snel in galop

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

izzie

snel in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 15:51

Ik weet dat hier al verschillende topics over zijn. Ik heb ook goed gekeken naar de tips, maar ik kan er niet zoveel meer mee.
Mijn paard springt rustig aan in de galop (zelfs makkelijk vanuit stap) en het eerste halve rondje gaat het goed. Als ik haar op de volte zet gaat het meestal ook lang goed, ze buigt lekker in en houdt een lekker tempo. Als ik overgangen rij, gaat het ook een halve ronde goed. Maar zodra ik langer rechtuit rijd, gaat ze steeds meer versnellen. En als ik dan aan de teugels trek om haar te laten stoppen, valt ze weer in draf. Iemand tips?

Peperkroket

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 17:04

je moet zowieso niet aan de teugels trekken omhaar te laten stoppen.
misschien tip:
je begint op een volte bij de a (of c..).. lekker gallopje.. dan ga je een stukje rechtuit, tot de b(of e..) en dan maak je daar een volte op het midden. dan ga je weer een stukje rechtuit.. dan weer volte bij de c (of a..)
snap je? en dan kan je misschien een keertje 1 volte overslaan ofzo.
succes!

MarijkeBun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 18:01

denk dat dit een questie van balans en kracht is.
als je paard een lange zijde opgaat in galop, dan moet ze goed in balans zijn en compact blijven (ze moet zichzelf meer gaan dragen op het achterbeen), maar doordat ze waarschijnlijk nog niet het kunnen daarvoor heeft valt ze uitelkaar en valt ze in draf.
rijd veel op 2de hoefslag en veel overgangen. dit met zo minmogelijk teugelhulp rijd de overgangen voornamelijk met je zit en been. zorg dat ze geen balans gaat zoeken in jou handen. ze gaat in het begin denk ik wel heel erg veel slingeren, maar laat haar het maar even uitzoeken. ze wordt er alleen maar beter van.

je zal zien. als ze meer op haar eigen benen gaat lopen, dus geen steun op hand en of wand en zichzelf meet gaat dragen(beter op het achterbeen), dan gaat de galop op de lange zijde ook beter. succes

FrankavdT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 19:52

Ja denk ook dat het een balansprobleempje is. Mijn tip: op de grote volte ddoet ie hetwel goed. Breidt deze grote volte steeds verder uit, zodat je telkens een klein stukje rechte lijn krijgt. Zolang dit goed gaat kun je het uitbreiden totdat ze het snapt.

En nu juist NIET aan je teugels trekken als ze harder gaat! Snap haar, ze heeft moeite met verzamelen op de rechte lijn, jij moet haar dat leren. Door zachtjes te blijven drijven en kleine ophoudinkjes te maken, kom je al een heel eind.

Succes!

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 20:20

Is het een optie om je paardje te laten aanspringen op de rechte lijn? Misschien komt ze dan na een tijdje beter in balans omdat ze op een andere manier sterker moet worden..

Tierania_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 22:53

Mijne doet ook zo !

izzie

Re: snel in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 11:31

Bedankt voor jullie tips. Ze heeft echter bij de vorige eigenaar al in de L2 gelopen, ze is al 15 jaar, dus je zou zeggen dat ze haar balans al wel gevonden heeft. maar ik ga het inderdaad eens allemaal proberen. (het kan ook goed aan mij liggen hoor). Ik hou jullie op de hoogte.

MarijkeBun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 13:32

wil niets zeggen of het paard L2 loopt of niet. er zijn genoeg ruiters die hun paard op trucjes door een proef heen rijden, dus niet met been naar de hand toe, maar puur alleen op de hand. het paard loopt dan op de hand en heeft steun op de hand en loopt niet op eigen benen. in het L gaat dat nog, maar in het M gaat dat niet meer op, dan werkt het niet meer. ik had eerst les van iemand en begonnen we al met schoudervoor, wijken enz, dus dacht ik ben op de goede weg, maar klikte toch niet ben van iemand anders les gaan nemen en moest weer van voren af aan beginnen. als ik een vote door reed met een lange teugel, dan liep ze letterlijk de wanden in, omdat ze dus totaal geen balans had. voor het plaatje ziet het er misschien super leuk uit, maar jij werkt je eigen de rambam om er iets uit te krijgen.
paardrijden moet je je zo makkelijke mogelijk maken.
dat is het paardrijden vind ik, want trucjes rijden kan iedereen.

ik weet bijna zeker, dat dit probleem zeker weten met balans en kracht te maken heeft.

houdt ons op de hoogte he en succes

izzie

Re: snel in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 14:28

Daar heb je inderdaad wel gelijk in. Mijn paard loopt echt op de hand. Ik probeer meer met mijn benen te werken, en de laatste tijd lukt dit al aardig. Alleen in stap en draf dan. (ik kan de teugels bijna los laten voor en ze geeft toch mooi na). Maar ja, als ze zo jaren gelopen heeft, is dit wat moeilijker om te corrigeren. Ik ga mijn best doen met jullie tips. Bedankt!

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 22:20

Mijn paard is soms ook snel

De oplossing die bij mij super helpt is:
'ho' zeggen, en zachtjes tege het paard praten(mijne reageert heel ster op ho) en een trekje(geen ruk) in de teugel geven.. een soort ophouding, en dan weer loslaten telkens opnieuw tot het rustiger gaat,

judith_slu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 20:16

Mijn paard gallopeert indd ook zo, voltes kan ze wel, en 1 á 2 , soms 3 lange zijdes redelijk rusitg galloperen gaat ook wel, maar niet langer, dan versnelt ze.

Mijn instructrice zei ook al, dat het met haar balans te maken had, moet eigenlijk gewoon gaan, en kilometers maken, zodat ze die balans kan vinden.