Mijn paard steigert onder het rijden bij mij, help?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vieva

Mijn paard steigert onder het rijden bij mij, help?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 21:12

hallo allemaal,

Ik heb wat problemen met mijn 7-Jarige BWP Merrie! Als ik gewoon aan het rijden ben, dan gaat het een hele tijd goed, maar dan op een gegeven moment gaat ze omdraaien en dan wil haar terug om draaien, maar dan gaat ze de hele tijd laag steigeren, maar dan houdt ze niet op& gaat ze steeds hoger steigeren!

Ze doet dit dan ook omdat we een keer samen een keer zijn omgevallen en dat ze bijna op mij lag, weet ze dat ik bang voor ben als ze steigert! Dit gebruikt ze dan ook als ALLEEN BIJ MIJ
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-03-06 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt + 3 berichten verwerkt tot 1 bericht.

azym

Re: steigeren?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 23:52

hoi ik heb zelf ook een pony als ik hem voor iets pusht bv als hij iets eng vind ga hij ook steigeren maar dat is gelukkig eruit, wat je moet doen is met een rauwe ei in je zak rijden als hij dan steigerd sla je het rauwe ei op ze hoofd kapot.wat hij dan denkt is dat hij ze hoofd heeft gestoten en dat hij bloed . probeer dit eens

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 12:34

Lijkt me niet het beste, met het rauwe ei. Als een paard gaat steigeren, heb je als ruiter niet zomaar tidj zat om dat ei uit je zak te halen ofzo..

Zijn al veel meer topics over geweest, zoek maar eens terug op topics met steigeren bv in de titel. Dan kom je ook alle hints als trek hem eens achterover of geef hem een fikse tik met een zweep tussen de oren tegen..

Maar beter is de oorzaak aan te pakken, vraag je dus af waarom je paard gaat steigeren. Zoals je aangeeft kan het wel eens zijn omdat jij angstig bent, jij als leider geeft ongemerkt signalen door dat iets eng is en daar reageert je paard misschien je paard op.

Hoe vaak gebeurt het, gebeurt het bij veelal dezelfde oefeningen ofzo? Gebeurt het ook als je les hebt, hoe zegt je instructeur dat je dit het beste kunt aanpakken. Heb je die al gevraagd mee te denken om de reden van het steigeren te achterhalen. Meestal doen paarden het niet voor niets namelijk, jammer genoeg kunnen ze niet praten om zelf aan te geven waarom ze het doen en of ze ergens bv pijn hebben ofzo..

ramnoke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 13:50

Onze pony heeft dit momenteel ook.
Wanneer ze is losgereden en aan het werkt gezet wordt begint ze te huppelen en gaat ze steigeren.

Wat wij als oplossing gevonden hebben is om ze dan even goed vooruit te rijden en dan gaat het weer super.

En ja, je paard merkt het als je bang bent.
Ga met je paard rijden en denk vooral niet aan steigeren want dan juist doet hij/zij het wel.

Veel suc6.

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 18:41

Net wat ramnoke al zegt, naar voren houden,maakt niet uit welke kant op.Een paard kan niet steigeren als hij in beweging is,daarvoor moet hij eerst gaan stilstaan.En overbluf hem met je stem,heel boos worden,en als hij weer braaf is belonen.Maar als je echt erg bang bent voor hem,dan is het wel een groot probleem,hij weet dat n.l en zal je dan blijven uitproberen.Probeer iemand te vinden die je er mee kan helpen en die bij je in de bak gaat staan,dat als het mis gaat zij of hij je meteen de juiste oplossing kan aangeven.Heel veel succes.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 10:48

Vooral niet krampachtig naar voren zitten met de handen vast!
Achterover blijven (dat is om te voorkomen dat hij omhoog gaat, natuurlijk moet je niet achterover hangen als hij steigert), drijven, teugel losjes om eerst weer voorwaarts te krijgen. De enige manier om steigeren te voorkomen en een steigerend paard weer op de grond te krijgen is echt voorwaarts. Zelf geef ik rustig een tik met de zweep op de kont, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen dat durft.
Dingen op het hoofd slaan is belachelijk, gevaarlijk en werkt vaak hoger steigeren in de hand. Bovendien ga je dan al voorover zitten en ben je ook psychisch bezig met het steigeren, terwijl je gewoon met rijden bezig miet zijn.
Het is al genoemd, ook naar de oorzaak kijken. Als het paard het "na een tijdje" doet, lijkt het mij dat hij je duidelijk wilt maken dat je wat verkeerd doet. Dat kan je houding zijn, je handen, maar ook het werk op zich.

