Mijn paard is 100% verkeersmak, zelfs landbouwverkeer doet haar niks. Dit meld ik even van te voren om daar misverstanden over te voorkomen.
Ik zit dus met het volgende probleem.
Als ik buitenrijd is mijn paardje superbraaf. Loopt lekker maar stevig door en is zeer oplettend. Gewoon actief en voorwaarts.
We kunnen allerlei verkeer tegenkomen alles gaat goed.
Totaan het drafje..
We draven een eindje en gaan weer stappen. Niks aan de hand..
Zodra ik de 2e draf wil aanzetten begint het.
Mevrouw wil hard aangaloperen en schiet ervan onder, ik neem haar terug, zij protesteerd aanzienlijk en begint te bokken en te steigeren. Totdat we in de sloot liggen.
Ik neem haar terug ze dribbeld wat vooruit. Heb haar terug onder controle en wil weer aandraven.. Weer hetzelfde geklier..
Maar nu het probleem.
Als ik haar teveel inhoud, dus druk op het bit zet, proteseerd ze.. Het is een normaal gebroken bit. Geef ik haar losser word ze rustig maar na 2 tellen schiet ze ervandoor. Omdat ze dus haar grens niet weet denk ik. Een middenweg tussen minder druk en los heb ik nog niet gevonden.
Nu weet ik dus niet wat ik moet doen..
Óf een ander bit óf een hulpteugel eraan doen. Óf niet meer buitenrijden wat me extreem lijkt omdat een gewoon staprondje wel normaal gaat. Maar ik wil ook lekker draven en vooral een rustig galopje doen.
Een hulpteugel wil ik niet. Ze is een aantal jaar bereden met een slofteugel op buitenrit en hier ben ik net zo blij om dat ze die niet meer omhoeft. Nu hangt er dus een martingaal aan.
Als ik haar eerst een uur in de bak rijd of losgooi maakt niet uit.
Hoe leer ik haar de grens dat ze niet alleen hard kan gaan wanneer zij het wil..?
Hoop op serieuze reacties..
Bedankt voor het lezen iig

. Vooral omdat je aangeeft dat het iets is van deze winter