druk op bit.. paard flipt

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sisim

druk op bit.. paard flipt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 02:07

Ok, ik heb een vraag: Mijn paard was bedoeld als dressuurpaard. De verwachtingen waren hoog, daardoor is men al vroeg met haar aan de slag gegaan. Op 3 jarige leeftijd moest ze al aan de teugel lopen en dressuuroefeningen doen. Bij protest ging de slof eraan, sporen erbij en tot in den treuren oefenen. Niet echt de manier voor een jong paard, voor geen paard trouwens.
Ze was dan ook een hel om te rijden (volgens haar toenmalige ruiter..). Ze was nauwelijks 5 toen er hoefkatrol geconstateerd werd. Nu is ze van mij en rijden we lekker buiten.

Probleem is nu, als ik maar een beetje de teugels op pak, een ophouding maak, al is het maar om dr terug te nemen, dan flipt ze. Schudden met haar hoofd, alles om die teugels maar uit mijn handen te krijgen. Zeer vervelend. Ik rij met een doodnormaal trensje. De boel is nu al beter dan dat het was, ze loopt niet meer achteruit bij enige druk, maar ik wil haar normaal kunnen terugnemen zonder dat ze denkt dat ik dr aan de teugel wil hebben ofzo. Ik doe een hoop op stem en zit, maar het is nogal een wildebras dus ik heb de teugel echt wel nodig.

Ik wil GEEN zwaarder of scherper bit. Ik hoop dat jullie andere tips voor me hebben. Dank jullie wel alvast!

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 10:58

Gewoon heel voorzichtig mee aan de slag gaan. Je paardje moet je er op gaan vertrouwen dat jij een voorzichtige hand hebt waar hij niet bang van hoeft te zijn. it kan heel lang gaan duren.... Je zegt dat het al beter gaat, dus ben je op de goede weg, veel succes.

Edit; Wat je mss wel eens zou kunnen proberen is een hackamore, of een ander bitloos hoofdstel.

xLuus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 11:01

misschien kun je het beste je paard met hoofdstel en teugels een wat begeleiden. Dan krijgt jouw paard/pony steeds meer vertrouwen in jou! Probeer dat maar eens nog heel veel succes !

viefdepief

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 11:03

Je zou inderdaad een keer een bitloos hoofdstel kunnen proberen.
En misschien dat ze wat aan haar gebit heeft?
Waarschijnlijk komt het door de verkeerde manier van rijden, maar je zou een keertje de tandarts kunnen laten komen voor de zekerheid

HannahFrouk

Re: druk op bit.. paard flipt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 11:09

Hoi

Het klinkt misschien vreemd maar probeer het inderdaad eens met een bitloos hoofdstel. Ik ken er b.v. eentje met een zachte brede band OP de neus (werkt niet in op het gevoelige deel van de neus, maar je kunt er vrij veel druk mee zetten en goed tegenhouden zonder dat het het paard pijn doet). Rijden met een bitloos hoofdstel kan best heel goed uitpakken bij een gevoelig paardje. Het lijkt in het begin heel wat om zonder bit te rijden, maar uit eigen ervaring weet ik dat dat best meevalt, je moet jezelf alleen een beetje een andere rijstijl aanleren (met bitloos corrigeer je meer naar opzij dan dat je een ophouding maakt).

Zelf heb ik een nogal heet Arabiertje, wat ook bij de minste druk op de teugel begon te vechten om er uit te komen (andere reden dan bij jouw paard denk ik, zelfde effect). Ik ben met hem met een halster gaan rijden (dat is weer wat anders dan een bitloos hoofdstel), en ben heel anders gaan corrigeren. Je neemt dan die strijd eigenlijk weg, en krijgt meer de kans om overnieuw te beginnen zonder dat je paard steeds flipt op het bit. Het blijft nog steeds een (veel te) voorwaarts paard buiten, maar dat gevecht om de teugel hebben we allang niet meer. Ik neem wel altijd een zweepje mee als "handrem" (ook dat moet je ze eerst leren natuurlijk!!!).