Gezien je ervaring, denk ik dat je voorover kruipt als het paard maar enig teken van onrust geeft en dan geef je al het sein...

laulau85

Re: Mijn paard steigert onder het rijden bij mij, help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 15:17

Hey Maxime.
Kan iemand je er niet bij helpen?
Doet hij het bij andere ook?

Misschien dat er een paar keer iemand op kan rijden die hem er doorheen kan rijden zodat jij dat daarna met diegene zijn hulp ook kan.
En anders iemand in het midden van de bak die met de zweep je paard door kan sturen.
Maar dit heeft Vamp toch nooit gedaan???

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 17:25

TS zegt duidelijk dat het paard het alleen bij haar doet. Het ligt dus niet aan het paard.
Vandaar dat ik denk dat ze zelf onbewust toestaat of in de hand werkt met licht vooroverkomen, en/of verkrampt zitten en te strakke teugel.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 17:48

Citaat:
Vandaar dat ik denk dat ze zelf onbewust toestaat of in de hand werkt met licht vooroverkomen, en/of verkrampt zitten en te strakke teugel.

Met een vaste hand of krampachtige hand krijg je dat zeker voor elkaar.

Ga eens met lange teugel rijden....
Denk dat je dan geen problemem krijgt. Zoek het vertrouwen van je paard terug door haar vertrouwen te geven.

Vieva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 17:49

halo, allemaal, met dat ei zou wel eens kunnen, maar je paard achter over trekken is echt het domste idee wat ik ooit heb gehoord, stel je voor dat hij dan op je ligt en je bekant dood bent!
dat is niet echt leuk!!

En ik rijd heel erg rustig, en me handen zijn ook heel stil dus daar kan het niet aan liggen, en ik zit gewoon normaal lang en recht!

En bij mij doet ze het, bij mijn vriendin niet!

Ze weet gewoon dat ik er bang voor ben!

En ik ga er van de week weer op met sporen en dan als ze het doet rijd ik haar heel erg voorwaarts en als ze dan niet luistert geef ik haar een schop met me sporen, dan moet ze wel!

Ik rijd ook meet best lange teugel, om haar lekker over de rug te laten lopen!!

Met zweep vind ik zelf niet handig, ik heb danook niet genoeg tijd!

En we dachten eerst dat het aan haar draaibeentje( rechts achter) lag dat ze daarom steigerde dat ze dus daar last van had!

En we hebben er dus ook foto's van laten maken, en er was niks aan de hand, ze heeft hier dus ook geen last van!En het is aangeboren zei de DA!

Toen dachten we dat het aan haar rug lag, hebben we dus ook al 3 mensen bij laten komen iedere keer en het gaat niet over!!

Ik laat nog weten, hoe het is gegaan van de week, en tips zijn altijd welkom

Ik ga van alles uitproberen!

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 17:55

Citaat:
En bij mij doet ze het, bij mijn vriendin niet!

Ze weet gewoon dat ik er bang voor ben!

je doet toch iets, anders zou het niet gebeuren!

Ze zal jou spanning dan toch voelen en waarschijnlijk door de teugel... Het is verzet - zou het verzet op je lichaam zijn, zou ze wel bokken.....

denk ik!

botje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:12

Ik denk toch dat het een trucje van je paard is, misschien om ergens onderuit te komen, omdat hij het alleen bij jou doet, en omdat hij zich omdraait.

Je moet zien te voorkomen dat hij omdraait, want op het moment dat hij al omgedraait is heeft hij zijn zin al.

