Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
sjaslique schreef:Voor je hakken uitdrukken, gewoon je tenen omhoog trekken. En voor het diep zitten gewoon denken dat er een gat in je broek zit en je kont in het zadel duwen.
Beetje als een bange hond die de staart tussen de poten doet.
Citaat:Je hebt het hier over het aantrekken van het kruis.
Op zich een hele nuttige en belangrijke
beweging, maar het is beslist niet zo dat je constant je kruis aantrekt en dus ongeveer op je stuit zit. Klinkt raar, maar dat heb ik 20 jaar gedacht dat je altijd je kruis aangetrokken moet houden en ik kon dus 20 jaar niet fatsoenlijk zitten, laat staan doorzitten.
Als je je kruis aantrekt, wordt je onderrug iets bol. Je rug moet niet bol zijn maar gewoon recht (met de natuurlijke holling dus) en je zit op de driehoek van je beide zitbeenderen en je schaambeen.
Doe je handen eens onder je billen en voel maar eens waar je zitbeenderen zitten. Die zitten dus echt onder je kont, niet achterop je billen.
Probeer maar eens, op een stilstaand paard met een ontspannen kruis 'netjes ontspannen rechtop' te zitten met je benen onspannen, knieen en hakken laag, tenen naar binnen. Als je nu sterk je bekken kantelt, kruis aantrekt, spannen je bovenbenen en komen je knieen en hakken omhoog. Als je je bekken weer ontspant, zul je weer veel beter gaan zitten.

PatriesjeMR2 schreef:Knie naar achteren duwen....?![]()
Ik denk zeker dat het een betere beenligging oplevert, maar hoe duw je in je knie naar achteren????
.
.