Wat is opgericht lopen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Spirit

Wat is opgericht lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 15:07

Hoe kan ik dit het duidelijkst omschrijven?

Het moet te begrijpen zijn voor iemand die helemaal niets van paarden afweet, weten jullie misschien iets?

(het is voor in de verklarende woordenlijst van mijn profielwerkstuk )

Bombarie

Re: Wat is opgericht lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:08

Dat de hals het hoogste punt is als het paard zijn hoofd op de loodlijn ligt?? Zoiets is altijd moeilik uit te leggen aan een "leek".

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:16

kan je denk ik niet uitleggen............... onder opgericht versta ik dat de achterhand zakt, en de 3de halswerven, ongeveer, de hoogste plek is......... maar het paard moet daarbij wel OVER de rug lopen......

damn lastig zeg

Spirit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 15:25

Ik zit nu ook maar een beetje een duidelijke illustratie te zoeken om het te verduidelijken.
Heb nu opgeschreven:
Het paard loopt opgericht als de nek het hoogste punt is en het de neus enigszins voor de loodlijn houdt.

Klopt dat? Of klopt het ten minste in grote lijnen? Zal het niet te ingewikkeld maken voor de leraar

Nu moet ik alleen nog gaan uitleggen wat de loodlijn is

Zijn alleen zo lastig duidelijke foto's te vinden van de zijkant van een paard dat netjes opgericht loopt. Dus als iemand die nog in de aanbieding heeft?

Jarin_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 15:47

Mijn instructrice zegt vaak na het losrijden...Oke we gaan hem nu wat meer oprichten...dan bedoelt zijn dat hij iets meer terug in het tempo moet komen...hij moet dan achter wat meer gaan zakken...en van voor wat meer die hals omhoog brengen...het is heel lastig uit te leggen...misschien dat je eens goed moet kijken naar een dvdtje van Anky op salinero tijdens en wedstrijd en dan goed naar de halhouding kijken...

ik hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen!!!

groetjes Laura

mariettek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 20:04

Spirit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 20:05

Maar op die foto vind ik niet erg duidelijk naar voren komen dat de neus iets vóór de loodlijn ligt.

Heb ondertussen wel een foto gevonden, vond het wel lastig om een duidelijke foto te vinden die echt van de zijkant is genomen.