waarom zijn manege paarden wild?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aphrodite

waarom zijn manege paarden wild?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 15:21

Ik rij wekelijks op een manege maar vaak valt mij op dat de manege paarden veel drukker en wilder zijn dan eigen paarden.
kan dat aan mij liggen? ik heb gewoon paarden waar ik niet op durf te rijden daar. er staat zo een paard die net zo lang bokt totdat iemand ernaast ligt. zo zijn er wel meer paarden met kuren.
ook zie ik wel eens dat een paard in het begin dat hij op de manege staat heel lief en braaf is, maar naar mate hij er langer staat wordt hij vervelender. bij sommige paarden is dat juist weer andersom.
ik rij nu zelf steeds op een paardje die amaretto heet. die is wel lief, maar erg voorwaards. dit is een paardje die bestemd is voor gevorderden, omdat als dit beest voelt dat je bang bent of niet goed zit, erg vervelend gaat doen.
we hebben ook beginnerspony's maar in vergelijking tot amaretto, vind ik amaretto veel meer geschikt voor een beginner dan een andere.
snap iemand misschien waaraan het kan liggen dat die paarden zo druk zijn?

o0oJamieo0o

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:29

dat d8 ik eerst ook altijd, maar nu ik mijn eigenpaard heb weet ik heel goed dat eigenpaarden ook streken hebben. Maar de eigenaren weten er beter mee om te gaan omdat ze hun paarden kennen.

Rinske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:30

Misschien omdat ze het vervelend vinden dat er steeds een andere ruiter op hun rug zit?

Overigens vind ik het niet slim van een manege als ze veel paarden hebben die niet door beginners gereden kunnen worden. Vertrouwen is toch belangrijk, en als iemand vaak van een paard valt kan dat vertrouwen toch wel geschaad worden.

quera

Re: waarom zijn manege paarden wild?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:31

hoihoi

nou ik denk dat dat komt omda er veel verschillende mensen op rijden
en dan kunnen ze vervelend worden
want sommige paarden zijn erg eenkennig
en ik weet verder niet echt waarom sommige vervelend zijn misschien kunnen medebokkers daar antwoord op geve

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:40

ik zou ook vervelend gaan doen als je 3x per dag zn jong op je rug hebt dat nog niet kan rijden. ik weet iedereen moet beginnen. maar ja niet elke pony kan ertegen. en ik denk ook dat eigen paarden/ponys hun baasje goed kennen en andersom. maar denk maar niet dat die nooit probemen hebben. je ziet ze gewoon niet atijd. maar dat pony op een manege wild zijn hoeft niet altijd ligt ook aan de manege denk ik. probeer anders wat andere maneges in de buurt en blijf bij de beste. as je bang bent om te rijden is het ook niet leuk meer toch?

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:44

manegepaarden hebben de kans om ertussenuit te springen en gek te gaan doen, omdat de ruiters op een 'vreemd' paard zitten en waarschijnlijk nog niet zo ver zijn als gemiddeld ruiter met een eigen paard.

MoonWencke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:48

Het kan idd liggen aan de verschillende ruiters op hun rug, die
ieder verschillend rijden. Ook kan het er natuurlijk aan liggen dat
de paarden hoe langer ze elkaar kennen meer een kudde vormen
en daarom als er eentje vandoor gaat, de andere volgt.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:58

Een ervaren manegepaard heeft al heel wat trucjes kunnen ontwikkelen om ruiters eraf te krijgen.
Daarnaast heeft een ruiter met een eigen paard vaak meer ervaring, kent de kuren van zijn paard en kan er tijdig op inspelen.
Misschien ken jij ook voornamelijk hele brave eigen paarden? Het gemiddelde eigen paard heeft een moeilijker karakter dan een gemiddeld manegepaard. Op het gros van de paarden dat ik ken zal ik beslist geen manegeruiter zetten om ongelukken te voorkomen.

Marliesje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 17:43

Ben het inderdaad eens met Urielle, de meeste maneges die ik ken hebben juist vrij simpele paarden, maar doordat het niveau van de ruiters lager is lijken de manegepaarden misschien moeilijkerer.

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 17:50

Ik heb zelf jaren lang op een manege gereden, en ik herken jouw verhaal maar voor een aantal paarden. Die paarden hadden (of bouwden) een hekel voor mensen op. Sommige waren ooit eens geweldige paarden, maar werden steeds chagrijniger.
Ik denk dat de redenen hierboven grotendeels al genoemd zijn (vele ruiters, veel beginner enz.). Ook denk ik dat de sfeer in de stal ermee te maken heeft. Een eigen paard wordt meestal maar 1 á 2 keer per dag "lastig gevallen" door mensen in zijn stal. Bij manege paarden lopen de hele dag mensen binnen. Niet echt bevordelijk voor hun humeur !

