Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
nog heel veel succes !
(ook dat moet je ze eerst leren natuurlijk!!!).
viefdepief schreef:Je zou inderdaad een keer een bitloos hoofdstel kunnen proberen.
En misschien dat ze wat aan haar gebit heeft?
Waarschijnlijk komt het door de verkeerde manier van rijden, maar je zou een keertje de tandarts kunnen laten komen voor de zekerheid
Japke_Z schreef:Als je toch niet van plan bent om wedstrijden met d'r te gaan rijden, waarom zou je dan moete doen om haar aan het bit te laten wennen?
Mijn advies: gooi dat bit bij het oud ijzer en ga lekker met een halstertje rijden....
ZoekStalling schreef:Hoi
Het klinkt misschien vreemd maar probeer het inderdaad eens met een bitloos hoofdstel. Ik ken er b.v. eentje met een zachte brede band OP de neus (werkt niet in op het gevoelige deel van de neus, maar je kunt er vrij veel druk mee zetten en goed tegenhouden zonder dat het het paard pijn doet). Rijden met een bitloos hoofdstel kan best heel goed uitpakken bij een gevoelig paardje. Het lijkt in het begin heel wat om zonder bit te rijden, maar uit eigen ervaring weet ik dat dat best meevalt, je moet jezelf alleen een beetje een andere rijstijl aanleren (met bitloos corrigeer je meer naar opzij dan dat je een ophouding maakt).
Zelf heb ik een nogal heet Arabiertje, wat ook bij de minste druk op de teugel begon te vechten om er uit te komen (andere reden dan bij jouw paard denk ik, zelfde effect). Ik ben met hem met een halster gaan rijden (dat is weer wat anders dan een bitloos hoofdstel), en ben heel anders gaan corrigeren. Je neemt dan die strijd eigenlijk weg, en krijgt meer de kans om overnieuw te beginnen zonder dat je paard steeds flipt op het bit. Het blijft nog steeds een (veel te) voorwaarts paard buiten, maar dat gevecht om de teugel hebben we allang niet meer. Ik neem wel altijd een zweepje mee als "handrem"(ook dat moet je ze eerst leren natuurlijk!!!).
Wat je ook kunt doen is met het bit in gaan clickeren, NAAST het paard staande. M.a.w. je doet het bit in, neemt een zak met brokjes mee en dan probeer je je paard terwijl je er naast staat te leren dat als je iets druk op het bit zet, het de bedoeling is dat ze stopt. Doet ze dat, dan geef je een signaaltje en geef je meteen een brokje. Zo maak je de verbinding tussen "stoppen" (of langzamer) en "brokje" , dus iets prettigs. Dit leren ze snel hoor!
NB een hackamore is wat anders dan het paardvriendelijke bitloos hoofdstel dat ik bedoel. Een hackamore rijdt wel met druk op het gevoelige deel van de neus.
Sisim schreef:Japke_Z schreef:Als je toch niet van plan bent om wedstrijden met d'r te gaan rijden, waarom zou je dan moete doen om haar aan het bit te laten wennen?
Mijn advies: gooi dat bit bij het oud ijzer en ga lekker met een halstertje rijden....
Ja, leuk. Maar mijn paard is een donderstraal. Ik rij alleen maar buiten en ik vertrouw het niet met een halster alleen. Ik heb genoeg ongelukken zien gebeuren met halstertjes en bitloos en die liepen niet allemaal goed af.
Sisim schreef:Ehm, Zoektstalling, ik denk dat ik met halster rijden wel wil gaan proberen... Maar, hoe corrigeer je zijwaards? Is dat als ik wil stoppen of langzamer gaan, de vaart eruit halen door het paard naar li of re te laten gaan? Kun je me wat oefeningen geven? Tips, hulpen e.d.?
Ik begin weer met rijden als de sneeuw weg is. Ik begin eerst met een ander bit, kijken hoe dat gaat. Ik ga rustigaan ook eens oefenen met alleen halster.