Buiten adem naar een parcourtje springen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

irene85

Buiten adem naar een parcourtje springen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 12:25

Gisteren heb ik een BB parcour gereden. We mochten eerst een keer rond om te oefenen en daarna een keer rond voor de punten. De eerte keer rond waren we foutloos, maar mijn paard was erg snel dus had het gevoel dat ik alleen bezig was met inhouden van plaats lekker een parcour rijden. Daarnaast was ik naar 1 parcour helemaal buiten adem en had echt geen zin in om nog een keer rond te gaan. Toch maar gedaan en dat resulteerde in 1 balkje, nog niet slecht maar was echt kapot naar 2 rondjes! had dit nooit verwacht en had hier een aantal jaren geleden toe ik bij de pony's reed ook geen last van?

Hebben jullie tips om mijn conditie te verbeteren? Moet ik gewoon gaan joggen ofzo? En wat zijn goede oefenningen om het paard goed bij je te houden in het parcour, met 2/3 hinddernissen blijft ze rustig maar bij een heel parcour crosst ze van de 1 naar de ander. Volgens mijn clubgenoten valt het wel mee, maar het voelt allemaal wel erg gehaast!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 12:30

Ik denk dat je een beetje gespannen op je paardje hebt gezeten omdat je hem zo aan het inhouden was en daardoor niet op je ademhaling hebt gelet (of zelfs het hele parcours je adem hebt ingehouden) en dat speelt ook mee. Als je rustig door ademt ben je niet zo bekaf na een parcourtje.

irene85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 12:34

hahaha zou kunnen jah! had echt geen moet om nog een keertje rond te gaan

Yannicke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 13:18

inademen door je neus, en uit door je mond, zo krijg je de meeste zuurstof binnen!

craz

Re: Buiten adem naar een parcourtje springen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 23:45

idd letten op je ademhaling!
Kan vorm van hyperventilatie zijn en dan lijkt het idd of je geen conditie hebt

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 02:40

Ik heb dit ook wel eens. Bij de laatste dressuurles was ik gewoon helemaal op, paard was zo eigenwijs en sterk en m'n instructrice bleef maar zeggen dat ik de teugel niet los mocht laten (moest druk erop houden) ben daar uiteindelijk gestopt. Ik lesde in een andere bak vaak met andere mensen erbij die dan al losreden (moesten na mij lessen) vaak was er een hengst bij en mijn paard was daar gewoon zichzelf niet.

Thuis veel oefenen, Veel schakelen in de galop, dat heeft bij mijn pony's goed geholpen nu zijn ze een stuk rustiger en kan ik in mijn tempo op de hindernissen af. Wat ik vaak deed als ik merkte dat ze vol gas op de hindernissen af wilde was een kleine volte rijden voor de hindernis en dan erover heen in een rustig galopje. Op m'n stagebedrijf rijden ze heel kort op de hindernissen af, b.v door een hindernis een paar meter van de hoefslag af te zetten.
Als ik merk dat m'n paarden te hard gaan maak ik wat halve ophoudingen tussen door.

Heb je al les? misschien is het wel goed om wat springlessen te volgen.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 09:21

Wat ook kan helpen is thuis een paar hindernissen neer zetten en er een stuk of 10 springen zonder tussen door te gaan stappen of draven. Dus gewoon door blijven rijden en springen. Zo bouw je je conditie ook op en zo kun je ook oefenen dat je paard rustiger moet blijven.

Maar net als voorgaanden denk ik dat de hoofdzaak spanning is geweest.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 13:22

denk het ook hoor (spanning) ik heb best een goede conditie, maar zodra ik een parcours heb gesprongen kan je mij opvegen! Eigenlijk voor die tijd al...

secricible

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 18:07

waarschijnlijk inderdaad te weinig ademen.
Wij hadden iemand opde club, die haar hele parcour vergat te ademen. Dat wist ze van te voren, maar in de ring vergat ze het. Als ze er uit kwam, was ze altijd totaal uitgeput.
Je moet er dus vooral op letten te ademen, en op een normaal tempo.

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 18:10

Ik heb het ook elke keer weer opnieuw. Mijn conditie is redelijk ok. Het probleem is dat ik bij galop en springen mijn adem steeds inhoud. Met gevolg dat ik na elk intensief uur rijden, echt 2 uur nodig heb om volledig tot rust te komen en te recupereren. Ik let er de laatste tijd af en toe op, als ik er aan denk, en dat helpt echt wel... Ik denk niet dat je echt aan je conditie moet werken, gewoon een keer rijden om aan je ademhaling te werken, zonder echt te moeten letten op technische dingen...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 18:16

ik heb dat ook altijd gehad, dan hou je waarschijnlijk boven de hindernis je adem in , bij mij was het omdat ik het erg spannend vond en hoe meer ik ga springen hoe minder het word

nikki16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 20:01

hoi.

Joggen is natuurlijk ook goed om te doen het verbeterd zoiezo je conditie. Ik jog ook een aantal keren per week, en dan let ik ook goed op mijn ademhaling, want dat is erg belangrijk.

groetjes xxx

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 22:28

craz schreef:
idd letten op je ademhaling!
Kan vorm van hyperventilatie zijn en dan lijkt het idd of je geen conditie hebt

Inderdaad Dit heb ik ook. Ik heb zelf al heel lang last van hyperventilatie en ik ben ook vaak heel snel moe. Heel goed letten op je ademhaling inderdaad!

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 22:31

irene85 schreef:
Gisteren heb ik een BB parcour gereden. We mochten eerst een keer rond om te oefenen en daarna een keer rond voor de punten. De eerte keer rond waren we foutloos, maar mijn paard was erg snel dus had het gevoel dat ik alleen bezig was met inhouden van plaats lekker een parcour rijden. Daarnaast was ik naar 1 parcour helemaal buiten adem en had echt geen zin in om nog een keer rond te gaan. Toch maar gedaan en dat resulteerde in 1 balkje, nog niet slecht maar was echt kapot naar 2 rondjes! had dit nooit verwacht en had hier een aantal jaren geleden toe ik bij de pony's reed ook geen last van?

Hebben jullie tips om mijn conditie te verbeteren? Moet ik gewoon gaan joggen ofzo? En wat zijn goede oefenningen om het paard goed bij je te houden in het parcour, met 2/3 hinddernissen blijft ze rustig maar bij een heel parcour crosst ze van de 1 naar de ander. Volgens mijn clubgenoten valt het wel mee, maar het voelt allemaal wel erg gehaast!

haha, daar heb ik ook last van. alleen speelt er bij mij spanning en een slechte ademhaling mee. ik vergeet gewoon adem te halen als ik op concours moet springen, echt stom. maar naast paardrijden iets anders doen is natuurlijk nooit weg, ik doe eens in de week een poging om naar de sportschool te gaan, loop veel op stal/werk en ga ook eens in de zoveel tijd squashen.

irene85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-06 14:57

bedankt voor jullie reacties. Ja ik heb wel les. Ben gisteren naar de rijverenging les geweest en het probleem voorgelegd. Daar kan ik springen en ben lang niet zo moe. Daarnaast was de bak aardig mul en was ze erg goed te verzamelen. Ben blij dat ik gelukkig niet de enige ben....