Lopen op de voorhand..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Orsje

Lopen op de voorhand..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 20:00

Ik heb een vraagje....

Ik heb al vaker gehoord dat me verzorgfjordje op de voorhand loopt...
Ik wil haar dus meer vanuit de achterhand trainen...

Helaas kan/wil niemand me daarbij info geven...
Heeft iemand van jullie tips?
Kan iemand me erbij helpen?

_Marleen_

Re: Lopen op de voorhand..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 20:06

Dit hoort bij RT.

*TeMt*

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 20:08

VMR --> RT.

noekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 20:09

Veel overgangen rijden, zorgen dat hij lekker actief is op je been

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 20:56

dat deed/ doet mijn paardje dus ook wel.. maar ik weet neit hoe het bij jou zit qwa aan de teugel.. die van mij word dan steeds zwaarder in de hand dan.. denk dat het kwestie is van veel overgangen rijden.. en dan niet af en toe es een overgang maar echt draf halthouden draf schijntovergang.. en continu wendingen maken echt bezig zijn met je paardje.. keert wendingen en dan middendraf.. of halthouden en als die zwaar is op de achterhand paar pasjes achterwaarts laten gaan.

dit helpt bij mijn paard in ieder geval heel veel! hoop dat je er wat aan hebt

Nienke_a

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 21:00

zoals al gezegd is veel overgangen, maar vooral ook veel schakelen in de gangen! dus vooruit terug en weer heel langzaam en weer vooruit!

naresha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 22:09

overgangen dat is misschien wel het sleutel woord. zorg dat wanneer je een overgang rijd je paard zijn achterbenen netjes onder zijn lijf zet. en veel overgangen kan daarbij echt heel goed helpen.

cemery

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:05

Fjorden zijn door hun bouw (te) gauw geneigd om op de voorhand te vallen.
Ook om het paard actief te houden probeer je je handen wat hoger te plaatsen zodat zijn hoofd wat hoger komt.
van daaruit de hoeken meenemen probeer je paard zo goed mogelijk recht te richten op twee teugels. De overgangen zo duidelijk mogelijk uitvoeren.
Niet aan de teugels trekken en dan stilstaan. Vanuit je zit en een keer goed uitademen dan moet je merken dat je paard al langzamer gaat, als je dat voelt dan beloon je hem. In eerste instantie hoeft hij niet meteen naar de stap probeer maar een paar schijn oefeningen.
Wil je voorwaarts ga je actief zitten en open je je benen. Niet ineens schoppen maar letterlijk je benen openen zodat je paard de vrijheid krijgt om weer voorwaarts te gaan.
Beloon hem want het vergt een goede concentratie.
Daarna probeer je van stap naar halthouden en dan weer een stapje verder als het goed gaat.
Succes ermee!

Kimmm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 15:54

lotjj92 schreef:
dat deed/ doet mijn paardje dus ook wel.. maar ik weet neit hoe het bij jou zit qwa aan de teugel.. die van mij word dan steeds zwaarder in de hand dan.. denk dat het kwestie is van veel overgangen rijden.. en dan niet af en toe es een overgang maar echt draf halthouden draf schijntovergang.. en continu wendingen maken echt bezig zijn met je paardje.. keert wendingen en dan middendraf.. of halthouden en als die zwaar is op de achterhand paar pasjes achterwaarts laten gaan.

dit helpt bij mijn paard in ieder geval heel veel! hoop dat je er wat aan hebt

helemaal mee eens! doe nog steeds precies hetzelfde en het gaat op het moment echt helemaal geweldig heel veel overgangen rijden en schijnovergangen, bijvoorbeeld per rondje door de bak 2x of verzamelen of halt houden en dan gelijk weer verder laten stappen/draven. op deze manier komt de achterhand er meer onder en zal er minder op de voorhand gelopen worden.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 15:56

Je paardje moet als eerste goed aan het been zijn, pas daarna kun je gaan werken aan nette progressieve overgangen en daardoor het motortje meer te leten werken. waardoor je paardje meer van achteruit gaat lopen en niet zo zwaar meer is op de voorhand.

