hoe moet je je handen nu NIET vast zetten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kiwie

hoe moet je je handen nu NIET vast zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 21:50

Vrijdag avond ging het paardrijden op mijn manege super goed. De pony waar ik op ree ging netjes aan de teugel en het wijken ging ook goed. Nu zij de instructuur die les gaf dat ik mijn handen vast zette.
Maar wat is dat nu eigenlijk? En hoe zorg ik er voor dat ik dat NIET doe? hopelijk kan iemand mij helpen want ik weet niet wat hij bedoelde.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 22:55

Misschien kun je eens vragen aan je instructeur waar je precies vastzette. Dressuurruiters kunnen ooit de neiging hebben om te netjes te willen gaan zitten en dan hun ellebogen of schouders te verkrampen, waardoor ze niet met de mond mee kunnen gaan.
Verder kan hij je misschien eens laten voelen door aan de teugel te wiebelen dat je niet meegaat maar probeert vast te houden, dat hielp bij mij het best, dan voel je zelf de druk die je zet op de mond van het paard.

Sily

Re: hoe moet je je handen nu NIET vast zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 02:41

Zou idd even aan je instructeur vragen hoe je ze precies vast zet, daar is die man voor

Ik wil zelf mijn binnenhand nog weleens vast zetten en om die reden moet ik dus om de paar minuten controleren van mijn instructrice, goede methode was om dan even een aai over de hals te geven met mijn binnenhand, wat ik weer vaak doe op de volte om te kijken of de stelling goed aanwezig is.

En idd je hand kunnen bewegen, als je dit niet kan en je hem soort van uit zijn positie moet kraken (weet het zo snel niet beter te omschrijven) dan zit je vast.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 08:56

vraag ik me af he?
je moet met de mond meegaan, dus ga je de bewegingen volgen die het paard maakt, en zodoende houd je je handen dus niet op 1 plaats toch?

maak je toch nog beweging van voor naar achter toe met het paardenhoofd mee?
ik vind t af en toe ook wel es moeilijk hoor, wat moet nou wel en niet

saaraah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 09:08

Je moet meegaan met de beweging, dus elke keer als in stap het linkervoorbeen naar voren gaat doe je beide handen naar voor, en als het rechtervoorbeen naar voren gaat doe je dat ook. Je houd je handen dus niet helemaal stil!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 09:09

duimen boven, polsen heel licht naar buiten

Pytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 10:14

en je armen ontspannen houden

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 10:24

saaraah schreef:
Je moet meegaan met de beweging, dus elke keer als in stap het linkervoorbeen naar voren gaat doe je beide handen naar voor, en als het rechtervoorbeen naar voren gaat doe je dat ook. Je houd je handen dus niet helemaal stil!

Ik hou mijn handen wel stil, maar in een open, verende verbinding.
De aanleuning van het paard moet ook stil zijn en hoe meer ik 'wiebel', hoe onrustiger die wordt. Het is een bepaald gevoel wat je moet leren krijgen om je verbinding stil maar wel elastisch te hebben. Ik kan dat verder niet zo goed uitleggen, misschien dat iemand anders een poging wil wagen.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 10:30

Urielle: zo gaat het idd als je paard op een hoger niveau zit. In het begin ga jij met de mond van je paard mee, en als je dat perfect onder controle hebt, dan vraag je pas aan je paard of ie z'n hoofd stiller kan houden door ligt te begrenzen. Dan is een wiebelende hand idd een wiebelend hoofd. In de beginfase dus zeker de mond van je paard volgen, en dat kan een behoorlijk bewegende hand opleveren, maar wel in 1 beweging met het paard.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 10:32

tip om te kijken of je met de mond van je paard meegaat: knoop eens een paar oude fietsenbanden aan het bit en ga daarmee rijden.... als je dan niet mee bent, klappert het echt aan alle kanten..

Dit is geen pretje voor je paard (als het klappert), dus doe het alleen om te testen als je denkt dat je goed met je paard mee gaat, en doe het eenmalig!!

kiwie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 13:40

Oke heel erg bedankt allemaal. Maar hij zij dat ik me handen vastzet.

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:45

Als je iets niet begrijpt tijdens de les kun je het beste meteen vragen, zo kun je er meteen iets aan doen samen met je instructeur en het is voor hem of haar ook fijner. Je instructeur kan immers niet altijd aan jou zien dat je het niet begrijpt!

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 16:49

Je moet je armen ontspannen houden zoals hierboven gezegd.
Hij bedoeld met vastzetten waarschijnlijk gewoon, dat je je armen dus niet ontspant en geen stukje meegeeft.
En zo hoort het wel!

kiwie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-06 20:38

Oke bedankt allemaal.
Ik zal vrijdag aan de tips van jullie denken.

Pytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 11:53

fietsbanden, dan wel de binnenband gebruiken he

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 12:00

Kijk eens naar een filmpje van een "bekende" ruiter - staan er zat op bokt.
Kijk dan eens goed naar de handen. Je zult zien dat het eerst lijkt of ze stil zijn , maar als je goed kijkt zie je ze bewegen, zonder het paard in de mond te trekken.

succes!

kiwie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-06 21:39

Oke bedankt allemaal.
En fietsbinnenbanden gebruiken is denk ik niet zo handig bij een manege pony.

Kimmm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:50

ik heb ook erg last gehad van bewegende handen, echt een ramp! maar heb sinds tijden iets geleerd wat voor mij perfect helpt! misschien kan dit jou misschien ook helpen ik zette niet echt mn handen vast, maar meer mn schouders, waardoor je je handen ook vast gaat zetten. door in elke hoek bijvoorbeeld even heel hoog je schouders op te tillen en daarna te ontspannen zal je je armen beter kunnen ontspannen en daardoor misschien ook je handen. weet niet of het bij jou werkt, maar ik heb er veel profijt van gehad is misschien het proberen waard

Obsessed

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 18:33

Gewoon uitleg vragen aan je instructeur lijkt me het beste, en je voelt vanzelf uiteindelijk wel aan of je je paard volgt in de beweging. Vaak zet je je hand vast als je je paard remt/stoort in zijn beweging en dat heb je snel genoeg door

kiwie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-06 19:12

Oke. Ik denk probeer idd geval de tip van kimmm.
En voor de rest moet ik van de tips maar een lijstje gaan maken