Wat je ook kunt doen is met het bit in gaan clickeren, NAAST het paard staande. M.a.w. je doet het bit in, neemt een zak met brokjes mee en dan probeer je je paard terwijl je er naast staat te leren dat als je iets druk op het bit zet, het de bedoeling is dat ze stopt. Doet ze dat, dan geef je een signaaltje en geef je meteen een brokje. Zo maak je de verbinding tussen "stoppen" (of langzamer) en "brokje" , dus iets prettigs. Dit leren ze snel hoor!

NB een hackamore is wat anders dan het paardvriendelijke bitloos hoofdstel dat ik bedoel. Een hackamore rijdt wel met druk op het gevoelige deel van de neus.

branka16

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 12:19

Ik zou ook naast het paard gaan lopen en steeds een beetje druk op de teugels leggen en als ze dit toe laat (ook al is het maar een klein beetje druk) belonen met brokje of stukjes appel of wortel (net wat ze lekker vind). En na een tijdje als je naast haar en ze doet het goed er dan op gaan zitten en dat iemand anders er bij blijft om te belonen als je druk mag zetten.
En zo opbouwen.
en mischien een dubbeelgebroken bit?
Of toch een bitloos hoofdstel.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 12:20

wat je kunt doen is een halster (liefst touwhalster) om doen en daar over heen het bit. je gaat rijden op het touwhalster en laat het bit gewoon lekker voor wat het is. op een begeven moment kun je dit langzaam gaan combineren en als ze aangeeft nog te onzeker te zijn ga je weer een stapje terug.

trouwens rijden zonder contact is ook een goede optie of een hackamore inderdaad, maar dit ligt er natuurlijk aan welke doelen je wil gaan bereiken.

misschien geen scherper bid, maar heb je wel aan een ander bit gedacht? misschien ligt dit bit niet lekker in zijn mond, vaak willen de bitten met aurigan erin goed helpen om het bit aan te nemen (zijn wel iets prijzig).

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 12:34

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 18-03-22 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

_Renatee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 15:20

Ik heb hier niet echt verstand van.. maar misschien dat een appelbit helpt om het bit te accepteren, dat ze weet dat een bit niet alleen slecht is.. maar nogmaals ik kan het totaal mis hebben

Sisim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 17:23

viefdepief schreef:
Je zou inderdaad een keer een bitloos hoofdstel kunnen proberen.
En misschien dat ze wat aan haar gebit heeft?
Waarschijnlijk komt het door de verkeerde manier van rijden, maar je zou een keertje de tandarts kunnen laten komen voor de zekerheid

Ik hoopte dat het daar aan lag maar tandarts is een klein jaartje terug geweest en het gebit was prima in orde.

Sisim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 17:31

Japke_Z schreef:
Als je toch niet van plan bent om wedstrijden met d'r te gaan rijden, waarom zou je dan moete doen om haar aan het bit te laten wennen?
Mijn advies: gooi dat bit bij het oud ijzer en ga lekker met een halstertje rijden....

Ja, leuk. Maar mijn paard is een donderstraal. Ik rij alleen maar buiten en ik vertrouw het niet met een halster alleen. Ik heb genoeg ongelukken zien gebeuren met halstertjes en bitloos en die liepen niet allemaal goed af. Mocht er iets gebeuren wil ik controle kunnen hebben. Wel bedankt voor je tip. Ik wilde dat dit paard op halster was ingereden, dan zou het kunnen.
Het probleem is de rem bij dit paard. Als ik haar wil terugnemen (waar ik de teugels wel voor nodig heb) dan verzet ze zich tegen het bit. Op stem en zit duurt het ongeveer een minuut of 10 en dan is de weg op of lig ik al onder een auto... (ik overdrijf een beetje, sorry)
Een hackmore is het proberen waard maar ik heb gehoord dat het slecht is voor het neusbeen. Ik heb er nog nooit mee gereden, wat moet je weten voor je daarmee begint?

Sisim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 17:38

ZoekStalling schreef:
Hoi

Het klinkt misschien vreemd maar probeer het inderdaad eens met een bitloos hoofdstel. Ik ken er b.v. eentje met een zachte brede band OP de neus (werkt niet in op het gevoelige deel van de neus, maar je kunt er vrij veel druk mee zetten en goed tegenhouden zonder dat het het paard pijn doet). Rijden met een bitloos hoofdstel kan best heel goed uitpakken bij een gevoelig paardje. Het lijkt in het begin heel wat om zonder bit te rijden, maar uit eigen ervaring weet ik dat dat best meevalt, je moet jezelf alleen een beetje een andere rijstijl aanleren (met bitloos corrigeer je meer naar opzij dan dat je een ophouding maakt).

