paard is op dit moment heeeeel stijf

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shadowflower

paard is op dit moment heeeeel stijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 14:11

Mijn paard is op dit moment heel stijf heb ik het idee .
Ik rijd al met lange teugel (ga niet vragen omdat hij dan alleen maar op de voorhand valt )
De achterhand is niet actief te krijgen .. zelfs niet door met de zweep kleine kriebeltjes te geven
Overgangen zijn alles behalve actief en tempo wisselingen zijn ook niet spetterend ...

wie weet er nog meer manieren om je paard soepel te krijgen

bergkraai

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 14:12

veel figuren rijden, en goed losstappen/losdraven zonder hem al op te pakken!

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 14:14

ok .... ik ga denk ik dan vandaag maar eens mijn elastiek bij het loswerken er af gooien ... die figuren rijden gaat moeilijk want onze bak is nog veel te zwaar (ligt er nog maar net een half jaar )

Napolie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 14:50

equitop myoplast bijvoeren. Het werkt als een tierelier en je kunt het bij de paardendrogist kopen.

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 15:33

Ik doe niet aan voedings suppelementen + dit is iets wat je rijtechnich zou moeten kunnen oplossen .

debzz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:15

en toch zou je het kunnen overwegen om het wel te gebruiken! ik heb het bij napolie gezien, werkt echt super! toch?

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:42

misschien wat balkjes om overheen te draven? Wissel het werk regelamtig af met longeren en buitenrijden. Stap eens in en uit op de weg, rijd in de bak over de schouder en rij zoveel mogelijk figuren/tempowisselingen/overgangen enz. Zorg dat jij er ontspannen op zit en hou het dier constant aan het werk. vraag aan je instructeur of die nog meer tips heeft.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 18:24

Balkjes lopen met een stijf paard zou ik persoonlijk niet doen.Ik weet niet hoe oud je paard al is,maar als hij al wat op leeftijd is ,moet je rekening houden met het weer van de laatste tijd.Het is n.l heel vochtig weer geweest en dat doet de gewrichten geen goed.Ik heb zelf wat reuma in mijn handen en als het dit weertype is heb ik er meer last van dan zomers.Lekker warm houden en probeer wat napolie doet,het kan je hooguit wat geld kosten,en als je paard zich daar beter door zou voelen,zou ik het zeker doen.

MiRaHtJeUh

Re: paard is op dit moment heeeeel stijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 19:05

hoooj,

rijd zoveel mogelijk figuren (vooral cirkels, voltes halve baan, slangevoltes)

groetjes XXX

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 20:26

Ik heb mn instructrice gebeld en die zei zoveel mogelijk afwisselen enzo ... met de oefeningen die we al deden ... dus dat ga ik doen ^^

zobras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 20:31

Als een paard normaal niet zo stijf is, en nu wel, dat zou ik hem eerst laten onderzoeken door een dierenarts. En waarom geen supplement geven als dat in combinatie met aangepaste training helpt?

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 20:48

Omdat ik zeg ik heb 2 weken niet veel gereden door ziekte en dit is een paard wat elke dag zijn beweging nodig heeft omdat het anders gewoon op zijn spieren slaat (staat in buitenstal dus veel kou en kan buiten rondlopen in paddock ) Dus het is eigenlijk beter dat hij elke dag loopt maar gaat dat niet dan gaat dat niet ... en dan is het dus een gevecht om hem soepel te krijgen (figuurlijk) . Ik heb tips van mn instructrice gehad die ik in uitvoering ga brengen .

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 21:13

heb je hem na het rijden niet in het zweet gewerkt? Zoja, zorg dan dat als je gaat uitstappen dat je er een deken overdoet om de warmte vast te houden. ken ook een paard die dat heeft, en het werkt goed

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 21:41

Ik doe als het hard waait ofzo idd een deken om na het rijden . tijdens het uitstappen zeg maar .Normaal doe ik het nooit en heeft hij daar ook geen last van ik weet zeker dat het is omdat hij veel heeft stilgestaan . normaal heeft hij wel dat ie op gang moet komen .. Even warm worden voordat ie lekker loopt .Maar als hij loopt loopt hij ook goed .

knightloekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 17:58

Geef hem 2 scheppen Vitamine C + Seleen per dag !! Dat doet wonderen
Doe ik zelf ook echt na een paar dagen heb je al resultaat !!

cemery

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:55

Ik ken het probleem.
Niet aan de lange teugel rijden echt niet doen!
probeer hem wat meer op te richten in de eerste instantie niet aan de teugel gewoon teugels op maat en contact houden.
Als je namelijk drijft aan de lange teugel gaat al jouw drijven op, en blijft hij leeglopen.
ook niet met de zweep kleine tikjes geven. Hoofd wat hoger houden en dan beter met je beide benen een keer goed doorkomen.
Zo hou je je paard actief zonder het leeg te laten lopen.
Consequent! overgangen verzameld, uitgestrekt draf galop draf galop.
schijnovergangen. pas als je merkt dat ze reageerd kan je aan de buiging werken voltes etc. maar hou het paard actief, niet door snel te gaan, maar door zijn energie te gebruiken en impuls te krijgen.
Soms wil een paar keer door de bak laten galloperen wel helpen om hem wakker te krijgen, en ook voor de afwisseling.
Succes ermee!

