wat voor bit? Tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sisim

wat voor bit? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 19:21

Ik ben er wel heel vaak met vragen en antwoorden... zal de nieuwigheid wel wezen. Ik heb deze site net ontdekt namelijk..

Goed, Ik ga nog niet bitloos. Durf ik niet... Van bit veranderen wil ik wel proberen. Misschien dat dat helpt tegen het schudden van het hoofd, het trekken en vechten bij een beetje druk.
Ik heb nu een gebroken watertrens (kwam bij het paard en ben het blijven gebruiken). Ik heb gehoord dat zo'n bit de neiging heeft te schuiven en dat er een 'velletje' van de mondhoek klem kan komen te zitten. Dit willen we niet natuurlijk..
Heb ook gehoord dat gebroken trensen niet bij alle paarden 'zacht' zijn. Dat deze bitten bij die paarden hoofdschudden, trekken, verzet e.d. veroorzaken.
Ik wil geen scherper bit dan ik al heb.
Ik rij alleen maar buiten.
Is een dubbel gebroken trens zachter? Is dat zo'n bit met een bolletje of plaatje ertussen? Komt de tong daardoor niet klem te zitten?

Dank weer alvast voor de tips.

eva92

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:12

Een dubbel gebroken is het zachtste bit en het is idd een bit met een bolletje of plaatje erin en ik rijd al heel lang met zo`n bit en heb er nog nooit problemen mee gehad.
En ik zal het gewoon proberen als ik jou was.En als het dan niet lukt op het gewone bit blijven.

En als het niet zo is zal ik de paardentandarts er bij laten halen want als hij bij de vorige eigenaar ook met dit bit is gereden is het denk ik appart dat ie nu met zijn hoofdschud. Want misschien zit er wel gewoon een haak in de weg.

sliertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:16

De ene zegt dat een dubbelgebroken bit scherper is, de ander zegt dat hij zachter is. Je moet gewoon kijken of het lekker rijdt met jouw paard. Naar mijn weten komt de tong niet klem te zitten tijdens het rijden. Zelf heb ik een bit wat van Sweet iron is gemaakt. dit is een soort metaal waardoor het paard sneller schuimt en ontspant. Raar maar waar... het helpt bij mijn paard. Het is een trens die op een bepaalde manier is gebogen waardoor hij, wanneer er druk op komt, niet naar boven schaart maar naar voren. Hierdoor schaart hij niet in de lagen van de paardenmond. De ringen zijn wel los, het bit kan er dus omheen draaien. Om te voorkomen dat er velletjes tussen kunnen komen, smeer ik altijd een laag vaseline in beide mondhoeken van het paard. Werkt perfect!
Dat jouw paard zo met het hoofd schudt, heeft het geen tandproblemen? (haken/doppen op de kiezen of een wolfstand) Zit er ergens anders misschien een wondje in de mond? Zou ik ook even nakijken als ik je was...

Succes!

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:01

sliertje schreef:
De ene zegt dat een dubbelgebroken bit scherper is, de ander zegt dat hij zachter is. Je moet gewoon kijken of het lekker rijdt met jouw paard. Naar mijn weten komt de tong niet klem te zitten tijdens het rijden.

Dat jouw paard zo met het hoofd schudt, heeft het geen tandproblemen? (haken/doppen op de kiezen of een wolfstand) Zit er ergens anders misschien een wondje in de mond? Zou ik ook even nakijken als ik je was...

Idd even laten nakijken, dubbelgebroken is niet altijd zachter, het kan ook veel scherper zijn.
Het kan ook zijn dat het bit gewoon te dik is, dat het niet lekker ligt in de paarden mond, of te groot is, of te wiebelig. Elk paard heeft zo zijn eigen voorkeuren, je kan het beste gewoon veel bitje proberen en ook even het gebit laten nakijken

De mijne heb ik gehad op enkel gebroken, dubbelgebroken, bus en watertrensen, ongebroken rubber trens, alles was k*t (hoofdschudden, bit vastpakken, tegen het bit werken, trekken). Toen heb ik een Billy allen met scharen (westernbit) geleend van een stalgenoot en daar liep ze perfect op! Ik hoefde me teugels alleen maar vast te hebben en ze nam het bit aan en gaf na, en dat met bogen in mn teugels.

sliertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:08

Het kan ook zijn dat het bit te dik is... Want men denkt altijd dat een dik bit zacht is... meer leed kan je je paard niet aandoen. Als een paard zijn mond dicht heeft, is er maar een beperkte ruimte tussen de lagen. Doe je hier een te dik bit in, dan kan je je voorstellen dat wanneer het paard zijn mond sluit (dmv neusriem) dat het enorme pijn kan doen als er een te dik bit tussen zit.

@toydoll: kan het zijn dat jouw bit ook van sweet iron is gemaakt? in de westerntak wordt dat vaker gebruikt volgens mij.

Eva_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 21:49

Ik ga dit topic even volgen.
Ik heb eigenlijk een beetje dezelfde problemen.

Sisim

Re: wat voor bit? Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 00:47

Dank voor de reacties!

De tandarts is een klein jaar geleden geweest, helaas was het gebit in orde. Ik had een beetje gehoopt dat het probleem daar lag...

Volgens mij had ze dit probleem (hoofdschudden trekken e.d.) ook bij de vorige eigenaar, als 3 jarige werd ze al flink voor de dressuur getraind en er was nogal wat verzet. Door hoefkatrol was ze niet meer bruikbaar als dressuurpaard en daardoor nu recreatie paard.

Iedere paardenmond is weer anders.. Ik denk dat ik idd gewoon een aantal bitten ga proberen.

sliertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 01:47

Het kan in een klein jaar best veranderen hoor, de gesteldheid van de tanden... Misschien met rijden eerst niet aan de teugel komen, lange teugel rijden dus. vandaaruit meer gaan oppakken met een hele stille en zachte hand.
Tja en ik denk dat je gewoon moet kijken welk bit het beste gaat. Niet na drie keer rijden al een ander bit proberen, geef het een keer of tien de tijd voordat je zegt dat een bit goed of slecht is.
Succes!

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 21:57

Wil je voorkomen dat de mondhoeken van je paard klem zou komen te zitten met een watertrens, denk dan aan een bus- of Dtrens. Die kunnen niet ronddraaien en omdat ze stiller in de mond blijven liggen, kunnen sommige paarden hier goed op reageren. Voordeel van een dubbelgebroken trens is dat deze niet tegen het verhemelte komt itt enkel gebroken. Het schudden en trekken van je paard kan ook een medische oorzaak hebben. Je vertelt dat je paard hoefkatrolonsteking heeft. Hoe staat hij op zijn voeten? Hoe beweegt hij zijn lichaam. Schudden en trekken kan een uiting van pijn zijn. Misschien een idee om je paard eens onder de loep te nemen. Succes.