paard rennen tijdens wijken ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bud_gloor

paard rennen tijdens wijken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 16:55

hey

als ik wil wijken. dan gaat hij wegrennen voor me been [ dus al ik me been wat naar achter leg dan gaat hij heel hard draven. wat nu ? hebben jullie tips

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 16:56

dat heb ik ook met een paard van de manege waar ik soms op rij.. iig zorgen dat je haar terug probeert te nemen en haar niet onder je uit laat lopen

DeBje

Re: paard rennen tijdens wijken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 16:58

Probeer om steeds 2 à 3 passen te wijken en dan ga je halt houden, dan weer rustig naar voren weer een paar passen opzij en weer halt houden. Dus niet wachten totdat hij gaat rennen maar zelf al na een paar passen terugnemen. Dit heeft bij mij erg goed geholpen.

iljalover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 17:00

als die dat doet terug nemen in stap en anders afstappen en dan met je hand tegen zijn buik kijken of die het dan nog doet
veel geluk als die dat doet terug nemen in stap en anders afstappen en dan met je hand tegen zijn buik kijken of die het dan nog doet
veel gelukals die dat doet terug nemen in stap en anders afstappen en dan met je hand tegen zijn buik kijken of die het dan nog doet
veel geluk

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 17:23

In de eerste plaats hoef je bij wijken maar weinig been te geven geven, en het buitenbeen gaat naar achteren en dat is bij wijken het been aan de kant waar hij heengaat, en niet het binnenbeen, wat veel mensen denken. Dat is een hulp voor de wending om de voorhand. Het binnenbeen op de singel drijft voor het voorwaarts en zijwaarts gaan, maar het voorwaarts zijwaarts gaan wordt vooral bewerkstelligd door het gewicht van het paard op de buitenkant te brengen, en dat doe je door je binnenhand richting de buitenpaardenheup te brengen (niet over de manenkam) of gewoonweg, in het leerproces, twee handen naar buiten (waarbij de binnnehand niet over de manenkam mag komen).

Een paard mag trouwens niet vluchten voor een been dat naar achteren wordt gelegd. Ik vraag me af hoever je dan het been naar achteren legt. Achter de singel is precies dat en niet verder... Natuurlijk kan het dat hij bij het been naar achteren leggen, denkt dat hij moet galopperen en daarom versneld, maar bij de galophulp hoort ook het kruis aantrekken en als je dat achterweg laat, zou het paard moeten weten dat het niet om galop gaan. Je kunt gewoon je been naar achteren leggen zonder dat je er een bepaalde oefening bij vraagt. Het paard leert dan dat het been naar achteren op zich niks betekent. Alleen als het gecombineert wordt met teugel en of zithulpen krijgt het betekenis.

Je zou best eerst het wijken eens kunnen oefenen met de benen op de singel. Als hij dan snapt wat er wordt gevraagd, kun je het buitenbeen wat naar achteren leggen.

Amina_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:01

Goed uitgelegd van Lusitana
Ook maken dat je paard tussen je handen en benen blijft

cemery

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:48

Dit is niet een punt dat je paard niet wil of kan wijken, maar dit ligt aan jouw controle over het paard.
Zorg er eerst voor dat je zelf goed zit alvorens met je benen te drijven, want wijken die je vanuit je zit waarbij je paard maar een beetje licht gebogen mag zijn naar tegenovergestelde richting hou in je hoofd, ho is ho.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:51

wat zegt je instructeur hiervan?

NieneWiep

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:54

iljalover schreef:
:D als die dat doet terug nemen in stap en anders afstappen en dan met je hand tegen zijn buik kijken of die het dan nog doet
veel geluk als die dat doet terug nemen in stap en anders afstappen en dan met je hand tegen zijn buik kijken of die het dan nog doet
veel gelukals die dat doet terug nemen in stap en anders afstappen en dan met je hand tegen zijn buik kijken of die het dan nog doet
veel geluk

Uhhmm... 1 keer is wel genoeg hoor..

Tierania_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 22:14

ik heb het ook echt irri :@

Petra_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 22:24

die van mij rent alleen weg als ik probeer te wijken met haar neus richting uitgang... De andere kant op gaat goed.
Volgens mijn instructrice is het een combinatie van moelijk vinden en eigenwijzigheid.
ik moet gewoon afwenden, rechtrichten en daarna de hulpen voor het wijken geven. Als ze dan wegrent, laten wachten, desnoods halthouden, en nog een keer proberen. is het echt bar, dan zet ik haar op de volte tot ik het tempo weer onder controle heb en doe het nog een keer.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:41

het wegrennen is naar mijn mening een stukje onbalans en te weinig kracht wellicht. probeer kleinere stukjes te wijken al zijn het maar twee pasjes en dan richt je je paard gelijk weer recht. ook kun je op de volte eerst gaan oefenen door de volte te openen en te sluiten zodat het paard eerst sterker kan worden en zijn balan kan vinden. uiteraard goed belonen als het goed gaat. probeer zelf rustig te blijven en rustig adem te halen. als jij je spant, kan het paard ook niet ontspannen. succes

remie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 14:50

DeBje schreef:
Probeer om steeds 2 à 3 passen te wijken en dan ga je halt houden, dan weer rustig naar voren weer een paar passen opzij en weer halt houden. Dus niet wachten totdat hij gaat rennen maar zelf al na een paar passen terugnemen. Dit heeft bij mij erg goed geholpen.

helemaal mee eens

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 22:18

Mijn friesje kan super wijken al zeg ik het zelf
maar voor 'onbekende' handelingen of 'enge' handelingen zoals drijven vlucht ze weg.. iets wat nu wel mee valt, Als ik jou was zou ik elke keer als ze weg vlucht een volte rijden waar je op dat moment aan het wijken bent, en dan opnieuw! net zolang tot ze gewoon naar jou luisterd
Of klein stukje wijken en als je bijvoorbeeld halverwege bent weer rechtdoor om ontspanning in het paard terug te brengen

Veel succes ermee!

bud_gloor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 19:05

dank jullie wel. voor al de goede opties.. ik ga er zeker wat mee doen ..

MissVanna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 18:17

Misschien alleen met kuit en dan steeds ietsjes omhoog en zo het leren.

Doet ze dat ook op de lange zijde? als je je been iets naar achteren legt?
Michien vindt ze dat heel moeilijk en daarom probeert ze er onder uit te komen.