khem een probleem...
nu met die nieuwe uitbater enzo op de manege,zijn er ook al 8 nieuwe pony's
Isabel(ze is isabelkleurig,vandaar) was op het eerste zicht mijn lieveling, ze is 4 (4jarigen trekken mij aan,tis al de derde echte lieveling die 4 is)
ik heb ze nu al verschillende keren mogen rijden,en ze is in het begin heel vlot enzo,maar heel onregelmatig,nog echt jong.maar ik ging eens naar de binnenpiste en bij ons word die afgesloten door balken,links wou ze er zo voorbij,maar rechts(alleen óp de hoefslag) wilde ze er niet voorbij, ze steigerde en stopte niet,maar ik had ook geen zweepje ofzo, want iemand zei: gewoon laten zien wie de baas is,maar ze is ook nog zo jong,en heeft lang op een wei gestaan(al wel zadelmak gemaakt!) en ook toen ik buiten wilde opstappen lukte dat niet,ze steigerde dan iedere keer. nog een andere keer ging ik uit de omheining(rond de zadelkamer,en een deel van de wei en toen ging ze volledig loodrecht staan,zo grellig! maar wat valt er nu echt te doen? of als ik een ander paard voorbij moet steken, dan staat ze gewoon stil, of afwenden ofzo soms.ook dan gaat ze soms stilstaan!(meestal niet steigeren dan).dit is echt lastig.echt hard been geven,helpt ook niet.bij een ander paard heb ik dit trucje geleerd:
door ze te draaien(eeeel veel stelling) gaan ze hun gewicht verzetten(evenwichtsverlies) en dan kun je been geven en gaan ze vooruit, maar die is zo soepel,dat ze alleen haar hals buigt tot aan mijn schoen

heeft er misschien iemand een idee,ik mag er vrij veel mee rijden( zo'n 2-3 maal per week), omdat buiten dat steigeren en stoppen het heel goed klikt. we hebben gisteren geprobeerd te springen,en ze was er helemaal weg van,ook dressuur gaat vrij goed,maar ze is in het begin altijd vrij zenuwachtig...
nuja,lang genoeg dit stukje tekst

kan er iemand helpen?