Hoe laat je je paard strekken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emmaa

Hoe laat je je paard strekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 21:59

Best een domme vraag eingenlijk.

maar ben toch wel benieuwd.
als ik Zenith losgooi, kan die ontzettend mooi strekken, maar hoe laat je hem dat nou doen onder het zadel?

.

xxx

Anoniem

Re: Hoe laat je je paard strekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 22:37

VMR --> RT.

ricy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 22:39

ja dat is een kwestie van ofenen!!!!!

fanclubE_Gal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 22:41

bij mijn paard helpt het wel om steeds als hij weer omhoog komt je handen laag te zetten en steeds klein beetje druk te geven. maar hij loopt wel erg graag naar beneden

Tinkebel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 23:09

Tsjah, beetje vreemd uitleggen van achter je pc, maar kort door de bocht gezegd ; je paard voorwaarts later lopen op je kuitdruk, en een mooie constante verbinding met de mond houden (neusje mag er iets meer uit tijdens middendraf).. En verder, ja sommige paarden kunnen super strekken, anderen niet..
Als je echt wil oefenen moet je samen met een instructeur bezig gaan

Sisim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 00:53

ricy schreef:

Juist... maar als je de hulpen niet kent??

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 09:12

Beginnen met korte stukjes verruimen, een paar pasjes en dan weer rustig draven. Later kun je grotere stukken verruimen.

monsera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 10:09

Sisim schreef:
ricy schreef:

Juist... maar als je de hulpen niet kent??

Dan moet je les gaan nemen en je instructrice maar eens vragen!!!

Verder als je de hulpen wel kent idd vaak kleine stukjes oefenen.Ga niet gelijk een hele zijde veruimen.Maar ook af en toe je paard wat extra terug nemen.Je paard word zo sterker en het zal vanzelf beter gaan.

KozieZ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 10:21

Eigenlijk natuurlijk wel beginnen met middendraf Dat komt toch nog voor uitgestrekte draf

Er ook goed op letten dat je paard reageert als je hem kuitdruk geeft. Een paar keer achter elkaar herhalen werkt ook. Dus niet 1 keer proberen en dan 10 min later weer, maar bijvoorbeeld 3 lange zijdes achter elkaar. De 3e keer is dan meestal de beste. Dan natuurlijk flink belonen.

Het gaat er toch vooral om dat je paard reageert op je beenhulp. Ik moet het in mijn les altijd meerdere keren laten zien, omdat Bregje dan wil controleren of Prisca aan het been is. Wij doen het dus elke training wel een paar keer en dan wordt het steeds beter.

Succes ermee.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 10:37

't klinkt misschien raar, maar ik heb geleerd dat je een paard pas kunt laten strekken als hij goed verzameld is. Je moet dus de achterhand er goed onder hebben en hij moet inderdaad goed aan je kuit zijn. Als je 'm op de lange zijde wilt laten strekken, moet je 'm op de korte zijde goed verzamelen, en op de lange zijde je hand iets naar voren en natuurlijk been geven. Maar gewoon blijven oefenen inderdaad!!!

Lins_Vetra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 11:41

loveshadow schreef:
't klinkt misschien raar, maar ik heb geleerd dat je een paard pas kunt laten strekken als hij goed verzameld is.

Dat is mij idd ook verteld. Uitgestrekte draf is een explosie die van achter uit komt. Eerst rij je je paard zo terug, dat hij net een harmonika lijkt, daarna gas geven. Natuurlijk geen schop en gaan, maar meer teugel geven en rustig opbouwen naar het strekken. Uhm.. volgens mij komt het er zo verrot uit, maar ik kan het ff niet zo gauw anders uitleggen

Met kleine stukjes proberen. Maar doe niks op eigen houtje. Doe het samen met je instructeur/instructrice.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 18:51

