me pony WOrd te sterk!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

shana_J

me pony WOrd te sterk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 19:02

nou ik heb een D pony en ik spring met hem .
maar heb een groot probleem als ik hem in parcour rij dan gaat ie veels te hard en ik kan hem niet meer terug halen omdat ie zo sterk is en het lijkt wel of ie steeds sterker word wat moet ik doen ?
iemand evaring met dit ?
ik weet echt niet meer hoe of wat na een uur is ie nog even sterk!
en ik word er beetje gek van ..

iemand tips ?
zijn welkom

owja hij loopt op een dubbelgebroken bit

Mirna_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 19:02

Ik zou je instrecteur om hulp vragen

shana_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 19:04

ja die heeft er zelf al opgezeten en hij heeft me ander bitje gegeven maar vind het niet helpen !

shana_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 19:31

TIPS ??

plutolover

Re: me pony WOrd te sterk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 19:38

heeft mijn paard ook las van.Vooral als ik een tijdje niet hebt gesprongen

Wat bij mij helpt. Hem vooral dravend erover heen springen. Hij moet naar jouw luisteren. Gaat hij in galop of maakt hij zicht te sterk zet je hem op de volte. Totdat hij wat 'rustiger' is. Dan zet je hem weer dravend voor de hindernis. Spring hij erover zonder dat hij in galop springt beloon je hem natuurlijk.

Wel goed belonen. Hem helemaal in de prijzen zetten.Van mij part geef je hem een beetje meusli of een snoepje ( je krijg dan alleen een vieze bit).

en elke keer dat hij er niet dravend over heen wilt. Zet je hem op de volte. Soms ging die van mij dan stiekem op het laast moment naar rechts in plaats van links. Zette ik hem dravend of stappend op die volte.

Bij mij paard is het nu stukken minder.Soms heeft hij gewoon van die buien.

ik hoop dat je er wat aan hebt

shana_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 19:41

nou het probleem is dat hij het tijdens dresuur zoiezo neit doet maar kan uhm moeilijk onder me parcour op de volte zette
maar bedankt voor je berichtje ik ga het proberen tijdens het oefenen

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 19:52

ik bedoel ook tijdens het oefenen

en als de draf steeds beter gaat. Dan kan je alltijd nog in galop. Maar zorg er wel voor dat JIJ aan drijft. En niet dat hij vanzelf in galop springt

shana_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 19:57

willeke16 schreef:
ik bedoel ook tijdens het oefenen

en als de draf steeds beter gaat. Dan kan je alltijd nog in galop. Maar zorg er wel voor dat JIJ aan drijft. En niet dat hij vanzelf in galop springt

nee dat is het probleem niet hij galopeert pas wanneer ik het zeg maar het terug nemen hij vind het zoo leuk springen dat ie gewoon beetje gek word maarjh voor mij is het best vervelend

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 20:11

o dat. Doet die van mij ook. Gelijk op de volte zetten. natuurlijk niet te scherp (ben daardoor een keer onderuit samen met hem gegaan)

wat ook helpt proberen gelijk in draf te zetten en te belonen. Je gaat pas over de andere hinernis als hij niet meer sterk is (tijdens oefenen he )

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 20:30

Andere instructeur zoeken als dit alles is wat hij je kan leren.Met dressuur je pony leren om naar je zit te luisteren.Dan dat gebruiken met springen.Zet maar een dubbel sprong neer met 5 galoppassen er tussen.Leg de balken op de grond en galopeer er overheen.Maak eerst een paar keer 5 galoppassen ertussen en ga daarna zwaarder zitten in het zadel en zorg ervoor dat je dan 6 galoppassen tussen de balken hebt.Als je dit niet gaat lukken zou ik niet eens een parcour gaan starten.Eerst zorgen dat je controle hebt over je pony.Je moet zorgen voor 1 grond tempo hebt dus altijd in 1 tempo galoperen is ook weer dressuur ga hier goed op oefenen.Goed zitten op je kot en niet te vroeg mee gaan naar voren.Als je over de balken galopeert hoef je helemaal niet naar voren te gaan maar kun je blijven zitten en zorg er dan voor dat hij onder je blijft.

shana_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 20:33

mijn instructeur is prima !!
en heb al heel veel parcours gereden dus daar ligt het ook niet aan me pony vind het gewoon leuk hij doet het niet omdat hij me wilt pesten ofzo

willemijn143

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:00

eeuh, zou je niet eerst een stapje terug nemen, dat je hem eerst rustig rijd, en als het goed gaat steeds iets harder...

