Pony is panisch voor zweep

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aedan

Pony is panisch voor zweep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 16:40

Ik heb mijn tinker bijna anderhalf jaar. Hij kende niets op het moment dat hij bij mij kwam en heb hem alles rustig aangeleerd.
Veel weten we niet over zijn verleden, buiten dat hij uit Engeland komt en er een vermoeden is dat hij op transport mishandeld is geweest. Daar waar ik hem kocht hadden ze hem als enige ruin tussen hengsten gezet waardoor hij stijf stond van de stress toen ik hem kocht.

Hij is helemaal opengebloeid en een super sociale allemansvriend geworden.

Ik rijd hem dressuur matig en ik daardoor ben ik hem nu aan het laten wennen aan een zweepje ( ik gebruik het niet!) Ik ben begonnen met een kort springzweepje en ben nu overgestapt op een iets langer dressuur zweepje.
Ik heb hem op voorhand al laten spelen met dat zweepje, heb hem er al uren met gestreeld, maar tijdens het rijden blijft hij extreem reageren op dat zweepje ( zoals niet willen draaien in galop omdat de zweep daar flappert) . Ik weet zeker dat hij enorm bang is voor de zweep maar ik vermoed dat hij weet dat hij er misbuik van kan maken. Toch durf ik het niet altijd streng te corrigiëren omdat op dat moment niet zeker genoeg aanvoel of het nu om angst of om stout zijn gaat.

Daarom zijn er mensen die tips hebben?
Spelletjes om zijn schrik te overwinnen?

Ik rijd al lessen en heb een goede instructrise die mij hier bij begeleid.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 08:35

het enige wat je kan doen is een iets korter zweepje nemen en gewoon hiermee blijven rijden

Zeebries

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 09:36

Mmm, ik volg dit even.
Winnetou is wel niet panisch ofzo, maar hij is echt enorm schrikkerig van de zweep.

Maayke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 09:49

Mijn paard is ook zo "debiel"met de zweep,,ze hebben mij geadviseerd om hem gewoon los in de bak te doen,,en rustig met de zweep over hem heen gaan,,vind hij het als nog eng worden kan ie weg lopen,,Later deed ik het ook onder het zadel,,teugels in 1 hand pakken en dan rustig de zweep over de kont te laten aaien,,daarna over de hals en over de manen kam,,als hij dat allemaal niet eng vind,,dan rustig gaan stappen en halthouden,,zodat hij op jou moet gaan wachten en de zweep niet als "eng"moet gaan zien,,en ook in draf en galop,,en blijf praten tegen hem/haar zodat hij weet dat de zweep niet eng is,,Ik praat de oren van mijn paards hoofd af,,maar daar door word ie wel rustiger,,Suc6 ermee

Aedan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 17:34

@ maayke, dat doe ik al. en op dat moment gaat dat allemaal super. Ik kan hem dan aaien op zijn kont, zelfs tussen zijn oortjes. Hij vindt het wel spannend maar laat het wel allemaal toe.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 17:56

een meisje bij mij in de clubles heeft hetzelfde. maar paard is op jonge leeftijd vermoedelijk flink opgejaagd / in de hoek gedwongen met een zweep en heeft hier een flink trauma aan over gehouden.
de enige goede oplossing is denk ik ook net zoals dit meisje het heeft gedaan. zweep weglaten. waarom nog meer stress veroorzaken met een attribuut die je waarschijnlijk niet nodig hebt en waar hij gewoon doodsbang voor zal blijven ( geen goede basis voor het rijden als hij met angst de oefeningen doet)

Aedan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-06 18:01

Ik heb ook steeds de neiging om de zweep weg te laten of ze heel debiel vast te nemen zodat hij ze niet zo ziet.
Maar ik wil binnekort met zijgangen beginnen en dan is zo'n zweepje wel ideaal om even het achterhand te corrigeren.
Bij hem is het 1 keer verschieten, en daarna maakt hij er misbruik van. Maar omdat zijn stout zijn op angst is gebaseerd vind ik het zo 'raar' om dat te gaan afstraffen.

MissVanna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 18:14

Heeft hij ook echt een zweepje nodig ?
En michien dat je beter met sporen kan rijden.
En ja mijn oudere merrie Evita: die konden wij ook niet rijden met een zweep.
Een een paar jaar later toen ze echt vertrouwen had konden we dat wel.