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 19:34

Heel erg bedankt mensen!
Ik heb er zeer zeker heel veel aan!
Ik ga het snel uitproberen!

thnx!

marsi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 11:16

Hmmm...klinkt (helaas) als een bekend probleem. Mijn paardje heeft die neiging ook; op de voorhand gaan lopen, op je handen gaan hangen, enz.
De laatste tijd ben ik haar véél meer voorwaarts gaan rijden en heb ik alleen een goed contact van haar gevraagd. Vandaar gaat ze haar achterhand steeds meer gebruiken en hangt ze niet meer op mijn handen (aangezien ik haar niks meer geef om op te hangen).
Nadeel vind ik wel, dat ze niet rond genoeg loopt. Voor mijn idee loopt ze erg netjes rond aan de teugel, maar zodra ik dan in de spiegel kijk ofzo, zie ik dat ze maar nét wel/ net niet aan de loodlijn loopt. Ik krijg haar er ook niet verder doorheen. Het kan aan m'n paardje liggen, maar ik denk dat de kans groter is dat dit aan mij ligt. Iemand tips?

Mijn tips voor jou: een flink tempo houden en dus zorgen dat ze voor je been is. Doe niet teveel met je handen, alleen zorgen dat je contact hebt, dan buigt ze dalijk vanzelf af. En dan natuurlijk erg veel overgangen rijden. Heel veel succes!

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 11:23

Heel cliché, goede les nemen Een instructeur kan je erbij helpen jou te laten voelen hoe het aanvoelt om een paard op de achterhand te laten lopen en je daarbij helpen om zelf te leren hoe je dat gevoel bereikt. Van alleen theoretische tips via de computer zul je dat niet voelen, paardrijden draait immers om gevoel. Denk aan leren lichtrijden. Als iemand je toen verteld had, via de pc, je moet staan-zit-staan-zit doen. Hoelang had het dan denk je geduurd voor je het juist geleerd had?
Daarbij verschilt het helemaal per paard hoe je dat aan moet pakken.

Succes ermee.

Libiris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 11:26

ik heb hetzelfde probleem vooral in het begin met rijden. Naarmate ze meer aan het been en meer voorwaarts is gaat het stukken beter. En een goede instructeur moet jou daarbij kunnen helpen.

Succes ermee!

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 11:30

Let wel op, voorwaarts betekend niet altijd snel! Het juiste tempo is misschien wel de belangrijkste basisvoorwaarde.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 11:32

Solvej schreef:
Heel cliché, goede les nemen Een instructeur kan je erbij helpen jou te laten voelen hoe het aanvoelt om een paard op de achterhand te laten lopen en je daarbij helpen om zelf te leren hoe je dat gevoel bereikt. Van alleen theoretische tips via de computer zul je dat niet voelen, paardrijden draait immers om gevoel. Denk aan leren lichtrijden. Als iemand je toen verteld had, via de pc, je moet staan-zit-staan-zit doen. Hoelang had het dan denk je geduurd voor je het juist geleerd had?

Succes ermee.

helemaal mee eens

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-06 11:35

Solvej schreef:

Succes ermee.

Hier heb ik niets aan toe te voegem.

Succes!

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-06 00:46

Heel erg bedankt mensen!

Ik heb inderdaad nu veel meer overgangen gereden en ze reageert
nu ook een stuk beter op het been. Ze buigt ook veel sneller af.
Ze wil niet echt rond de hoeken door, maar daar oefenen we nog op.
Ik merk dat de motor nu al iets meer van achteren komt! We ijn dus op de goede weg, haha

Heel erg bedankt!!

Oja... les nemen...

Alleen met haar rijden is geen enkel probleem... Maar zodra iemand in het midden van de bak staat en er meer paarden zijn, wordt ze helemaal gek.... kleven aan haar voorganger, schoppen naar de achterganger.. Ik kan dan rustig praten, of teugels strakker nemen en weer los laten (paar keer achter elkaar) of aan de teugels hangen (weet dat dit niet mag, maar wil niet het risico lopen dat haar voorganger haar tegen de voorbenen schopt!!)
Niets helpt... Op de vorige manege had ze nooit problemen in de les...

Maar ik zal eens kijken of ik prive les kan krijgen