Zelf heb ik een nogal heet Arabiertje, wat ook bij de minste druk op de teugel begon te vechten om er uit te komen (andere reden dan bij jouw paard denk ik, zelfde effect). Ik ben met hem met een halster gaan rijden (dat is weer wat anders dan een bitloos hoofdstel), en ben heel anders gaan corrigeren. Je neemt dan die strijd eigenlijk weg, en krijgt meer de kans om overnieuw te beginnen zonder dat je paard steeds flipt op het bit. Het blijft nog steeds een (veel te) voorwaarts paard buiten, maar dat gevecht om de teugel hebben we allang niet meer. Ik neem wel altijd een zweepje mee als "handrem" (ook dat moet je ze eerst leren natuurlijk!!!).

Wat je ook kunt doen is met het bit in gaan clickeren, NAAST het paard staande. M.a.w. je doet het bit in, neemt een zak met brokjes mee en dan probeer je je paard terwijl je er naast staat te leren dat als je iets druk op het bit zet, het de bedoeling is dat ze stopt. Doet ze dat, dan geef je een signaaltje en geef je meteen een brokje. Zo maak je de verbinding tussen "stoppen" (of langzamer) en "brokje" , dus iets prettigs. Dit leren ze snel hoor!

NB een hackamore is wat anders dan het paardvriendelijke bitloos hoofdstel dat ik bedoel. Een hackamore rijdt wel met druk op het gevoelige deel van de neus.

Ik ga het proberen! (dat van ernaast en die brokjes) Dank voor de tip! Ik denk dat ik ook ga oefenen met bitloos of toch het halstertje. Ik ben er wel huiverig voor. Ik heb helaas ook geen rijbaantje om eerst in te oefenen. Het weiland is geen optie, daar staan dr vriendjes..

Iedereen, bedankt voor de tips!

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 17:38

Of je kunt je paard omscholen naar freestyle of western, sturen met neckreining (teugel tegen de hals leggen) en remmen op je zit en stem.
Ik rijd mijn paard ook freestyle, heerlijk voor buitenritjes, teugels in een boogje en gaan

45u

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 22:28

.
Laatst bijgewerkt door 45u op 18-03-22 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

wiljemijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 23:27

misschien heb je het al gedaan maar dit zijn wel kenmerken dat er evt. gebitsproblemen zijn. kan zijn dat er haken zitten...ik zou er even naar laten kijken geen behandeling geen kosten
je kan me pb-en voor een goede tandarts....

HannahFrouk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 12:37

Sisim schreef:
Japke_Z schreef:
Als je toch niet van plan bent om wedstrijden met d'r te gaan rijden, waarom zou je dan moete doen om haar aan het bit te laten wennen?
Mijn advies: gooi dat bit bij het oud ijzer en ga lekker met een halstertje rijden....

Ja, leuk. Maar mijn paard is een donderstraal. Ik rij alleen maar buiten en ik vertrouw het niet met een halster alleen. Ik heb genoeg ongelukken zien gebeuren met halstertjes en bitloos en die liepen niet allemaal goed af.

Je moet wel met een halster leren rijden natuurlijk. Het rijdt ANDERS. Maar je hebt zeker niet minder controle als je er eenmaal aan gewend bent.

Als er 1 paard een donderstraal is dan is het de mijne wel (ex renpaard, volbloed Arabier, laat geruind dus flink wat hengstenkuren en getraind in het bos en maar 1 ding in z'n hoofd en dat is "gaan met die banaan"). En ook mijn paard is op een halster te rijden. Het is dus een kwestie van aanleren, en de nadruk op andere dingen leggen dan op het bit. En b.v. zijwaarts corrigeren ipv met druk op het bit corrigeren. Zijwaarts corrigeren KAN met een bit niet, omdat je dan simpelweg het bit door de mond trekt (weg controle). Met een bit kun je alleen in de mond trekken als het te hard gaat, je paard kropt zich dan op en wordt nog sterker. Met een halster kun je WEL zijwaarts corrigeren (dit moet je dus wel leren) waarmee je meteen de vaart er uit haalt. In het begin is dat wel eindeloos rondjes draaien met een koppig heet paard, dat wel. Maar het kan wel degelijk.