Irissje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 18:32

MissVanna schreef:
Heeft hij ook echt een zweepje nodig ?
En michien dat je beter met sporen kan rijden.
En ja mijn oudere merrie Evita: die konden wij ook niet rijden met een zweep.
Een een paar jaar later toen ze echt vertrouwen had konden we dat wel.

Ehm.. je paard is aan de zweep laten ruiken bv in zijn stal zodat ie weet hoe het eruit ziet..Wnr ie eraan ruikt zachtjes ermee over zijn lichaam aaien..Dus krijg je het id van borstelen een beetje...Eerste paar keren zal ie achterin ze stal gaan staan..maar dat houd vanzelf wel op!..Zou niet direct met sporen gaan rijden..tenzij het paard niet egt voorwaarts is....En daarna als ie rustig is is proberen met zweep erop te gaan zitten of ongemerkt aan laten geven door iemand die ind de buurt is! Succes ermee!

secricible

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 19:41

mijn vorige verzorgpony was ook vreselijk angstig voor de zweep. Ik heb eerst zonder gereden, uteindelijk kon ik met rijden.
Gewoon begonnen met een korte (dat vond ze al vreselijk eng!) en daar gewoon mee gereden, haar gewoon laten lopen, over de hals aaien, belonen en verder doen alsof er niets aan de hand is.
Daarna weer een langere zweep pakken en weer hetzelfde doen. Het heeft mij zo'n 3 maanden gekost en ze was er nog schrikkerig voor toen ik weg ging, maar kon er wel zinnig mee rijden.

Aedan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 16:13

Sporen heeft hij absoluut niet nodig. Ik wil hem met een zweepje rijden omdat we binnekort met zijgangen beginnen. Hij is behoorlijk voorwaarst maar soms een beetje nonchalant met zijn achterhand. Kort zweepje gaat prima, maar de lange zweep vindt hij enorm eng.

Aphrodite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 17:38

een zweep is maar een hulp middel (vind ik) je moet het ook zonder kunnen. op een manege in zeeland mocht je niet eens met zweep rijden. ja oke, alleen als het echt niet gaat.
op de manege waar ik nu rij hebben we ook paarden staan waarbij je beter niet met zweep kan rijden. Ik heb 2 weken terug uitgeprobeerd waarom dat niet ging. dat beest werd helemaal gek...
Hij wilde eerst niet geloperen, waardoor mijn instructice toch een zweepje gaf. toen ik het zweepje aannam schoot hij in galop en stopte niet voordat ik het zweepje weer liet vallen

Aedan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 16:38

Ik rijd liever zonder zweepje en heb het echt niet nodig. Maar aangezien we met zijgangen willen beginnen is een zweepje gewoon handig. Gewoon om zijn achterhand te kunnen corrigieren enzo... Daarom dat ik ook ben overgestapt op een langer dressuur zweepje, omdat je met een kort zweepje nu niet echt zachtzinnig het achterhand kan corrigieren. Het is echt niet mijn bedoeling om hem klappen met de zweep te geven, maar ik wil gewoon mijn zweepje zachtjes op zijn kont kunnen leggen om zijn achterhand er bij te betrekken...

Pattypaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 22:19

Het zou kunnen helpen, als je met de zweep in je hand leuke dingen gaat doen met je paard. Pak bijv. de zweep in je hand en geef hem met de zweep in je hand iets lekkers. Poets hem..met je zweep in je hand enz. Combineer de zweep dus eigenlijk met wat lekkers of leukere dingen zegmaar. Het klinkt misschien dom, maar bij mijn verzorgpony, die vaker paniekaanvallen kreeg op de zweep(bokken, steigeren, helemaal trillen enz.) heeft het geholpen. (en ook het aaien met de zweep, maar dat deed je al las ik) En 'niet geschoten is altijd mis'

Aedan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-06 22:39

hey dank je, dat is wel een tip waar ik wat aan heb!

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 14:03

Misschien moet je 10 zwepen kopen, steeds 5 cm langer en hem op die manier rustig laten wennen????

KOst wat maar misschien heb je dan ook wat!