Je moet eerst je paard kunnen verzamelen,dan pas kan je hem laten strekken

Napolie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 11:40

Het heeft ook te maken met het rechtmaken van je paard. Als je een spiegel in de bak hebt, kun je het goed zin. Kijk eens of je paard met zijn achterbenen zijn voorbenen volgt. Valt hij met zijn achterhand naar binnen of naar buiten bijvoorbeeld, zul je dit eerst op moeten lossen. Een paard kan nooit strekken als hij niet recht is. Ondertussen kun je idd veel schakelen in tempo. ik ga soms op een lange zijden in middendraf beginnen, dan zorg ik dat hij bij b of e weer in normaal tempo is en zo snel als hij bijna terug is, draaf ik weer wat harder. Hier wordt hij snel van aan het been en hij leert zijn achterhand er goed onder te zetten, waardoor de verzameling gemakkelijker wordt.

fransheijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 11:49

Lins_Vetra schreef:
Dat is mij idd ook verteld. Uitgestrekte draf is een explosie die van achter uit komt. Eerst rij je je paard zo terug, dat hij net een harmonika lijkt, daarna gas geven. Natuurlijk geen schop en gaan, maar meer teugel geven en rustig opbouwen naar het strekken. Uhm.. volgens mij komt het er zo verrot uit, maar ik kan het ff niet zo gauw anders uitleggen

Met kleine stukjes proberen. Maar doe niks op eigen houtje. Doe het samen met je instructeur/instructrice.

Strekken is een verruiming en geen versnelling! Het is waar dat je paard eerst goed op de achterhand moet lopen wil je een fatsoenlijke verruiming rijden.
Bij het verruimmen gaat het altijd om de eerste pas! Als je paard verzameld is moet hij vanuit de achterhand zijn voorbenen strekken op 1 enkele kuitdruk (of klak)! Als je dit kunt dan is het strekken over een bepaalde afstand zoals diagonaal of zijde een kwestie van volhouden. (dit moet je een paar keer oefenen, maar als die eerste pas goed is en daar reageert naar behoren op, dan is die lange zijde of diagonaal een eitje!

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 12:25

fransheijs schreef:
Strekken is een verruiming en geen versnelling!

Daar heb je gelijk in, maar wat ik probeer te zeggen is dat je dus eerst verzameld (heel erg terug) moet rijden en daarna die explosie van achter moet krijgen.

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 12:27

Goed les nemen. Knopjes juist op een paard zetten gaat niet 1.2.3 en zeker niet via de computer Veel succes.

Solvej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 12:28

Lins_Vetra schreef:
fransheijs schreef:
Strekken is een verruiming en geen versnelling!

Daar heb je gelijk in, maar wat ik probeer te zeggen is dat je dus eerst verzameld (heel erg terug) moet rijden en daarna die explosie van achter moet krijgen.

Verzamelen is wel héél iets anders dan heel erg terug rijden.

Lins_Vetra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:09

ach je weet wat ik er mee bedoel

fransheijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:12

ik wel hoor!

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:34

Het gaat erom dat de TS het begrijpt, niet ik. Als je het zo opschrijft en de TS gaat gewoon heel traag zonder vermeerd achterhand gebruik rijden maak je meer kapot dan wat anders.

mariska75

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:45

Het ritme van de draf moet gelijk blijven aan die van de arbeidsdraf of verzamelde draf, maar de passen worden groter. Dus leg je meer afstand af in de zelfde tijd, dus is het ook een versnelling anders zou je paard het ritme vertragen.

fransheijs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 13:58

mariska75 schreef:
Het ritme van de draf moet gelijk blijven aan die van de arbeidsdraf of verzamelde draf, maar de passen worden groter. Dus leg je meer afstand af in de zelfde tijd, dus is het ook een versnelling anders zou je paard het ritme vertragen.

Als het ritme, het tempo en de lengte van zijn benen gelijk blijft kan er geen sprake zijn van een versnelling! Door het verruimen van zijn pas, heeft het paard meer tijd nodig om de achterhand weer te laten ondertreden, om vannuit deze achterhand weer een goede afdruk te kunnen realiseren! De verruiming aan de voorkant en de tijd van het ondertreden van de achterhand heffen elkaar op, zodat er geen sprake is van een versnelling (eerder aan de andere kant zijn) maar sprake van een verruiming (in minder passen aan de andere kant zijn)

Blon_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 14:08

Nij tschee tan moet ik mijn handen iets hoger doen dan normaal hem ietsje meer inbuigen en dan iets kuit en hij doet het.