shana_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 21:03

nou met losrijden is er niks aan de hand maar ik kan het niet goed uitleggen er mag een slotje op die topic weet alleen niet hoe het moet !:P

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 22:06

Ik denk ook niet dat je pony je wil pesten dat kunnen pony's namelijk niet.Ik denk dat jij niet duidelijk aan je pony kunt maken dat hij gewoon niet hard mag gaan.Ik had ook nog een goede tip gegeven maar je moet maar kijken wat je daar mee doet.

monteaura

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 22:07

Als een instructeur je alleen een ander bit aanraadt is er iets mis hoor, dan zou ik inderdaad op zoek gaan naar een ander.

shana_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 22:10

haha nou me intructeur heeft me een ander bit gegeven en verder oefenen we in de les met springen wel eraan ik vind niet dat jullie kunnen oordelen over mijn intructeur je kent hem niet en hij helpt me wel maar ik vroeg alleen mensen die ervaring hiermee hebben en ji hebt dat blijkbaar niet dus kan je beter je mond houden want ik vraag om tips geen commentaar

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 22:13

Sorry hoor ik heb juist een heel goede tip gegeven van mijn springinstructrice gekregen Ik heb dus wel degelijk ervaring maar ik heb het wel opgelost en dat is het verschil tussen ons.

shana_J

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 22:15

nee daar gaat het niet om monsera maar jullie mogen tips geven natuurlijk graag zelfs maar niet oordelen over mijn intructeur je weet helemaal niks van mijn lessen af vandaar.
en vind het goed van je dat jij het hebt opgelost ik ben er dus mee bezig

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 22:16

VMR --> RT

Kijk ook eens in de sticky van Rt

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 22:21

dressuur rijden. dat is de basis, en dan leert je pony beter naar je hulpen te luisteren. en als hij trekt, niet terugtrekken want daar wordt hij sterker van...

viva_dior

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 00:09

ik denk ook dat je je basis niet goed genoeg voor mekaar heb

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 07:53

Als "wij" je instructeur niet mogen afkraken moet je even goed kijken wat je er zelf over verteld..... Hij heeft je een ander bit gegeven..... En verder? Wat zegt hij ervan, wat voor een oefeningen moet je rijden om hem onder controle te krijgen na een sprong? Moet je direct terug in stap of laat hij je doorvliegen naar de volgende hindernis?
Laat hij je de passen uittellen of is het gewoon kop ervoor en gaan met die banaan, zolang er maar geen balken afvliegen is het wel goed?

Vertel dan eerst wat voor een wachtoefeningen je al rijdt zodat de springmensen een inzicht krijgen in waar het fout gaat.

Mijn persoonlijke mening? Kijk eens op een concours welke pony's de barrage winnen, die zijn ook niet echt te stoppen maar de ruiters genieten daar juist van. Als jij dat eng vindt zou ik niet gaan springen.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 07:58

ik heb hetzelfde gehad..

We begonnen met thuis gewoon heel veel overgangen maken, stap draf... stap galop... galop halt houden paar passen naar achter.
Zo krijg je vanzelf meer controle..

Daarna 1 laag hindernisje, eroverheen springen.. halthouden.. dat wordt best lastig maar, het is zeker haalbaar!

suc6

Irissje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 09:48

Nou als ik het zo hoor bepaald jouw paard wat er gebeurt. En dan kan ie het wel heel leuk vinden maar hij moet ook naar jou luisteren! Wat vConcorde zegt is wel een goeie, ook weleens moeten doen! Succes ermee!! Gr.

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 10:40

Thuis in de bak ermee gaan werken ipv beginnen bij de parcourtjes..

Wat dacht je ervan om een hindernis in je bak neer te zetten en dan lekker een tijdje eerst met dressuur los te rijden. Als je dat hebt gedaan en je paard lekker zijn rug los heeft gelaten galoppeer je aan op de volte. Na die volte stuur je aan op de hindernis en daarna weer op de volte terug. Ga weer verder met stap draf etc en dan weer aangaloperen en weer eens over de hindernis.

Natuurlijk kun je in een parcourtje niet je paard op de volte trekken om hem te corrigeren. Maar naar ik aanneem oefen jij het springen thuis en niet in de parcourtjes. En aangezien je waarschijnlijk in de springles ook veelal parcourtjes en lijntjes oefent, zit je in de verkeerde les lijkt me. Even een stap terug doen denk ik..