Dat je daar niet voor kiest is een ander verhaal hoor, en als je je er niet prettig bij voelt, vooral niet doen. 'k Wil alleen maar zeggen dat het een illusie is dat je met een bit meer controle zou hebben. Het is niet meer, het is ANDERS.

Je zegt je hebt een gevoelig paard. Als dat paard echt angst heeft voor het bit, kan het echt een verademing voor het paard zijn dat dat ding eruit is, en heb je best kans dat alleen daardoor al het paard gewoon een stuk geruster en dus rustiger wordt buiten.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 13:49

Zijwaarts corrigeren kan imo wel hoor. gewoon je buitenteugel eraan houden. Stuur maar op een volte, of doodleuk het bos in, zodat je niet terugtrekt (= vaak nek korter maken, drukker worden), maar gewoon je hand helemaal opzij doen zodat je het hoofd opzij stelt. Dan trek je het bit echt niet zomaar door de mond.

Dit is vaak al een hele verbetering in vergelijking met het "recht" druk erop zetten en een beetje vergelijkbar met wat ZoekStalling hierboven zegt, maar je hebt eerst nog wel de controle van je bit erbij. Ik kan me voorstellen dat je het halstergebeuren wel erg spannend vindt om mee te beginnen!

Sisim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 16:08

Ehm, Zoektstalling, ik denk dat ik met halster rijden wel wil gaan proberen... Maar, hoe corrigeer je zijwaards? Is dat als ik wil stoppen of langzamer gaan, de vaart eruit halen door het paard naar li of re te laten gaan? Kun je me wat oefeningen geven? Tips, hulpen e.d.?

Ik begin weer met rijden als de sneeuw weg is. Ik begin eerst met een ander bit, kijken hoe dat gaat. Ik ga rustigaan ook eens oefenen met alleen halster.

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:45

ophoudingen vooral met je zit maken. laat je paard eerst vertouwen in jou krijgen, ga dan pas werken aan het vertrouwen in de hand. probeer zoveel mogelijk te doen met je instructeur, zodat je het vertrouwen neit per ongeluk kan verpesten.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 07:29

Sisim schreef:
Ehm, Zoektstalling, ik denk dat ik met halster rijden wel wil gaan proberen... Maar, hoe corrigeer je zijwaards? Is dat als ik wil stoppen of langzamer gaan, de vaart eruit halen door het paard naar li of re te laten gaan? Kun je me wat oefeningen geven? Tips, hulpen e.d.?

Ik begin weer met rijden als de sneeuw weg is. Ik begin eerst met een ander bit, kijken hoe dat gaat. Ik ga rustigaan ook eens oefenen met alleen halster.

Je leert je paard eerst NAAST het paard dat als jij met 1 teugel (= aan 1 zijkant) vraagt, dat hij dan z´n hoofd opzij moet doen. Ik deed dan zonder schromen een lekker brokje daarbij, m.a.w. als hij soepel z´n hoofd terugboog, en vervolgens later - na meer oefenen - z´n hoofd ook in die positie hield (= neus bij de beugel), dat hij dan wat lekkers kreeg. Als je dat heel goed oefent, m.a.w. bij de lichtste druk op 1 (let wel 1! NIET 2!) teugel doet hij z´n hoofd al naar de beugel + brokje, dan gaat dat paard heel anders denken lijkt het wel. Hij krijgt dan zoiets als: teugel-vragen = terugbuigen = brokje! Ga je dan rijden en vraag je heel iets aan die teugel (even opnieuw oefenen in het zadel), dan denkt hij niet meer aan snelheid maar begint hij steeds meer te denken van "OH wacht! Ik moet stoppen!". Het wordt dan een gewoonte voor je paard.

Rij je dan in het bos, en wil hij te hard, dan zet je dus een klein beetje druk op die ene teugel, en zul je merken dat je paard dan waarschijnlijk meteen wel vaart mindert. Verder is het een kwestie van goed afregelen en aanleren. Een constant tempo laten draven is het moeilijkst weet ik uit ervaring.