Wijken / Appuyeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Talleke150

Wijken / Appuyeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 14:38

Misschien een hele stomme vraag , maar kan iemand me van beide de juiste hulpen uitleggen?

Thanx

Maayke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 15:09

Volgens mij kan je het beste aan je Instructriese vragen,,

thursje

Re: Wijken / Appuyeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 15:19

Voor appuyeren weet ik de hulpen zo snel nie

maar voor wijken... als je rechtsom rijd kan je bv bij A afwenden
dan stel je eerst je paard recht... je wijkt voor het rechter been als je rechtsom rijd...
je gaat zitten op je rechterbeen( kan met doorzitten of lichtrijden dat maakt niet uit) je doet 2 handen iets naar rechts maar let op dat je niet je linker teugel over de hals legt.. je paard heeft iets stelling naar rechts

dan leg je je rechter been aan en moet je paard hiervoor opzij gaan..
als je paard dit moeilijk vind kan je ook je linker been iets naar achter leggen maar dit is niet de juiste hulp hierbij kan je ook problemen krijgen met andere oefeningen.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 15:21

Les nemen!

Talleke150

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 15:57

Kris25 schreef:
Les nemen!

Ik heb les maar het was gisteren erg druk in de les dus vandaar dat ik mijn vraag hier neerleg

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:16

En het is een goed idee om het te vragen, zodat je er over na kunt denken en droog kunt oefenen op een krukje bv voordat je iets in een les doet. Als je dan de instructies hoort, weet je waar het over gaat en kun je ze onmiddelijk opvolgen omdat het logisch is.
Ik zal wat simpele dingen zeggen erover:
Bij apuyeren kijkt het paard in de richting die het gaat en bij wijken juist niet. Dit gaat dus samen met tegenovergestelde stelling aannemen (bij wijken naar rechts heb je linker stellng, bij appuyeren naar rechts, rechterstelling). De houding van de benen is hetzelfde, dat wil zeggen binnen been op en buitenbeen achter de singel, daar een paard altijd om het binnenbeen buigt en dit los staat van de richting waarin het beweegt. Dus bij appuyeren naar rechts is het rechterbeen op d esingel en linker erachter en bij wijken naar rechts linkerbeen op de singel en rechterbeen erachter. Onthoud gewoon dat aan de kant war je stelling neemt, nooit je been naar achteren kunt hebben). Bij appuyeren zul je met je naar achter liggende buitenbeen moeten drijven, ipv alleen waken (als bij wijken, war je juist met je binnenbeen drijft). Dit is de oorzaak van het foute "achterhand voor" (als je voor het paard staat is de achterhand al verder de de voorhand, dat mag niet, de voorhand leidt). De teugelvoering (stelling) zorgt al dat het gewicht van het paard naar een kant gaat en daarom voorwaarts zijwaarts wil gaan. Met je zit kun je dat nog wat versterken, maar je mag daarbij niet inknikken in de heup. Je kijkt in de richting de je gaat.
vanzelfsprekend worden de oefeningen, zoals met elke oefening hoort, vooraf gegaan met een halve opouding om het paard attent te maken dat er iets gaat gebeuren.
Er is een bepaalde graad van verzameling wenselijk, maar het moet wel goed voorwaarts gereden worden.
Appuyeren is een stuk lastiger en zou ik alleen onder begeleiding beginnen.

Obsessed

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:26

Ik denk niet dat het zoveel zin heeft om van beide de hulpen te vragen... Als je nog niet kunt wijken en daar de hulpen nog niet van weet, zou ik eerst zorgen dat je dat goed voor elkaar hebt, dan kun je een stapje verder gaan naar schouderbinnenwaarts, dán komt travers en dán komt pas het appuyeren

Succes in ieder geval!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:28

Talleke150 schreef:
Kris25 schreef:
Les nemen!

Ik heb les maar het was gisteren erg druk in de les dus vandaar dat ik mijn vraag hier neerleg

Ik bedoelde meer prive les, want daar leer je heel erg veel van.
Begin eens met een volte te openen en te sluiten. Dit is het begin van het wijken.

Talleke150

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 16:38

Obsessed schreef:
Ik denk niet dat het zoveel zin heeft om van beide de hulpen te vragen... Als je nog niet kunt wijken en daar de hulpen nog niet van weet, zou ik eerst zorgen dat je dat goed voor elkaar hebt, dan kun je een stapje verder gaan naar schouderbinnenwaarts, dán komt travers en dán komt pas het appuyeren

Succes in ieder geval!

Het kwam gisteren in de les gewoon aan de orde en zoals ik al zei was het erg druk en was e.e.a. gewoon een beetje onduidelijk.

Talleke150

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 16:41

Lusitana schreef:
En het is een goed idee om het te vragen, zodat je er over na kunt denken en droog kunt oefenen op een krukje bv voordat je iets in een les doet. Als je dan de instructies hoort, weet je waar het over gaat en kun je ze onmiddelijk opvolgen omdat het logisch is.
Ik zal wat simpele dingen zeggen erover:
Bij apuyeren kijkt het paard in de richting die het gaat en bij wijken juist niet. Dit gaat dus samen met tegenovergestelde stelling aannemen (bij wijken naar rechts heb je linker stellng, bij appuyeren naar rechts, rechterstelling). De houding van de benen is hetzelfde, dat wil zeggen binnen been op en buitenbeen achter de singel, daar een paard altijd om het binnenbeen buigt en dit los staat van de richting waarin het beweegt. Dus bij appuyeren naar rechts is het rechterbeen op d esingel en linker erachter en bij wijken naar rechts linkerbeen op de singel en rechterbeen erachter. Onthoud gewoon dat aan de kant war je stelling neemt, nooit je been naar achteren kunt hebben). Bij appuyeren zul je met je naar achter liggende buitenbeen moeten drijven, ipv alleen waken (als bij wijken, war je juist met je binnenbeen drijft). Dit is de oorzaak van het foute "achterhand voor" (als je voor het paard staat is de achterhand al verder de de voorhand, dat mag niet, de voorhand leidt). De teugelvoering (stelling) zorgt al dat het gewicht van het paard naar een kant gaat en daarom voorwaarts zijwaarts wil gaan. Met je zit kun je dat nog wat versterken, maar je mag daarbij niet inknikken in de heup. Je kijkt in de richting de je gaat.
vanzelfsprekend worden de oefeningen, zoals met elke oefening hoort, vooraf gegaan met een halve opouding om het paard attent te maken dat er iets gaat gebeuren.
Er is een bepaalde graad van verzameling wenselijk, maar het moet wel goed voorwaarts gereden worden.
Appuyeren is een stuk lastiger en zou ik alleen onder begeleiding beginnen.

Bedankt dit is een antwoord waar ik iets mee kan en wat een hoop duidelijk maakt

_Anke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:42

Bij wijken neem je geen stelling aan en leg je binnen been naar achteren en begrens je met het buiten been. Zodat het paard niet over de schouder wegloopt!

Bij appuyeren neem je stelling aan naar de krant waar je naar toe gaat. Leg je het buiten been achter de singel en begrens je met het binnenbeen.

Hoop dat je er wat aan hebt Chantal, vind het namelijk een beetje moeilijk om het via bokt uit te leggen.

Talleke150

Re: Wijken / Appuyeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 16:54

Hey Anke,

Alle tips zijn welkom anders hebben we het er nog wel eens over tijdens een gezellige buitenrit

_Anke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:56

Is goed, maar kijk ff in het topic

Ben nu met Dilke ook bezig met het appuyeren