Gelukkig zijn er ook paarden die al die aandacht geweldig vinden. Dát zijn de echte manegepaarden. (ik vind dan eigenlijk ook dat alleen die paarden op een manege moeten staan, maar tja, dat is een beetje onhaalbaar )

En tuurlijk ligt het niet aan jou! Ik heb op de meeste erge bokkenpaardjes gereden zonder bang te zijn, maar als ik wist dat een paard echt zijn best deed om mij eraf te krijgen, dan zat ik ook niet meer graag op zo'n paard!
Zorg / vraag of je op de leukste paardjes mag, plezier hebben is nou eenmaal het belangrijkste!

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:13

Urielle schreef:
Een ervaren manegepaard heeft al heel wat trucjes kunnen ontwikkelen om ruiters eraf te krijgen.
Daarnaast heeft een ruiter met een eigen paard vaak meer ervaring, kent de kuren van zijn paard en kan er tijdig op inspelen.
Misschien ken jij ook voornamelijk hele brave eigen paarden? Het gemiddelde eigen paard heeft een moeilijker karakter dan een gemiddeld manegepaard. Op het gros van de paarden dat ik ken zal ik beslist geen manegeruiter zetten om ongelukken te voorkomen.
Sluit ik me bij aan.

Over het algemeen vond ik vroeger de manegepaarden wel braaf, op die ene keer dat ze bokte of wegliepen na.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:48

Over het algemeen valt mij juist op dat paarden die al een tijdje in het manegewerk lopen best wel braaf zijn (althans, bij ons dan) maar als die paarden dan verkocht worden en eigen paard worden, zijn ze ineens een stuk drukker en feller. Dat komt dan voornamelijk omdat ze als eigen paard minder hard hoeven te werken (soms dus te weinig werk krijgen).

Yonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 20:07

Ik rijd ook op een manege, herken het wel een beetje wat je zegt. Er zijn wel duidelijke beginnerspony's die ook echt heel braaf zijn, gewoon heel oud of superlief karakter. Zij vinden het ook best als er iemand op hun rug schuift of niet goed zit, een enkele wil weleens bokken maar verder ook niks. Bij de gevorderdenpaarden zitten echter wel een paar pittige paardjes, er is ook een paardje wat ik heel lief vind, met mij erop is die dat gewoon ook. Dan denk ik ook weleens dat ie in de beginnersles mee zou kunnen rijden, beter dan bijvoorbeeld eentje die regelmatig bokt. Maar zodra er op dat paardje een beginner of iemand met angst zit dan rent ie der continue van door en bokt die heel wat af. Niet geschikt dus. Dat paardje heeft gewoon iemand nodig die consuent is, laat merken wat de bedoeling is en zijn zin ook doordrijft tot er de goede reactie is. Ook zijn er pony's die in de stal erg vervelend zijn, kont naar je toekeren, hoofd de lucht ingooien als je halster/hoofdstel om wil doen enz. maar dit zijn ook allemaal gewoon trucjes van een paard, ze hebben door dat het werkt, want zodra je meteen die kont wegduwt of dat hoofd naar beneden trekt is het duidelijk: hier valt niet mee te sollen. Dan zijn ze met de les ook liever dan dat het opzadelen heel lang heeft geduurd met veel angst erbij, want dan zijn ze wel zo slim om te denken, even kijken hoever ik kan gaan. Dat kan dus ook niet voor beginners. Beginnerspony's moeten gewoon echt schatten van paarden zijn die aandacht hartstikke leuk vinden en braaf hun rondjes lopen. Zo krijgen kinderen vertrouwen in de pony's en kunnen ze steeds iets verder, bijvoorbeeld een pony die heel lief is maar nog wel eens af en toe wil omdraaien of een klein bokje geeft. Zodat ze uiteindelijk ook gewoon op die haaibaaien durven. Ik durf op alle paardne bij onze manege, niet dat er een alleen maar bokt, dat lijkt me ook niet zo leuk (wel leerzaam) maar wel een pony die ineens stil staat vanuit galop/draf en dan bokt. Eentje die altijd bokt in galop enz. maar daar moet je ook alleen op gaan als je het durft want alleen dan kun je consequent zijn. Wat ik dus denk dat de reden is, niet iedereen is streng genoeg voor de pony's ze proberen je uit, kijken of ze jou er ook afkrijgen of met jou niet in galop hoeven (door in galop alleen te bokken bijv.) bij sommige lukt dat (bijv. beginners en dat is ook niet zo raar) en dan gaan ze door. Hoe meer het wekt hoe meer ze doorgan hoe vervelender ze worden. Daarbij door iedereen een verschillende aanpak en iedere keer mensen in je stal, daar kunnen ook niet alle pony's tegen. Dus bedenken ze weer trucjes om je uit de stal te houden (bijv. kont naar je toedraaien enz.)

