Geen constand tempo

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LadyF

Geen constand tempo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 19:34

Ik heb mijn pony nu inmiddels bijna een jaar en ik heb toen ik hem kreeg opnieuw begonnen om hem in te rijden.
Hij was wel bereden maar heel erg bang.
Nu gaat het al heel goed alleen haar tempo wil maar niet constant blijven..
Ze gaat steeds weer harder en je kan blijven corrigeren maar het word zo onderhand wel vervelend..
Met losse teugel gaat het goed alleen als je oppakt en ze moet aan het werk dan vlucht ze als het ware voor de teugel.
De tandarts is geweest en die heeft alles weer goed gemaakt.
Ze is sterk in haar mond en reageerd dus weinig op teugelhulp.

Hoe kan ik dit oplossen en constant laten worden?

maaykuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 20:05

Loopt ze aan de longeerlijn wel constant?
En hoe vlucht ze als je de teugels oppakt, doet ze dat door haar hoofd omhoog te gooien?? ofzo?
Zorg ervoor dat ze doet wat jij wilt, maakt overgangen, gewoon hele korte stukjes draven en weer stappen, draven en weer stappen en goed belonen tussendoor. Zorg ervoor dat ze vertrouwen in jou en in het rijden krijgt. Mocht ze er vandoor gaan, laat haar even en zodra ze terug wil, trap je haar naar voren. doe het tegenovergestelde van wat zij wil doen, maar beloon haar gelijk als ze het goed doet.
Doe dit anders een tijdje met een lange teugel of aan de longeerlijn met touwtjes bijzetten zodat ze ontspant in de rug.

Probeer anders ook eens te rijden met slof, zodat ze toch lekker los over haar rug kan lopen en als ze daar aan moet wennen, dan stap je gewoon een paar dagen tijdens het rijden. Dus meer niet.

Vertrouwen en lol dat moet ze krijgen in het rijden!!!

Succes!

LadyF

Re: Geen constand tempo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 23:32

Tijdens longeren wil ze ook alleen maar hard. Ze kan rustig draven maar stap lukt gewoon niet...
Bijzetten vind ze vreselijk en werkt averechts. Ze is dan bang voor je en rent alleen maar weg van je. Het zit hem wel in de mond en misschien is hier een alternatief voor??

Ook been geven is meestal een vlucht naar voren. (Maar als mevrouw de muts anders heeft staan is ze niet vooruit te trappen)
Ze doet niets met haar hoofd, ze wordt alleen sterk en wil hard draven en het liefst galopperen.
Continu corrigeren heeft tot nu toe nog neit gewerkt...

kler

Re: Geen constand tempo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 01:08

misschien zou je kunnen proberen bitloos te gaan rijden? heb er geen ervaring mee maar daar reageert ze misschien beter op...

LadyF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 01:29

Zoiets dacht ik dus ook al en wil er graag ervaringen over horen...

Novice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 14:41

Ik denk dat het probleem niet in het bit zit maar in het niet aan het werk willen van je pony. Zodra ze aan het werk moet gaat ze harder lopen, het bijzetten aan de longeerlijn is daar een goed voorbeeld van. Ze moet de bovenlijn aanspannen en dan word het erger zeg je.
Je moet haar dus proberen meer op het achterbeen te krijgen om dit niet al erger te laten worden, en alle spieren lekker los te krijgen.
Zodra dat voor elkaar is zal je probleem ook over zijn.