bit vastpakken

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kler

bit vastpakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 02:09

hallo allemaal,
ik vroeg me af of jullie misschien tips hebben voor mijn paardje die het bit tussen z'n tanden vastpakt als iets em niet bevalt. als ik dan bijvoorbeeld naar links wil gaan en hij heeft besloten dat we naar rechts gaan, dan bijt ie het bit vast en sjeest de andere kant op. wat natuurlijk heel vervelend is omdat ik dan niet kan sturen en aangezien we alleen maar buiten rijden soms ook nog gevaarlijk (op de weg enzo).
ik wil eigenlijk niet een scherper bit gebruiken ofzo (heb nu gewoon een trensje). ik vroeg me af of ik misschien bitloos kan gaan rijden, of een correctiebit nemen, maar heeft iemand daar ervaringen mee? en werkt zo'n correctiebit (van k & k) heel scherp in?
misschien hebben jullie nog wat tips voor me? of dingen die ik kan proberen?
hij doet het echt puur uit protest, heb nogal een eigenwijs beestje, vind ik heel leuk, maar dit is toch wel vrij vervelend...
alvast bedankt voor jullie advies

Sily

Re: bit vastpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 02:30

Zorgen dat hij meer op je been en zit reageerd misschien?

Mijn haf had er ook een handje van, maar met behulp van mijn instructrice en wat oefening kwamen we toch zover dat het voor haar zo weinig nut had dat ze er maar mee gestopt is.

Als hij het bit vastpakt even loslaten/ontspannen en dan meteen weer oppakken/begrenzen, daarbij je been gebruiken en kijken welke kan jij op wil.

Ik denk dat elk bit vast te pakken is, behalve de speciale bitten dan, dus tenzij je die pakt zal je er last van blijven houden, zou gewoon proberen een foefje te verzinnen (zoals hierboven) waar hij op reageerd zodat jij zonder al te veel gedoe toch je zin krijgt.

Desnoods als hij toch door loopt zijn kant op stilzetten en weer omdraaien.

_Pansy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 10:13

er zijn ook van die speciale bitten, maar die mag je niet op concour gebruiken. kan soms wel helpen om het ze af te leren. dat zijn van die bitten die als ze em vastpakken, gaan draaien. zodat ze geen grip hebben...
verder weet ik er nix van

marie33

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 12:02

Frustrerend he? Ik weet niet zo veel van verschillende bitten maar ik denk dat je in ieder geval niet moet gaan trekken aan hem. Zo gauw jij hem los laat zal hij ook ophouden met trekken omdat er niets meer te trekken valt (jij hebt immers los gelaten) Dit betekent niet dat je hem maar moet laten lopen waar hij wil en je moet hem dan ook corrigeren. dat kan zo gauw hij weer los heeft gelaten en Dat zal stteds sneller zijn aangezien hij merkt dat er geen druk meer staat op zijn bit. En wat iemand hierboven al zei: veel met je zit en benene rijden.

BuleroFrank

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 20:22

misgien een martegaal of tiedeman!!? hielp bij mij wel!!

kler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 01:00

in ieder geval bedankt voor jullie reacties...
het is meer het probleem dat hij normaal gesproken echt heel snel op mijn hulpen (en ook zit) reageert. alleen af en toe krijgt ie het in z'n bol en dan is er echt geen land meer mee te bezeilen. het is echt heel vervelend omdat ik echt helemaal niet meer kan sturen, meestal eindigt het met dat ik hem drastisch omsleur en tegen een hek aanzet of zoiets dergelijks, omdat er anders echt ongelukken gebeuren, hij rent ook zo voor een vrachtwagen... dat wil ik eigenlijk niet doen, maar ik weet niet hoe ik anders de controle terug moet krijgen.
korte ophoudingen e.d. heb ik al geprobeert maar dat werkt niet, omdat hij eigenlijk heel goed reageert als ie er zin in heeft. en meestal gebeurt het ook heel snel (omdat ie ook meteen begint te racen op zo'n moment) en dan heb ik niet echt de tijd om hem rustig weer de controle terug te krijgen, omdat ie het (bijna) altijd doet op cruciale momenten (voor een kruising bijvoorbeeld). misschien is dat ook een beetje fjord eigen... hij doet het ook al zolang ik hem heb, maar wil er zo graag iets aan doen. weet niet of ik het hem nog af kan leren alleen. het is voor hem echt de ideale manier om onder vervelende dingetjes uit te komen. er zijn gelukkig nooit erge dingen gebeurt maar ik ben bang dat dat wel ervan zal komen. hij doet het niet zo vaak, maar vind het zo vervelend dat ik er eigenlijk nooit vanuit kan gaan dat hij stopt als ik dat vraag. verder luistert hij echt naar de kleinste hulp dus het is niet dat ie het niet door heeft ofzo, of "hard" is geworden, hij heeft er dan gewoon geen zin in.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 01:17

