Tips hakken uitdrukken en diep zitten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

plein

Tips hakken uitdrukken en diep zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 13:56

Heeft er misschien iemand tips om goed je hakken uit te drukken en om diep in het zadel te zitten???

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 13:58

Oefenen zonder zadel zodat je zit beter wordt, of zonder beugels rijden. Dan moet je je lang maken anders schuif je te veel.

Verder kan je mss voorlopig je beugels een gat korter doen zodat je min of meer gedwongen wordt om je hakken uit te drukken.

Novice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 14:30

Je knieen zo laag mogelijk in het zadel, en je tenen omhoog, geeft soms hetzelfde resultaat terwijl je je er iets anders op concentreerd.

Wishy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 14:35

veel doorzitten zonder zadel/beugels en inderdaat je tenen omhoog
je kunt ook helemaal zonder zadel rijden en vragen of iemand je pony longeert.dan kun je met lossehanden en je helemaal concentreren op je zit en je hakken.

sjaslique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 20:02

Voor je hakken uitdrukken, gewoon je tenen omhoog trekken. En voor het diep zitten gewoon denken dat er een gat in je broek zit en je kont in het zadel duwen. Beetje als een bange hond die de staart tussen de poten doet.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 20:03

je lang maken:D

doen alsof je benen de wortels zijn van een boom en je hooft de top van een boom....... de wortels willen dieper en de top wil hoger

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 20:48

sjaslique schreef:
Voor je hakken uitdrukken, gewoon je tenen omhoog trekken. En voor het diep zitten gewoon denken dat er een gat in je broek zit en je kont in het zadel duwen.
Beetje als een bange hond die de staart tussen de poten doet.

Daar ben ik het dus helemaal niet mee eens.
Ik heb in een ander topic (over hoe bekken kantelen) het volgende geschreven:

Citaat:
Je hebt het hier over het aantrekken van het kruis.
Op zich een hele nuttige en belangrijke
beweging
, maar het is beslist niet zo dat je constant je kruis aantrekt en dus ongeveer op je stuit zit. Klinkt raar, maar dat heb ik 20 jaar gedacht dat je altijd je kruis aangetrokken moet houden en ik kon dus 20 jaar niet fatsoenlijk zitten, laat staan doorzitten.

Als je je kruis aantrekt, wordt je onderrug iets bol. Je rug moet niet bol zijn maar gewoon recht (met de natuurlijke holling dus) en je zit op de driehoek van je beide zitbeenderen en je schaambeen.
Doe je handen eens onder je billen en voel maar eens waar je zitbeenderen zitten. Die zitten dus echt onder je kont, niet achterop je billen.

Probeer maar eens, op een stilstaand paard met een ontspannen kruis 'netjes ontspannen rechtop' te zitten met je benen onspannen, knieen en hakken laag, tenen naar binnen. Als je nu sterk je bekken kantelt, kruis aantrekt, spannen je bovenbenen en komen je knieen en hakken omhoog. Als je je bekken weer ontspant, zul je weer veel beter gaan zitten.

x_kellyann_x

Re: Tips hakken uitdrukken en diep zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 21:40

je beugels inderdaat een gaatje korter of gewoon helemaal zonder beugels oefenen

Aphrodite

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:34

ik zou je beugels iets te lang doen, of beter zonder beugels...
achterover proberen te zitten werkt misschien ook

sjaslique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 11:49

@ Beantsje: Er staat ook een beetje, dus ik zeg niet dat je continu zo moet zitten, misschien ook niet helemaal goed beargumenteerd van mij.

ozzieozzie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 13:32

Om dieper in je zadel te leren zitten, zou ik iemand meenemen die jou paard aan de longeerlijn houd en jouw oefeningen laat doen op je paard. Zoals bijvoorbeeld: knieen optrekken en dan met je neus naar je knieen gaan in stap en draf, in stilstand je been vooruit steken dan van je paard vandaan naar achteren brengen en je been weer terug brengen op de goede plaats. Hierdoor krijg je ook een betere beenligging. Ook kun je in stap en draf 1 van je benen over de hals heen slaan naar de andere kant, wel voor je zadel laten liggen. Dit kun je doen met of zonder je zadel vast te houden.
Door deze dingen krijg je ook een betere balans op je paard.
En oefen ook gewoon het rijden zonder beugels, hierdoor moet je wel gaan zitten.
Veel succes!

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 12:03

Het gevaar met hakken uitdrukken is dat je onderbeen naar voren gaat en het contact met je kuit verliest. Ook gaat vaak je bekken naar achteren en je komt teveel achterin het zadel te zitten
Ik zou meer kiezen om je knie naar achteren te duwen. Je bekken blijft op de juiste plek je been wordt lang en je houd contact met je kuit.

Succes!

PatriesjeMR2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 12:11

Knie naar achteren duwen....?

Ik denk zeker dat het een betere beenligging oplevert, maar hoe duw je in je knie naar achteren????

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 13:10

PatriesjeMR2 schreef:
Knie naar achteren duwen....?

Ik denk zeker dat het een betere beenligging oplevert, maar hoe duw je in je knie naar achteren????

Niet met je handen natuurlijk .
Als je volgende keer op je paard zit en druk/duw je knieen naar achteren alsof je op je fiets achteruitfietst. Of laat je knieen zakken.Het gaat maar om een paar centimeters. Maar als je het voelt (je voelt je heel ontspannen) dan weet je wat ik bedoel. Je wordt ook veel lichter en je paard gaat zelfs beter lopen, omdat zijn rug ontlast wordt.
Soms zijn oplossingen zo simpel .

Succes!

Cobijtje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 13:40

En als dit allemaal te lastig is................................

Dan kan je ook van die kleine blokjes kopen die in je rijlaarzen kunnen onder je hak. Hierdoor lijkt het alsof je hak lager zit maar zit je nog lekker hetzelfde.

Dit is rijtechnisch natuurlijk niet echt een verbetering maar een jury op wedstrijd kan dit wel waarderen.

Ik heb zelf kennis gemaakt met deze blokjes door een gecompliceerde enkelbreuk waardoor ik nu 1 hak niet kan uitdrukken en de ander wel. Voor mij was dit een uitkomst.

Maar zeker wel even goed oefen om het zelf voor elkaar te krijgen. Zonder hulpmiddelen. Een goede zit is erg belangrijk.

MariekeA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 11:44

Om beter in je zadel te zitten kun je inderdaad eens zonder beugels gaan rijden.

Ik weet niet wie jou de aanwijzing geeft je hakken uit te drukken, maar dat zou ik mezelf niet bepaald aanleren. Op het moment dat je je hakken bewust uitdrukt (of je tenen optrekt) zet je namelijk je enkel en kniegewricht op slot en dat is nu net niet de bedoeling.
Als je leert je knie- en enkelgewricht goed los te laten en dus te ontspannen kun je door de beweging van het paard vanzelf fijn "doorveren" in enkels. Daarvoor moet hij dus wel los zijn.