slimme_moen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 21:51

als je paaed stijf is moet je hem even goed laten doorlopen even flink hard!!!
en natuurlijk je moet je paard dan wel een flinke tik met je zweep geven als hij niet op je been resgeert.
en anders zou ik is een knop sportje gebruiken ik heb namelijk ook zo´n paard en het gaat steeds beter!!!!!!!!! *o/* succes

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 22:45

Ik rijd met sporen van 2 cm lang ..... knopspoor helpt bij meneer niet ... LOngeer nu al 2 dagen .. morge ga ik rijden . en van te voren even longeren . Hoop dat hij wat soepel wil worden .

Napolie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 11:37

ik denk niet dat het helpt om een stijf paard flink aan te pakken. Als je zelf stijf bent, is het ook niet fijn om door je pijn heen te lopen. Mag ik je vragen wat je tegen een suppelement hebt, want het is niet schadelijk en je maakt het voor je paard een stuk fijner en ook voor jezelf. Hij zal vanzelf actiever worden als hij minder last heeft. Soms helpt het ook om een stapje terug te doen en hem iets minder spoor te geven, maar het op te bouwen met iets zachtere hulpen. Mijn paard gaat bijvoorbeeld juist staken door langzamer te lopen als ik hem te hard met de sporen aanpak.

Kijk maar wat je ermee doet, het zijn alleen maar tips

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 11:51

Met sporen en veel oefeningen kan je een paard makkelijk overvragen, dan wordt het nog erger, daarmee uitkijken dus!
Zoals je zegt komt het misschien gewoon van niet regelmatig genoeg te rijden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 12:05

Als je een paard hebt die snel stijf wordt, dan mag hij eigenlijk niet stil staan en dan kun je het beste elke dag je paard in de paddock of bak gewoon los een paar minuten laten draven en een paar minuten laten gelopperen. Dus hierdoor houd je hem in beweging en gebruikt hij even die spieren.

Een voedingssupplement is dan juist voor dit soort paarden een uitkomst, wat extra voeding voor de spieren om ze soepel te houden en sneller spieropbouw te kweken. Als je hem elke dag even dat stukje beweging hebt gegeven, moet kunnen ook al heb je geen tijd. Oke als de grond bevroren is dan kan dat niet, maar dan zou je over de weg een half uurtje met hem kunnen wandelen. Een natte bak is geen excuus en een zware bak als je een rondje of 10 draaft en een rondje of 5 galop laat doen en dan 15 minuten aan de hand lekker uitstappen met desnoods een dekentje op, is hele fijn voor je paard en kleine moeite.

Ik heb nl ook een paard die je niet stil moet zetten, maar in training moet houden en dan gaat het goed. Hij krijgt elke dag een flinke schep sublie EM, zonder dit dan lijkt het elke ochtend wel een oud pakpaard. Zou het hem nooit meer willen onthouden als ik het verschil nu zie met en zonder, vind het eerlijk gezegd zielig om het uit principe niet te voeren.

Ga je na die 2 weken weer rijden, rustig op pakken, goed warm stappen en lekker relaxed lang laag over de rug draven en galopperen, dus probeer hem met ontspannen teugel naar beneden te rijden en over de rug, desnoods kom je uit het zadel en laat je hem zijn rug los laten zonder dat je er op zit. Dit een weekje of zo doen en dan verder steeds meer op pakken, desnoods een paar keer longeren.

Die spieren opbouwen kost nl tijd. Overwerk en overvraag hem niet want dat krijg je verzet en wordt het steeds moeilijker.

Succes

Napolie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 13:14

Nog even terug op mijn geweldige voedingssuppelement. Ik gebruik equitop myoplast. Dit zorgt voor een goede afbraak van afvalstoffen die uit de spieren komen na werk. Wat dit spul ook doet is zorgen voor behoud van spieren. Op deze manier heb je dus een paard wat niet meteen helemaal opnieuw opgebouwd hoeft te worden als hij een dagje stil staat. Wat ik ook merk is dat mijn paard in de wei meer lol heeft. Hij is soepel en kan zich goed bewegen. Dit voorkomt ook blessures in de spieren die hij kan oplopen door gekke bokkesprongen in de wei met koude stijve spieren.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 13:43

Slimme moen en cemery ik ben blij dat ik jullie paard niet ben.

Napolie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 13:46

ik ook

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 13:48

weer iemand die een plank voor het hoofd heeft geef een voedingsuplement zoals vitamine E en selenium
het werkt echt mijn paard is ook zo stijf omdat hij ook nu binnen staat .
wat ik doe is voorwaarst rijden en niet aan die teugels gaan zuelen en al helemaal geen elastiek eraan hangen