schakelen dat ie lekker wakker is en goed aan je hulpen en achter actief is. Dan ga je de volte in de travershouding sluiten richting arbeidspirouette. In deze oefening vraag je echt aan je paard om meer gewicht op de achterhand over te nemen, en daar worden ze sterk van!

Als je bovenstaande niet geheel begrijpt of er nog helemaal niet aan toe bent, lekker nog even vergeten hoor!
Zo'n oefening leer je niet alleen even vanachter de computer, ben je hier wel aan toe of wil je beter weten hoe het moet overleg het dan svp met je instructie dan er zelf aan te beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 21:29

carlijn83 schreef:
Het valt opzich wel mee op de fotos hoor maar het kan wel beter in balans, dat ze dus wat meer op de achterhand over gaat nemen.

Zoals al gezegd, veel overgangen, schakelen, en schijnovergangen rijden, helpt echt!

Wat ook een fijne oefening is, (geen idee hoever je bent en of jullie hier aan toe zijn.....) is sluiten in de galop.
Je zit op een volte, lekker veel schakelen dat ie lekker wakker is en goed aan je hulpen en achter actief is. Dan ga je de volte in de travershouding sluiten richting arbeidspirouette. In deze oefening vraag je echt aan je paard om meer gewicht op de achterhand over te nemen, en daar worden ze sterk van!

Als je bovenstaande niet geheel begrijpt of er nog helemaal niet aan toe bent, lekker nog even vergeten hoor!
Zo'n oefening leer je niet alleen even vanachter de computer, ben je hier wel aan toe of wil je beter weten hoe het moet overleg het dan svp met je instructie dan er zelf aan te beginnen.

Aaah die oefening vergeet ik idd !
Mijn instructrice legde dat uit als: normaal op de volte moet je dus stelling hebben, in deze oefening (uiteindelijk wordt dat een keertwending om de achterhand), probeer je de schouder eerst te sturen, dat wil zeggen, de schouder eerst recht voor je houden op de volte!
Dit is op het begin echt supermoeilijk, maar als jij en je paard het eenmaal doorhebben is het echt SUPER nuttig!
Je kan dit bereiken door buitenteugel en buitenbeen eraan te houden (vooral NIET binnenteugel) en volte tegelijk te sluiten ZONDER stelling dus!
Als dit nog moeilijk is, kan je het om het wat duidelijker te maken eerst een aantal keren doen met contrastelling!
Deze oefening deed ik overigens in stap!

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 21:36

Robijntjah schreef:
.....................

Ik denk dat het uiteindelijk in de galop meer waarde heeft om kracht te trainen maar in de stap kan het zeker ook!
Vooral het fijne van eerst in de stap doen is dat ruiter/amazone daar het gevoel en de hulpen kan leren voelen en daarna in de galop kan toepassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 21:37

carlijn83 schreef:
Robijntjah schreef:
.....................

Ik denk dat het uiteindelijk in de galop meer waarde heeft om kracht te trainen maar in de stap kan het zeker ook!
Vooral het fijne van eerst in de stap doen is dat ruiter/amazone daar het gevoel en de hulpen kan leren voelen en daarna in de galop kan toepassen.

Idd

Marietje1990

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 22:05

Okee, het klinkt heel moeilijk, onze galop gaat op de ene hand heel mooi verzameld, de andere kant is moeilijker, als ik k het goed begrijp moet ik in de galop hem naar binnen laten kijken en met mijn buitenbeen zijn achterhand ook naar binnen laten komen??

Sim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 22:11

VMR -> RT

carlijn83

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 21:36

Marijuhhhhh schreef:
Okee, het klinkt heel moeilijk, onze galop gaat op de ene hand heel mooi verzameld, de andere kant is moeilijker, als ik k het goed begrijp moet ik in de galop hem naar binnen laten kijken en met mijn buitenbeen zijn achterhand ook naar binnen laten komen??

Dat is idd het idee in grote lijnen.
Probeer het bijvoorbeeld eerst eens in de stap, traversachtig sluiten richting keertwending. In de stap leer je het makkelijker voelen als in de galop. Ook kun je in de stapoefening alvast de lendenen lekker losmaken.

In galop ga je de volte een stukje sluiten (tot ongeveer volte van 10-15 mtr, ook dit aanvoelen, ze moeten een actieve galopsprong blijven huoden in de verzameling) Als je pony nageeflijk is en mooi om je binnenbeen buigt vraag je met je buitenbeen achter de singel de achterhand naar binnen. Als dit wat spanning geeft in je binnenhand omdat ze het eerst waarschijnlijk wat moeilijk vinden geeft dit eerst niets, beter de achterhand mooi naar binnen (want dat is eerst even je doel) dan het koppie mooi gebogen. Als het achter makkelijker wordt, gaan ze vanzelf weer nageven in je hand.
Bij het aanleren van deze oefening het niet te lang achter elkaar doen maar steeds een stukje aanvragen en dan weer openen aan je binnenbeen. Hou het afwisselend en hou het in het begin simpel!
Gaat dit goed, dan kun je steeds een stapje verder richting arbeidspirouette.

Een heel verhaal maar ik hoop dat je hier wat mee kunt zo via de compu, anders kun je het altijd nog eens aan je instructie vragen.
IRL is het makkelijker te begeleiden dan via de computer

Suc6