Snoevie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 20:33

tja hier op de manege waar ik rij is het ook.vroeger sprong ik nog echt op elk paard,na een paar nare vallen ben ik echt een schijterd geworden.
bij ons zijn er 2 paarden die voor de échte beginners gebruikt kunnen worden.als je wat langer rijdt kan je wel op de meeste,maar het feit blijft dat ze op 1 na geen van allen lekker te rijden zijn als je een buitenrit maakt

Barvrouwke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 20:38

Persoonlijk denk ik dat het voer komt. De paarden moeten namelijk meerdere uren per dag lopen. Wanneer ze met de laatste les moe zijn, wordt vaak het voer opgeschroeft, omdat ze toch moeten lopen. Daarom zijn de de eerste lessen wat frisser.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 21:04

Combinatie van veel voorgenoemde denk ik

Somige maneges kunnen ook nog wel eens verzaken om een paard iedre dag de benodigde beweging te geven als deze bv niet in de lessen die die dag geven worden nodig zijn.

Eigen paarden hebben veel meer regelmaat, warschijnlijk veel vaker gereden door dezelfde ruiter enz..

Probeer maar eens na te gaan bij je op de manege hoeveel en hoevaak de paarden buiten komen (bereden en/ of op de wei) en hoeveel te eten ze krijgen bv..

Juist als egen paard worden paarden denk ik intensiever aan het werk gezet (nav marije_jiplover). Misschien niet dat ze net zo lang per dag lopen, maar wel veel regelmatiger en dan worden ook daadwerkelijk geestelijke en lichamelijke oefeningen van een paard gevraagd. Merendeel van de manege-pony's komt er nog wel eens onderuit om bv de rug te gebruiken en actief te lopen omdat een manegeruiter bv nog niet zover is om dit in de manegeles bv voor elkaar te krijgen..

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 21:11

Wat zou jij doen als je manege paard bent ... Ga eens de hele dag rondjes lopen .. dan word je in je stal gegooit en buitenlucht ken je amper ^^dan zou ik ook vervelend worden hoor .

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 12:43

Volgens mij zijn manegepaarden juist super braaf, maar wel slim...., als er weer een beginnen op hun rug zit te butsen dan zullen ze die kwijt proberen te raken.

Eigen paarden worden over het algemeen gereden door mensen die KUNNEN rijden. Hierdoor ziet het eruit als of het gemakkelijke dieren zijn, maar op deze paarden verongelukken veel manegeklanten ben ik bang.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 12:48

Ik heb ook weleens maneges meegemaakt waar sommige paarden gewoon maar 1 of 2 x per week gebruikt werden - de rest van de week kwamen ze hun box niet uit...

Ayasha
Blogger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 15:13

eigenaarspaarden lijken vaak rustiger omdat jij weet hoe je op je paard moet reageren. Bij een manege paard is dat moeilijker omdat je in de meeste gevallen niet dagelijks met dat dier rijd en om gaat. Daarbij worden ze door zoveel verschillende mensen gereden dat ze al snel door hebben welke trukjes vrijwel bij iedereen werken en welke maar bij een paar mensen. Ik zou ook zo zijn als ik drie uur per dag moest lopen

edit: wat mannie zei heb ik ook zo het ide. Heel veel mensen zeggen van mijn pony dat hij makkelijk is en dat ik makkelijk praten heb enz. Maar ze moesten er een keer op zitten Kwa moeilijkheid wil ik gerust die van mij ruilen met een manege paard. Maar wel alleen kwa moeilijkheid! De rest zou ik hem voor geen geld van de wereld willen ruilen.

edit2 ik zie dat ik ongeveer hetzelfde zeg als Urielle

sannaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:54

vaak komt het door het voer, daar zit teveel eiwit in. Paarden op onze manege krijgen eiwitarm voer en zijn absoluut niet wild. Zomers wordt het voer weer eiwitrijker aangeleverd.

