wat volgende x te doen...?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maghorse

wat volgende x te doen...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 21:14

ik had zaterdag springwedstrijdje maar nou ging ze in het parcour de hele tijd stilstaan.. 2m voor de hindernis al terwijl ze het normaal heel leuk vind ik had eerst een zweep maar die moest ik wegdoen omdat zie super druk was , en toen was ze niet meer vooruit te branden weet iemand misschien wat ik de volgende x kan doen als ze weer zo stil gaat staan?
alvast bedankt
ik weet niet of het hier goed staat..

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 21:19

Bracht je misschien zenuwen over.. Heb je al genoeg keren thusi of in de les ook een parcoursje geoefend?! Deed je iets anders dan thuis, nu ineens met zweep terwijl je altijd zonder rijdt.. Had je je paard goed losgereden en ingesprongen?

Misscien kan het aan een van deze dingen liggen.

Heb je verder ook de basis van dressuur en het springen goed onder controle, altijd eerst bij het begin beginnen en dan pa beginnen met wedstrijden en dergelijk

_Maggy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 21:25

ik was neit zenuwachtig.. en thuis heb ik wel goed geoefend.. maar kon helaas neit goed losrijden,, maar daar moet het toch niet van komen want de eerste sprong ze goed maar daarna neit meer,, dresuur gaat ook wel goed daar oefenen we ook het meeste mee

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 22:05

Bienotje schreef:
Bracht je misschien zenuwen over.. Heb je al genoeg keren thuis of in de les ook een parcoursje geoefend?! Had je je paard goed losgereden en ingesprongen?

aan deze dingen zou het misschien wel aan kunnen liggen

kler

Re: wat volgende x te doen...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 01:11

rijd je normaal gesproken met meerdere paarden in de bak? was ze heel gestressed, of jij?

goechi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 01:17

waaren er 'gekke' hindernissen ofzo waar ze niet overheen durfde? misschien vond ze t ook wel eng als er veel mensen waren of dat het gewoon te druk was en misschien vind ze het wel niet zo leuk om te springen in een groot parcours doet ze het thuis wel goed?

_Maggy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 16:01

ja thuis springt ze heel mooi en fijn voor mij gevoel we rijden altijd met meerdere paarden.. ik was niet gestresst zij wel daar wil ik graag wat aan doen.. en er waren geen gekke hindernissen

leomelou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 17:42

hoi,
Mijn ruin heeft het eerste jaar ook heel slecht gesprongen, terwijl hij in de cross of op een oefenparcours nooit stopte. En mijn merrie met veel meer bloed is veel relaxer in het parcours.
De ruin heb ik al van kleinst af aan en het is een makkelijk dier, maar in het parcours heet en fel en erg kijkerig. ik heb ook gecrosst met hem, dus je zou toch zeggen dat hij genoeg gezien heeft. ik kreeg hem het eerste jaar net over hindernis 1 en dan stopte hij ermee. Na een jaar was ik dit wel zat, omdat hij ergens anders altijd sprong, behalve op wedstrijd. Toen heb ik hem eens in de ring aangepakt, zonder veel te slaan, maar wel bij iedere hind een tik bij en vrij hoog tempo en toen rond. heel goed beloont en tweede parcours niet gesprongen omdat ik goed wilde stopen. hierna heeft hij nooit meer gestaakt. wel eens geweigerd als ik hem niet goed bij de sprong bracht. dus ik zou nog even blijven gaan, het gaat wel over! ik denk dat ze te veel zien en horen en het niet goed kunnen verwerken. Ik ben met de ruin reserve kamp in de b geworden en ik heb tot vorig jaar L gesprongen, maar toen viel het doek want er werd hoefkantol vast gesteld op 2 benen. een 3 en een 4. loopt nog steeds goed gelukkig.
Maar veel suc6 en ga veel op oefenparcours.

_Maggy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 17:48

ja ik heb binnenkort dan weer spelletjesdag ( dresuur + sprinparcours) maar daar is het nog weer drukker en staat het publiek langs 1 hele kant
ze heeft daar weleens gelopen maar.. niet als het zo druk was weet iemand wat ik misschienook kan doen met inrijdenof ik dat gewoon daar in die bak zal doen of toch kijken of het ergens buiten kan? ( ze wil nl nog wel eens een trap uitdelen en de vorige x was het zo erg dat paarden ngo geen 2 m dichtbij konden komen ) mja,, bedankt voor de reacties

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:25

waar wil je daar buiten gaan rijden dan? ik denk niet dat men het goed vind dat je daar een beetje buiten loopt.. (ze hebben denk geen stuk afgezet wat nog vrij is) en je hebt daar ook geen hek ofzo erom heen dus je kunt er eigenlijk niks beginnen jij maar vooral je vzpony moet die andere paarden maar gewoon accepteren, en gewoon goed uitkijken.. er zit niks anders op

_Maggy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:52

Wan schreef:
waar wil je daar buiten gaan rijden dan? ik denk niet dat men het goed vind dat je daar een beetje buiten loopt.. (ze hebben denk geen stuk afgezet wat nog vrij is) en je hebt daar ook geen hek ofzo erom heen dus je kunt er eigenlijk niks beginnen jij maar vooral je vzpony moet die andere paarden maar gewoon accepteren, en gewoon goed uitkijken.. er zit niks anders op

makkelijk praten zo.. maar jij kent haar wel,, ik kan moeilijk tegen haar gaan zeggen accep. die paarden even die zo achter je kont lopen het liefst rij ik daar in die bak ook in.. mja,, als het er zo druk is

