paard opleren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sinneke

paard opleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 23:33

In augustus gaat de eigenaar van mijn verzorgpaarden beginnen met een 3-jarige hengst op te leren.
Voor alle duidelijkheid: ik ga zeker niet alleen aan de slag! want daar heb ik absoluut nog niet genoeg ervaring mee

Maar ik zou graag wat informatie op doen over het opleren van een paard.

Weet iemand een interessante site of topic (ik kan niet werken met de zoekfunctie ).

alvast bedankt

sindie, x-x-x-jes

Vayo

Re: paard opleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 23:40

Pfff daar komt zoveel bij kijken. Het is ook niet iets dat je goed kunt leren van papier of een beeldscherm. Ik zou op zoek gaan naar iemand die er veel ervaring mee heeft en die jij kunt helpen. Hier leren zowel het paard als jij het meeste van!!!

Wat ik belangrijk vind bij het inrijden is dat een paard eerst bekend is met het aan de longe lopen en de stemcommando's kent. Dus op stemcommando in stap, draf of galop gaat en weer terug komt.

Ook moet het paard natuurlijk al wat vertrouwd zijn met het hoofdstel+bit en het zadel voordat er uberhaupt iemand op kan. Verder vind ik het heel belangijk dat degene die er op gaat netjes op kan stappen zonder met je voet in de buik te schoppen en met een plof in het zadel neer te komen. Ook moet diegene een goede onafhankelijke zit hebben en goede controle over zijn/haar benen en rustige meegaande handen hebben.

Ik vind het erg moeilijk om zo uit te leggen hoe je een paard inrijd. Het is elke keer weer anders en het verschilt ook per ruiter en paard. Ook is het belangrijk dat je het leuk laat voor het paard en dus niet gelijk 5 dagen achter elkaar een uur gaat rijden. Maar rijd 2 of 3 keer in de week 20 minuutjes ofzo.

Verder is het in het begin vooral belangrijk dat het paard zijn balans leert te vinden en op zijn eigen benen leert lopen. Dus geen kleine figuren, maar meer rechte lijnen en diagonalen in het begin. Ook moet het paard leren om naar je been te luisteren. Dus voorwaarts te gaan op beendruk. Hier kan de longeerder mee helpen (gebruik hierbij ook je stemcommando's). Vaak zie ik ook dat mensen al gelijk druk bezig zijn in de mond. Zelf houd ik liever licht contact en laat ik de mond lekker met rust!

Maar het belangrijkste is gewoon dat je goede ervaren begeleiding erbij krijgt, dan weet ik zeker dat jij er ook nog veel van kan leren. En zorg dat je daarna ook nog regelmatig goed les krijgt, daar voorkom je mee dat er ongemerkt wat foutjes in sluimeren Succes!!!

sinneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 10:24

Ok, heel erg bedankt voor de goeie raad
Ervare begeleiding heb ik gevonden, dus dat wordt ogen en oren heel goed openhouden

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 10:35

Is niet even zo uit teleggen via pc. je zal idd samen met goede begeleiding aan de slag moeten en als die ervaren genoeg is, zal hij/zij jou in alles mee nemen en dingen uit leggen. Kijk anders eens of je geen boeken kunt vinden over zadelmak maken en inrijden.

ktink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 19:17

Jah,, zoals de anderen zeggen, zoek iemand met veel ervaring en zeker ook met veel geduld!
je moet je paard, zeker in het begin niet overvragen
Noujah, eigenlijk nooit niet:P.
Laat hem overal rustig aan wennen, en herhaal alles
succes ermee!!