Hoe paard actiever krijgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

faxa

Hoe paard actiever krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 18:29

ik zit met een klein probleempje,

Ik heb een nieuwe pony(nu 3 weken) echt super beest en alles wat ik zoek, alleen is hij wat sloom. Hij is nog maar 5 jaar en heeft een iedere week in een kinder les gelopen en is dus niet goed aan het been en een tik met de zweep maakt hem neit veel uit. Ik ben nu dus bezig met hem voorwaartser te rijden en niet naar beneden. Ook rij ik veel overgangen. Buiten is hij wel wat 'actiever' dan in de bak maar ook niet echt actief. Dit is allemaal erg wennen voor mij want mijn vorige pony was juist actief en nooit sloom. Hebben jullie nog meer tips voor mij om mijn pony voorwaarster te krijgen? * hij krijgt nu 1 kg biks per dag*

Alvast bedankt!

Heleen_B

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 18:31

ik heb gister les gehad van Rosalinde Heck..
mijn pony heeft ongeveer het zelfde probleem..
ik moest stappen.. en dan eerst beetje been geven dat je aan wilt draven..
als dier niet snel genoeg reageerde een flinke por geven zodat die wegschiet..

en als je al in draf zit... 1 keer een por geven...
en als die weer in tempo terugvalt..
weer een por..

ik kon bij mijn pony duidelijk vooruitgang merken..

mariettek

Re: Hoe paard actiever krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:53

idd, veel overgangen, en duidelijk zijn in jouw hulpen. Geef eerst een rustige hulp, komt er geen actie, dan meteen een harde por (het actie -> reactie principe ). Veel oefenen, en heel erg consequent blijven. Dus niet zodra het beter gaat ermee stoppen.

Veel succes!

Hannanas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:55

Ik denk ook vooral niet teveel zachte hulpen ( steeds aandrijven, zodat het haast klepperen wordt met je benen).
1a2 keer aandrijven dan meteen een reactie van jou ( harde por, of tik met de zweep < geen aaitje >, al ben ik niet zo voor de zweep ).

Misschien buiten proberen? zodat hij het leuk vind? Als hij wil galoperen, vooral hem steeds inhouden! kijkt hij vast uit naar het moment dat jij het aandrijft. )

Napolie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 13:05

De brokken lijken me niet het probleem. Het hangt er natuurlijk wel vanaf, wat voor brokken het zijn. Is het een onderhoudsbrok, een sportbrok, zit het er tussen in?
Verder zou je eens kunnen kijken of je hem zoals hierboven al beschreven wordt sneller voor het been te maken. Ik heb zelf het probleem gehad dat mijn paard te veel steun kreeg van mijn benen dat hij niet meer op zijn eigen benen ging lopen. Ik dreef aan door te duwen ipv korte contacten. Hier werd hij traag van en ik heel moe. Later heb ik van mijn instructrice geleerd, dat je beter korte hulpen kunt geven en veredr je benen ervan af te houden. Dit valt in het begin tegen, want je moet erg consequent zijn daarin. geen reactie->weer een korte iets hardere hulp of een tikje met de zweep. Nu wordt ik niet zo moe meer van het drijven. M'n paard is sneller en hij loopt op zijn eigen benen.

Misschien is dat het proberen waard.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:37

Precies in de eerste plaats moet hij leren dat been= onmiddelijk voorwaarts, zo niet dan volgt er wat (tik). Maar activeren is heel makkelijk met overgangen kort op elkaar. Je zegt dat je veel overgangen rijdt, maar als daar een halve baan tussen zit, is het al te veel. Paar pasjes draf, paar pasjes stap, paar pasje draf, paar passen galop, paar passen draf etc. Daar worden de meeste paarden wel levendig van. Tel ook in je hoofd. Doe vier passen van het een en zes passen van het ander ofzo. Dan ben je lekker geconcentreerd aan het werk.

odetteke

Re: Hoe paard actiever krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:34

En als het met de rijtips niet lukt kan je ook altijd nog haver gaan bijvoeren

zorobri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:50

nou die van mij bleef gewoon stilstaan en de zweep was geen optie omdat ie die heeeeeel eng vond.. ik ben met een klein spoortje gaan rijden.. nu is hij perfect voor het been met of zonder spoor.. als je deze consequent gebruikt dus.. eerst kuit aanknijpen.. zoniet spoortje (want spoor gebruik je niet bij gewone kuithulp) ook snap ik dat er mensen geen voorstander voor zijn maar ik zie er geen kwaad in als dit goed gebruikt word.. op den duur zal de pony zich veel beter gaan voelen (bij de goede conditie) en zal ie sowieso beter worden voor het been

Napolie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 12:12

Let wel op met je kuit aanknijpen. Je hebt dan snel de neiging om te duwen, waardoor je paard na een tijdje niet goed meer reageert. Je moet dan nog harder gaan duwen en dan krijg je een slechte been reactie. Been eraan en meteen weer eraf.
Spoortjes zijn helemaal niet slecht. Je kunt je benen beter stil houden door hele klrine hulpen te geven. Maar dit geld natuurlijk niet voor alle ruiters en paarden. soms kun je ook beter zonder sporen rijden.

faxa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-06 20:04

heel erg bedankt voor de tips! het gaat steeds beter met rijden!

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 20:09

Ik heb hier maar 1 oplossing voor, en dat is erg streng zijn. Reageert hij niet op je been? Hupsakee, in galop naar voren. En dan worden ze toch snel voor je been! Ik heb een heel ander paard onder mijn kont.

Exodus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 21:50

Van veel overgangen rijden word je paard als je het goed doet beter door voor het been. Als je hem wat opsluit dan zou zijn achterhand automatisch meer onder moeten treden. Als je hem aan de voorkant teveel ruimte geeft heeft hij ook ruimte achter om dus niet onder te treden. Overgangen hoeven natuurlijk niet alleen overgangen van stap naar draf en terug te zijn maar ook verruimen, terugrijden in zowel stap, draf als galop. En idd. wel streng zijn.