Paard druk met andere paarden in de bak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_SaNdY_

Paard druk met andere paarden in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 18:52

Hey

Ik heb sinds een paar maanden een verzorgpaard. Met rijden is zij, als we alleen in de bak zijn, heel braaf, maar als er andere paarden in de bak komen wordt ze druk. Als er dan paarden aan het draven zijn en ik ben aan het stappen gaat ze dribbelen en met haar hoofd schudden en kan ze dwars gaan doen. Ook als ik aan het draven ben en voor mij rijd iemand anders met zijn paard gaat ze er super snel achteraan. Als ik ook bijv. aan wil galoperen en er rijd een ander paard aan de andere kant van de bak gaat ze keihard naar dat paard galoperen dwars door de bak heen. Ik heb hier opzich niet zo veel last van maar het rijd niet zo lekker zoals ik rij zonder andere mensen in de bak.
Alvast bedankt voor jullie reacties!

MiRaHtJeUh

Re: Paard druk met andere paarden in de bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 19:01

hoooj,

Je moet vooral kalm blijven. Als jij je druk maakt, gaat zij net hetzelfde doen. Wanneer zij gaat lopen moet je zachtjes druk zetten op de teugels en dan weer lossen. Wat je misschien ook kan doen is je paard op kleine voltes rijden.

groetjes XXX

Amina_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 20:08

En zorgen dat je paard 'bij de les' blijft, hij moet doen wat jij van hem vraagt en niet met iets anders bezig zijn.Af en toe eens wat meer vragen zodat hij zich moet inzetten en niet met de andere paarden bezig zijn en inderdaad zelf rustig blijven en achteruit zitten.

_Pansy_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:11

jah, aan het werk zetten (voltes,slangenvoltes, van hand veranderen enz.).
en vooral draven, galop maakt het moeilijker voor jezelf en in de stap heeft ze teveel tijd om aan de andere paarden te denken
en vaak andere paarden erbij in laten, dan leert ze het vanzelf!
suc6 ermeej!

wendy_flair

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:15

bedankt allemaal voor jullie reacties

wendy_flair

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:38

sorry dat was denk ik niet zo duidelijk . heb namelijk ook een verzorgpaard die die dingen soms ook doet daarom bedankt ik jullie voor de reacties

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 22:46

Net alsof doen dat de anderen er niet zijn is moeilijker als het klinkt.Blijf rustig en ga gewoon je ding doen.Als je paard snel naar de andere kant wil om achter het andere paard te komen ga je een figuur rijden je mag hem niet de gelegenheid geven om zo ver te komen.Houd je paard lekker bezig.

mariettek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 19:05

Mijn paardje doet dat ook! Hij gaat zich enorm lopen uitsloven (zeker als er merries rondlopen, terwijl hij toch echt een ruin is! ) en doet meteen drie keer zo druk als normaal. Hoofd omhoog, snel gaan lopen en overal naar kijken. Hij vergeet compleet dat ik op zijn rug zit.

Nu lukt het me de laatste tijd steeds beter om hem bij de les te houden. Ik ga heel veel figuren en tempowisselingen rijden. Ik vraag continue zijn aandacht zodat hij geen tijd meer heeft om lekker te lopen flirten met de mooie meisjes . Zodra hij ook maar even moeilijk gaat doen, ga ik meteen iets anders doen.

Lekker bezig houden dus! veel succes

Kamilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 13:57

Mijn verzorgpaard van scoobydoo doet precies het zelfde als er niemand is dat gaat het super, zodra er iemand anders bij in de bak komt dan kan ik het vergeten. Ik heb van mijn instructeur geleerd vooral ritme proberen te houden en veel overgangen rijden en rustig blijven ademen.

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 14:49

Mijn paard doet het ook. Gewoon blijven galopperen en op de volte zetten. Net zolang tot je paard ontspant. Blijven herhalen, ze raakt dan vanzelf wel gewend aan de andere paarden en op deze manier moet ze op jou concentreren en niet op de anderen. Succes.

_SaNdY_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 18:13

Bedankt voor jullie reacties en tips !