Als ik erop zou zitten, zou ik em net zolang slaan met de zweep totdat hij de kant op gaat waar ik naartoe wil. Klinkt misschien cru, maar je geeft al aan: de volgende keer heb je misschien een ongeluk. En zo win je het van em. Met hulpteugels en andere bitten bereik je denk ik vrij weinig. Het is gewoon een dominantieprobleem en je moet hem gewoon even duidelijk maken dat je echt niet de kant op gaat waar hij toevallig zin in heeft. Want hij neemt gewoon een loopje met je.

kler

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 01:25

Vonnie84 schreef:
Het is gewoon een dominantieprobleem en je moet hem gewoon even duidelijk maken dat je echt niet de kant op gaat waar hij toevallig zin in heeft. Want hij neemt gewoon een loopje met je.

dat is waar alleen als ik buitenrij is dat zo lastig om te doen, je hebt niet echt de ruimte. en in de bak is het echt een heel ander paard, luistert prima, dus dan kan ik hem niet echt corrigeren.
daarbij heeft hij nogal een zweep trauma (weet niet waar het door komt, kreeg hem pas toen hij 8 was). maar met een zweep kan ik niet in z'n buurt komen dus dat is niet echt een optie.

Obsessed

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 18:36

Dit is vrij makkelijk op te lossen, tenminste, de meeste paarden reageren goed op het volgende: zorg ten eerste dat je een goede meegaande hand hebt en een goede samenhang tussen je zit-, been- en teugelhulpen. Op het moment dat jij het gevoel hebt dat je paard zijn bit vastpakt doe je je hand naar voren en geef je hem een schop, echt zodat ie het voelt, dat ie in een keer naar voren springt. Doe je namelijk alleen je hand naar voren dan denkt ie dat het een beloning is. Dit klinkt misschien hard, dat je hem een schop moet geven, maar het vastpakken van het bit is echt een dominantieprobleem en je paard moet door hebben dat jíj de baas bent. Succes!

Obsessed

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 18:38

* Ik wou nog even zeggen dat ik dit echt niet zo maar verzin, mijn Haflinger deed het ook (toen ik haar nog had) en in mijn proeven had ik eerst vieren voor mijn voltes, omdat ik haar er gewoon niet doorkreeg (ze wou er meestal niet eens op) Nadat ik haar op deze manier ben gaan rijden -oké, er zijn een paar weken overheen gegaan, maar geduld helpt echt!- had ik zevens en achten

Melia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 18:57

ik ken ook een haflinger die dat doet.. heel erg vervelend is dat maar die loopt voor de kar

kler

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 23:44

Bedankt obsessed in ieder geval voor je reactie. Ik zal het proberen, maar ik laat op zich altijd wel merken dat ik het er echt niet mee eens ben, maar het heeft niet heel veel effect.
Maarja hoop dat het werkt....

Laura1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 10:12

Het bit vast pakken is een ontzettend vaak voorkomend probleem en het heeft voor een groot gedeelte te maken met het respect van het paard en een trucjes die hij zoekt om onder jou wil uit te komen. Wat je kunt proberen is een dubbelgebroken watertrens bit te nemen waar het tussen stukje, in dit geval zegmaar een tussenplaatje, dat afzonderlijk van de twee losse kanten van de trens kan bewegen. Hiermee maak je het bijna onmogelijk voor je paard om het bit vast te pakken.

Ook zou ik proberen wat meer grondwerk met hem te oefenen. Ga bijvoorbeeld eens in de longeerkraal met hem staan en laat hem voor jou weggaan. Als hij ergens staat ga jij op zijn plek staan. Je duwt hem gewoon weg, en maakt je groot. Dit soort ideeën en dergelijke vind je in boeken over de omgang met het paard. Maar er zijn natuurlijk verschillende manieren... Het is vaak zo dat als je je paard hard aan gaat paken hij terug pakt omdat hij toch sterker is dan jij. Je moet dan proberen respect te winnen door je te gedragen als hoger in de rang. Dit gaat in de kudde ook zo.

In ieder geval heel veel succes ermee en hou ons op de hoogte met je vorderingen