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:55

ja maar wat wil je anders doen dan? ze gaan echt niet voor jou even een aparte rijbak maken hoor

leomelou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 02:07

hoi,
Ik zou gewoon doen wat je anders zonder wedstrijd ook doet!
Maar waarschuw andere dat ze( vast een merrie) kan trappen en doe een rode lint in haar staart, dit betekend dat ze kan trappen naar andere.
Maar misschien doet ze dit wel omdat het erg spannend en eng is en het gevoel heeft dat ze in het nauw zit en niet weg kan voor de andere paarden.
ga gewoon rustig met haar stappen en draaf hierna wat en spring wat kruisjes en ga weer stapppen. kortom geef er eerst wat vertrouwn en dit haal voor jou ook de druk eraf. probeer eens in overleg of je een lager mag springen. (vertrouwen)
Ik reed ook wat langer door de ring voor dat ik startte( let op dat je niet daar de startstreep ga voor de bel) hierdoor zag hij de hindernissen beter en kon hij rustiger rond kijken. maar als het te gevaarlijk wordt voor andere kan je beter uit de bak gaan, maar proberen kan je het wel. zorg voor vertrouwen, maar straf trappen wel door ze naar voren te ''schoppen met 2 benen'' ze moet wel weten dat het niet mag. ga hierna gelijk weer verder met ontspannen en geef haar het vertrouwen. Het heeft gewoon tijd nodig. Mijn merrie trapte ook naar andere uit angst, toen ze net onder het zadel was en ook heel erg gemeen. hoi,
Maar waarschuw andere dat ze( vast een merrie) kan trappen en doe een rode lint in haar staart, dit betekend dat ze kan trappen naar andere.
Maar misschien doet ze dit wel omdat het erg spannend en eng is en het gevoel heeft dat ze in het nauw zit en niet weg kan voor de andere paarden.
ga gewoon rustig met haar stappen en draaf hierna wat en spring wat kruisjes en ga weer stapppen. kortom geef er eerst wat vertrouwn en dit haal voor jou ook de druk eraf. probeer eens in overleg of je een lager mag springen. (vertrouwen)
Ik reed ook wat langer door de ring voor dat ik startte( let op dat je niet daar de startstreep ga voor de bel) hierdoor zag hij de hindernissen beter en kon hij rustiger rond kijken. maar als het te gevaarlijk wordt voor andere kan je beter uit de bak gaan, maar proberen kan je het wel. zorg voor vertrouwen, maar straf trappen wel door ze naar voren te ''schoppen met 2 benen'' ze moet wel weten dat het niet mag. ga hierna gelijk weer verder met ontspannen en geef haar het vertrouwen. Het heeft gewoon tijd nodig. Mijn merrie trapte ook naar andere uit angst, toen ze net onder het zadel was en ook heel erg gemeen.hoi,
Ik reed ook wat langer door de ring voor dat ik startte( let op dat je niet daar de startstreep ga voor de bel) hierdoor zag hij de hindernissen beter en kon hij rustiger rond kijken. maar als het te gevaarlijk wordt voor andere kan je beter uit de bak gaan, maar proberen kan je het wel. zorg voor vertrouwen, maar straf trappen wel door ze naar voren te ''schoppen met 2 benen'' ze moet wel weten dat het niet mag. ga hierna gelijk weer verder met ontspannen en geef haar het vertrouwen. Het heeft gewoon tijd nodig. Mijn merrie trapte ook naar andere uit angst, toen ze net onder het zadel was en ook heel erg gemeen. De aanhouder wint:D

leomelou

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 02:14

Ps zorg dat je altijd een zweep bij hebt in de ring. niet gelijk gebruiken, maar eens een tik om haar te overtuigen als ze na veel gevraag nog niet wilt. en als ze dan springt beloon haar en stop als je denkt dat het te veel voor haar is( ook in de ring). En laat de mensen dan maar zeuren dat je stopt, maar zo geef je je paard vertrouwen. maar zelf de beste stoppen eens, zorg daarom dat je altijd een zweep bij hebt is beter dan sporen! Ik vind dat ze bij het springen al veel te lange sporen om mogen, zeker in de b/l.
De meeste ruiters zijn zelf ook onervaren en zitten steeds op een sprong te klemmen met hun hak en dus spoor.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:13

Als je pony echt naar alles trapt, dan knoop maar vast een rood lintje in haar staart. Hoe is het met de parcourservaring van jullie beide?

_Maggy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 22:41

ik heb niet echt concour ervaring, maar alleen veel spelletjesdagen, dresuurwedstrijdjes, en spring.. ik knoop wel een rood lint in de staart zij heeft wel vaker wedstrijden gereden ( rijdt ook endurance met Karin @ bokt..) thuis ook wedstrijdjes etc. ze wou met inrijden ook niet stappen half draf etc. dan draven wou ze in galop van de zweep, ja daar heb ik van geleerd (a) volgende x zweep er bij houden ja..
maar ze trapt uit zichzelf ook wel iets ( alleen met rijden dan naar andere paarden ) maar nu was het wel heel erg
Laatst bijgewerkt door _Maggy_ op 09-03-06 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Tierania_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 22:52

mijn oude ppony deed percies hetzelfde
Op de club sprong hij Z en op concour niet!!!!
tja..

_Maggy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 22:55

ramona wat heb je er toen aangedaan dan? of.. ben je er mee opgehouden..?

ktink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 19:05

kan het niet zijn dat je pony na de 1e sprong een spiertje heeft verrekt, omdat ze niet is ingereden, en dat ze daar last van heeft gehad?

_Maggy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 00:22

dat was het volgens mij niet dan zou ze vast wel verkeerd lopen.. dat deed ze neit en de volgende dag ook niet