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 20:26

Hebben de tips al geholpen.Gaat het al beter met rijden?

minihvj

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 20:21

ik heb dat probleem ook gehad toen ik het paard van een ander reed het klinkt raar maar we hebben dat paard een tijdje oogkleppen opgezet en beetje bij beetje werd hij rustiger en geconcentreerder en de tips van de andere erbij komt het vast helemaal goed

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 07:59

Gewoon blijven rijden, aandacht bij jou houden door hem lekker aan het werk te zetten.

Die van mij heeft nooit met andere paarden in de bak ohz gewerkt, en ging toen hij voor het eerst met een ander paard was ook zowat liggen van ellende als deze tegemoed kwam. Nu zijn we een anderhalve maand verder en het gaat steeds beter. Laat ik het zo zeggen......... hij klimt niet meer tegen de muur op als er een tegenligger komt..... wil nog wel inhouden en omdraaien, maar als ik hem gewoon goed voorwaards blijf rijden en me er niks van aantrek en hem wat geruststellend toespreek dan krijg ik tegenwoordig alleen maar een jezussprong als hij bijna voorbij het paard is.

Dus gewoon doen, gewoon doorrijden en dan gaat dat allemaal wel goedkomen

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 08:27

Als je aan het draven bent en er is iemand voor je waar zij hard achteraan gaat, dan wend je af en ga een volte of rechte lijn rijden. Zorg ervoor dat zij bij jouw blijft en niet onder je wegloopt. Zet haar aan het werk zodat zij geen tijd heeft voor dit soort fratsen.

Als zij in galop naar het andere paard toe raced, zit er iets fout in je begrenzing. Zodra (of eigenlijk voordat, als je het aanvoelt komen) het gebeurd moet je haar schouder begrenzen...hand laag houden en met je been de rest van het lijf tegenhouden. Flink naar voren blijven rijden ondertussen, want als je op een tempo rijd die haar uitkomt kan ze dit makkelijker doen.

Rijd ook eens een les met een ander paard in de bak, zo kan je instructie je ook aanwijzingen geven waardoor het beter zal gaan na een tijdje. Misschien niet na 1 les, maar na een tijdje komt het dan echt wel

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 08:50

Mijn bijrijdpaard heeft dat ook heel erg. Ik had hem nauwelijks onder controle als er anderen aan het rijden waren, en hij sprong er soms letterlijk bovenop. Eerst ben ik een tijdje in mijn eentje gaan rijden, en heb les gehad. Ik heb geleerd hem heel erg gestructureerd aan het werk te zetten en zijn aandacht bij mij te houden. Daarna ben ik weer steeds met anderen gaan rijden, maar dan wel met paarden die hij kende, of waar ik van wist dat ze zich niet lieten op naaien door zijn gedrag. Het gaat steeds beter. Als ik hem echt niet onder controle kan houden, ga ik ff longeren. Dan kunnen we allebei even stoom afblazen. Meestal loopt hij daarna de sterren van de hemel.
Nu ga ik gewoon weer bij iedereen rijden, afgelopen zondag zelf op wedstrijd geweest met allemaal vreemde paarden. We weten wat we aan elkaar hebben. Als ik merk dat hij sterk reageert op een bepaald paard ga ik in de tegenovergestelde richting rijden. Dan kan hij tenminste niet steeds proberen dat paard in te halen. Als hij dan wat kan ontspannen, dan ga ik gewoon weer op dezelfde hand rijden en is hij heel relaxt.

_SaNdY_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-06 11:36

Ja de tips hebben inderdaad geholpen ! Soms wordt ze nog wel wat drukker met andere paarden in de bak maar dan ga ik figuren rijden en na een tijd let ze niet meer op de andere. Ook ben ik lessen gaan volgen en daar heb ik ook wat aan gehad.

hannness

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-08 18:27

hey k heb eigelijk het tegenovergestelde. Mijn paard (voor een groot gedeelte hackeney) verstijft als ik rij en er komt een bij in de bak. Ze staat stil en wil niet meer lopen. Naar heel veel aandringen wil ze stappen. Komt de pony in de buurt staat ze weer stil. Na een half uur stoomt het zweet bij de buik naar beneden. Dit heeft ze alleen met zo erg met rijden. Als ze los in de bak staat met een vreemde pony gaat ze als een gek tekeer. Aan de hand is er nix aan de hand en in het tuig is ze wel gespannen maar niet zo erg als onder het zadel. Weet iemand of heeft iemand dit eerder gezien en weet iemand hoe ik dat kan verminderen?