àltijd maar weer die eerste 10 minuten..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eva_

àltijd maar weer die eerste 10 minuten..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 22:06

De dolle 10 minuten.
Het gedribbel, het 'ik wil draven', het hoofd geschud, het hoofd omlaag - hoofd omhoog, het teugels uit de handen trekken.
Ik kàn gewoon niet meer fatsoenlijk warmstappen.
Tips?

AapjeAstrid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 22:07

Misschien even losgooien voordat je gaat rijden, dan is de ergste energie er al uit.

Eva_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 22:08

sunrice schreef:
Misschien even losgooien voordat je gaat rijden, dan is de ergste energie er al uit.

Doe ik ook, of longeren.
Maar dan is het nog.
Ook wanneer ik een half uur rijd, even afstap om bv een andere zweep te pakken.
Maar dan is het 1 a 2 minuten.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 22:58

dan is het waarschijnlijk erin gereden ( gewoonte, het mag 1X en wordt steeds toegestaan, dus ik ga lekker door) en geen drukkigheid en frisheid.
behalve streng optreden zou ik niet weten wat je eraan kan doen. steeds bij het dribbelen halt zetten en weer voorwaarts is mijn enige tip eigenlijk.

Elmond

Re: àltijd maar weer die eerste 10 minuten..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 23:02

Ik vind dit erg raar, zelfs als je een zweep pakt zeg je! Ik denk dat het beste is dat als je paard raar gaat doen gewoon onwijs hard je benen eraan gooien en voorwaarts houden!

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 00:48

Misschien een troost. Mijn paard is 10 min rustig, wordt dan warm en dan begint het pas, het gedribbel en gedram.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 01:21

Je paard is gewoon erg enthousiast

Is het echt zo'n ramp? Nee toch?

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 12:57

Er is niks mis met wat enthousiasme de eerste tien minuten. Daarom rijdt je los, om hem daarna gewoon aan het werk te zetten. Die eerste tien minuten zijn geen werk en zie het dan ook niet zo. Erger je niet, dat is de eerste belangrijke stap.
Ik zie geen enkele reden waarom en paard niet gewoon zou mogen draven of galopperen om mee te beginnen. Als je een paard losgooit is dat ook precies wat ze doen, het is echt niet schadelijk, zeker niet als het nog enigszins gecontroleerd gaat. Losgooien en onverwachte wendingen laten maken is veel gevaarlijker. Ik weet niet of je paard de rest van de tijd op stal staat, maar dan zou ik hem zeker die tien minuten gerommel gunnen.
Waarom wil hij d eteugels uit je handen trekken? Pak je hem al teveel op? Gewoon lekker lang.
En als gezegd door een ander, het is lastiger als een paard zoet begint en daarna lastig wordt!

Wel een duidelijke overgang maken naar het werk. Zo van teugels op maat, been eraan en nu gaan we beginnen. Ik ben nog nooit een paard tegengekomen dat daar problemen mee had en ik heb er toch wel een paar honderd gereden.

Een lange teugel is vaak een betere "rem" dan men denkt.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 05-03-06 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 13:00

Eerst even een paar minuten gaan draven aan een lang teugeltje... Daarna pas beginnen met stappen, aanleuning etc etc...
Gewoon ipv warmstappen warmdraven

laverite

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 13:16

Zoals lusitana al zei, waarom trekt hij je teugels uit de handen? Instappen doe je best met lange teugel, laat die spieren eerst soepel worden, rijd met lange teugel veel slangenvoltes, cirkels, etc. zodat alles al in een eerste fase kan los/soepel worden... Pak na 10 minuten pas je teugels op, want instappen ( zeker in de winter ) vraagt echt wel 10 minuten als je het goed wilt doen.

abcde123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 13:18

Je moet hem niet ze zin geven, dat als hij wil gaan draven dat hij dan ook mag draven. Jij wil stappen dat stapt hij ook! Zorgen dat die niet je teugels uit je handen kan trekken, dus als die trekt dat die zeg maar niks heeft om weg te trekken, dat je teugel dus gewoon los is. En gewoon een ophouding maken, als die wil draven, en heel diep zitten!

Zo zou ik het oplossen, maar ik weet natuurlijk niet hoe druk die is.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 19:38

Het heeft niks te maken met de zin geven, Anniek. Het paard moet LOS komen. Als je begint te trekken en te dwingen, bewerkstellig je dat in elk geval niet, plus dat je zelf gespannen raakt, wat weer uitwerking heeft op het paard. Daarom moet je die eerste tien minuten niet als werk zien, zelf lekker ontspannen, dan ontspant je paard ook eerder.
Denk je echt dat er een soort straf bestaat waarmee je het een paard kunt "afleren" om zijn energie kwijt te raken? Energie moet je gewoon een beetje in banen leiden en dat doe je niet met inhouden of boos worden. dan krijg je juist gedribbel, en in het ergste geval gebok of gesteiger.
Ná die tien minuten ga je pas je paard aan het werk zetten en daar verlang je zijn aandacht.

Los daarvan kun je best een dribbelaar tot stappen verleiden met ophouding en weer los en dat herhalen. Maar bij het losrijden hoeft er niet persee gestapt te worden. Als het paard soms beter onstspant in een drafje, waarom niet?

sammie_44

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 19:50

Laat hem de eerste 10 minuten voor het werk gewoon even zichzelf zijn zonder hem af te straffen. Het paard komt waarschijnlijk niet in de wei? Dan komt het daardoor. Paard is gewoon superblij dat ie beweging krijgt. Natuurlijk, als ie na een half uur rijden nog steeds zo is, dan begrijp ik dat je hem afstraft erop. Ga hem gewoon goed intensief rijden en misschien is hij dan na het rijden lekker ontspannen en moe.

Eva_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-06 19:57

De pony staat 12/7 op de wei, en kan 's nachts uitlopen naar buiten (kan dan niet rennen).

Maar heel erg bedankt voor de tips.

MiRaHtJeUh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 20:03

Hoooj,

misschien kan je haar voor het rijden even longeren ?

groetjes XXX

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 20:08

Ik zou gewoon meteen wegdraven als je erop zit, ze is gewoon fris, waarom dan elke keer 't gevecht aangaan om hem maar in stap te houden..

abcde123

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 22:21

Ik heb er daarom ook bij gezegt, dat ik niet weet hoe druk het paard is.
Die van mij wou op het begin ook steeds draven, en begon dat wat te dribbelen. Ik draafte toen ook eerst weg, maar toen heeft me intructeur tegen mij gezegt, dat die gewoon eerst Moet stappen. Dus ik ga er op zitten, en als die dan wat druk is, diep blijven zitten, en steeds als die dat druk werd, ophouding en weer loslaten.. en dat werkt gewoon goed. En je merkt ook dat het steeds minder word, omdat ze nu weet dat ze gewoon moet stappen, hoe gek ze ook doet.