Ik ben niet tegen het rijden met langere teugels, maar op zo'n moment moet je denk ik toch voldoende spanning erop hebben staan, zodat je hem gelijk kan corrigeren.

Met van die vreemde straffen (tussen de oren slaan enzo) los je denk ik niks op.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:29

Met een lange teugel kun je prima gewoon doordraaien als hij zich omdraait en met een korte teugel voorkom je echt niets, maar maak je dingen alleen erger. De teugels zijn voor teugelhulpen, mee niet. Als er teveel druk is, zorg je voor spanning. Die spanning kan zich uiten in simpelweg de mond openen, met het hoofd slaan en dat soort dingen, maar ook in draaien, achteruitkruipen en steigeren, zoals in dit geval.

Ik vind het een goed idee om er gewoon de sporen in te zetten om flink voorwaarts te vragen op het moment dat paard wil gaan steigeren, maar dat moet wel samengaan met de weg naar voren vrijgeven!!! (Handen naar voren) en onmiddelijk volgen door beloning (met de stem) voor het voorwaarts gaan. Als het paard doorkrijgt dat dwarsdoen een prik krijgt en bij voorwaarts gaan beloond wordt, moet het wel een heel apart paard zijn als het niet voor het laatste kiest.

Denk erom dat ook zo´n prik met de sporen uit rijkunstig oogpunt moet komen en niet vanuit boosheid of frustratie (dat lokt meestal een gevecht uit en dat moet je voorkomen). Houd het hoofd koel. RIJDT!!!
Vooral zit en been...

botje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:34

Ja, ik snap je wel. Ik wou alleen maar zeggen dat je hem misschiem met een al te lange teugel iets te veel vrijheid geeft.
Ze zegt dat hij stijgert als hij omgedraait is, en als ze hem dan wil terug draaien. Dus ik denk dat je op de eerste plaats het omdraaien moet voorkomen, en daarna het stijgeren, snap je?

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 18:42

En ik blijf zeggen dt je omdraaien niet voorkomt met een korte teugel. Je kunt een paard zonder teugels gewoon op het rechte pad kunnen houden. Als een paard om wil draaien als jij het niet wilt, komt dat omdat je met je zit verzwakt, niet omdat je met een lange teugel rijdt. Ik ken een pony die de hele weg spins draait, als je de teugels kort neemt. Geef je lange teugel, gaat hij te hard. Een echt probleem. Ga je daar gewoon ontspannen op zitten, is hij veel braver en goed te hanteren. Het geheim zit het in je kalmte en drijvende zit. VOORWAARTS. Een voorwaarts paard heeft geen behoefte en weinig kans om rare dingen te doen.

Als een paard draait, draai je gewoon door, en zodra het neusje weer naar voren is, krachtig aandrijven. Zo bereikt hij er niks mee en houd het wel op (behalve als je zo´n leuke spinner hebt als bovengenoemde pony)

Er bestaat niet zoiets al teveel vrijheid. Je kunt een paard nl zelf geheel zonder hoofdstel rijden....

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:00

Citaat:
En ik blijf zeggen dt je omdraaien niet voorkomt met een korte teugel

idd - door die kortere teugel bereik je eerder het stijgeren.

Als het alleeen een trukje is - zou ze dat ook bij haar vriendin doen.
Dat doet ze niet - dus reageert ze op een fout van de ruiter.

botje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 19:20

Hmm, ja ik denk ook wel dat je daar gelijk in hebt, stijgeren voorkom je door voorwaards te houden.

Ik ben trouwens vroeger wel altijd in de les aangeleerd dat als mijn pony omdraait, dat je hem terug moet draaien en niet door moet draaien. Heeft iemand daar dan een verklaring voor?
(ik heb het met mijn paardje trouwens nooit meegemaakt)

Vieva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 20:01

bedankt voor de tips!

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 00:44

botje schreef:
Hmm, ja ik denk ook wel dat je daar gelijk in hebt, stijgeren voorkom je door voorwaards te houden.