Sannert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:56

Hmm, de manege paarden bij ons zijn echt niet wild. Soms wel eens fris, maar wild? Nee. Dan zeg ik eerder dat Wasco wild is met z'n streken en uitspattingen.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 20:22

Niet alle manege paarden zijn wild, is afhankelijk van geestelijke(slimheid), lichamelijke(zijn vaak niet voor niks manegepaard geworden, i.v.m. afkeuren voor sportpaard met uitéénlopende redenen)en manier van inzetten in de les (wie op welke.....niveau van kunnen van zowel paard als ruiter/amazone.....manier van lesgeven....manier van omgaan met het paard, ervaringen van het paard, type paard(sloom of pittig) , verzorging (voer....energierijk....kuil....)
Ik heb veel respect voor deze beestjes, zij moeten het maar nemen , zoals het komt en dat gaat soms héél grof, onnadenkend en zeer ondeskundig !!!!
Een goede manegepony in combinatie met goed les geven gaat altijd goed , zonder ongelukken, degene die les geeft moet de goeie combinatie in combinatie met het niveau kiezen!!!!
Ook zadels en hoofdstellen moeten goed passend zijn, dat is ook vaak niet goed, en de pony,s moeten zo goedkoop mogelijk, maar zoveel mogelijk opleveren met zoveel mogelijk lessen.......

joycie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 20:35

Bij mij op de manege hebben we een aantal paarden die door iedereen wel gereden kunnen worden. Er zijn ook een paar echte beginnerspaarden, maar allemaal geven ze weleens een bok. Zelfs de allerbraafste heeft 1 ker per jaar even de kolder en dan valt er wel een en ukkie af! Vervelend, maar het hoort erbij. We zijn allemaal wel eens gevallen.
Da je nu niet meer zo snel ergens op stapt, heet waarschijnlijk te maken met het feit dat je ouder bent en verstandiger. Je denkt nu eerst na voor je iets doet, waardoor je dingen minder impulsief doet.
Nieuwe paarden benader je angstiger dan voorheen, dat merken ze en ze gaan zich dar ook naar gedragen.

Er zijn ook paarden waarbij het juist andersom is. Het paardje waar ik altijd op rijd, was ontzettend moeilijk vroeger, iedereen lag er elke keer naast. Nu loopt ie met elke beginner zo weg en bokt helemaal niet meer. Ook wedstrijden gaan steeds beter, omdat hij gewoon heeft geleerd dat hij zich niet overal druk over hoeft te maken.

Daarnaast is het nu koud buiten, waar de paarden ook op reageren. Mensen met een eigen paard voelen dit beter aan en kunnen dus aanvoelen at ze moeten doen. Veel manegeruiters kunnen dit niet en als je in een les rijdt, moet je je toch houden aan wat de instructeur zegt.

Ik had ook paarden waar ik niet op durfde te rijden, die zijn nu weg omdat er meer mensen waren die er niet op durfden. 1 daarvan gaf een gigabok als je je been naar achter legde om aan te galloperen en begon dan een betje te steigeren. Maar er waren ook mensen die juist heel goed met dat paard overweg konden. Hij was gewoon niet geschikt voor manegewerk.
Op dit moment is er 1 paard dat ik niet zelf opzadel, maar waar ik wel op zou rijden. Dat paard is vroeger mishandeld en later heeft hij mij aangevallen. Hij voelt mijn angst en ik kan ook niet gewoon langs hem lopen.

Als laatste, paarden in de manege lijken wel hard te werken, maar ze werken eigenlijk net zo hard als een eigen paard dat een uur/anderhalf intensief wordt gereden. Een manegepaard wordt, vooral in beginners en halfgevorderd geen buiging, stelling, aanleuning, actieviteit en weet ik wat allemaal verwacht. Ze mogen lopen waar ze willen, de ruiter pakt ze niet aan. Hier wennen ze aan. Als er dan iemand op gaat rijden die wel wil dat ze iets doen, dan worden ze vervelend, gaan prostesteren, omdat ze nooit zoiets hoeven te doen.

stefanietjuh

Woonplaats: Of bij Johnny Depp en anders gewoon in Zevenbergen :)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 20:44

Hier ben ik het dus niet mee eens. Onze manege heeft een paar hele rustige en makke paarden. En ze hebben de iets fellere voor degene die wat meer willen dan alleen brave paarden die beetje achter elkaar aan lopen. En daar ben ik heel blij mee. Wild kan ik ze echt niet noemen. En als we een paard hebben dat toch iets te wild blijkt te zijn dan gaat ie weg (pas nadat hij nog steeds wild blijkt te zijn als ie door 1 bepaald persoon gereden is).
De braafste paard bij ons was laatste tijd ook beetje druk. Af en toe een bokje, nu is ie weer gewoon heel braaf. Wat ik dus wil zeggen is dat elk paard wel eens een bokje geeft of vervelend is.
Een manege paard kan ook nooit echt perfect zijn.
Ik vind drukkere paarden juist leuk. Het is voor mij een uitdaging en ga daarom graag op een drukke. Op het moment hebben we die niet echt (er is een paard overleden vorig jaar, ander druk paard verkocht). Maar een minder drukke vind ik ook niet erg. Daarmee kan ik juist weer echt mee dressuren.