Ik ben trouwens vroeger wel altijd in de les aangeleerd dat als mijn pony omdraait, dat je hem terug moet draaien en niet door moet draaien. Heeft iemand daar dan een verklaring voor?
(ik heb het met mijn paardje trouwens nooit meegemaakt)

Omdat je dan zo´n spinner waar ik het over had, kunt krijgen. En het is het kiezen van de weg van de minste weerstand, want hij ging al die kant op. Met terugdraaien bereik je dus meer straf effect, maar eerlijk gezegd is dat ook moeilijker, ontaard vaak in achteruit lopen of steigeren, dus waarom niet gewoon doordraaien?
(Ik heb ervaring in verpeste paarden en pony´s zoals je wellicht begrepen hebt)

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:17

Goede les nemen en samen met een instructeur dit probleem gaan aanpakken, als jij over je angst heen bent is het voor je paardje niet leuk meer en zal ze het niet meer gaan doen. Jij bent de baas en dat moet je opnieuw worden samen met goede lessen.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:32

Citaat:
Jij bent de baas en dat moet je opnieuw worden

Toch vind ik dat "eng" om te zeggen als je het niet gezien hebt.
Het kan ook zijn dat het paard probeert duidelijk te maken dat de ruiter een fout maakt.

Het kán zeker zo zijn (dat het paard geen respect meer heeft), maar als het niet zo is- krijgt het paard voor niets op z'n donder. Wat het alleen nog maar erger maakt.

Lessen is de beste optie - desnoods meerdere instructeurs proberen, zodat je zekerheid krijgt of het aan jou of aan het gedrag van je paard ligt.
Als 9 van de 10 hetzelfde probleem geven weet je het zeker....

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:37

@Superwoman; Ik had idd beter kunnen schrijven dat wanneer een paard geen leiding krijgt, hij de leiding zelf neemt en dat lijkt me hier het geval. TS stapt met angst op en paarden voelen dat aan en gaan een spelletje spelen...

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:43

Citaat:
TS stapt met angst op en paarden voelen dat aan en gaan een spelletje spelen...

tuurlijk.
Maar toch blijf ik het dan eigenaardig vinden dat hij gaat stijgeren en niet bokken of er vandoor schieten....
De meeste paarden reageren op de laatste manier op een ruiter met angst.
Stijgeren doen ze meestal bij iemand die ze in de mond blokkeert
én natuurlijk te weinig voorwaarts rijdt

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:43

Soms heb ik het idee dat sommige mensen macht over het paard belangrijk vinden omdat ze verder in het leven weinig grip op dingen hebben. Paardrijden heeft niets met macht te maken. Ik weet dat het zweverig klinkt, maar het paard dient ons vrijwillig. Als je normaal met een paard omgaat, hoef je geen verzet te verwachten. Je kunt een paard zonder hoofdstel rijden, denk daar maar eens over na.

Een paard kan wel handig misbruik maken van situaties, zoals dit paard doet. Kleine onbewuste aarzelingen kunnen een paard aanzetten tot afwijkend gedrag als dit en, te strakke teugel of oveermatig streng optreden zorgt voor verzet, wat zich exact hetzelfde kan uiten...met steigeren.
De ruiter moet leider zijn, maar geen tiran. Het paard moet op de ruiter vertrouwen en niet bang voor hem zijn. Het is een vage grens, maar de meeste ruiters gaan er snel overheen en dat begint met de gedachte dat je de baas moet zijn en met boos worden. Ook straffen mag nooit uit boosheid of frustratie gebeuren!

bewerkt om typefouten te verwijderen
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 09-03-06 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:46

Ik hoop dt in mijn uitleg ook duidelijk is dat paarden geen spelletjes spelen. Het is zuiver oorzaak en gevolg en de oorzaak is de ruiter, dus daar kun je een paard niet voor straffen.

Zaak is dat de ruiter genoeg vertrouwen krijgt om het paard weer goed te leiden. Als zij geen vertrouwen heeft in het paard, hoe kan een paard dan vertrouwen op zijn ruiter?