Hoe rijden jullie los

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maayke

Hoe rijden jullie los

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 13:25

Omdat er veel kritiek was op het laag los en diep,,leek hem mij wel leuk om een topic te open van: hoe rijden jullie nu eigelijk je paard los..

Ik rij me paard met weinig teugel contact los,,wel dat ik iets contact heb maar niet veel,,zodat hij op zijn eigen benen moet lopen,,en dan goed is een arbeids tempo,,dat doe ik in stap en draf en galop,,op zowel links als rechts,,als hij in stap mijn hand heeft opgezocht,,hou ik dat contact ligt aan,,dan draaf ik aan als hij dan ook mooi soepel blijft en dat ik hem nog mooi rond heb,,galopeer ik aan,,in het losrijden werk in dan heel veel aan me zit,,zoals terug rijden,,en voorwaarts rijden,,
dit doe ik nu een paar dagen en merk nu al verschil in de lossig heid van me paard,,zijn rug en achterhand gebruik is nu al beter geworden,,hij treed beter onder,,natuurlijk moet het wel wenen,,

Wat is jullie manier van losrijden..?

montiej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 13:34

ik rijd met helemaal lange teugel eerst 5 min. in stap links om en 5 min. in stap de andere kant op dan ga ik in draf 5 min. de ene kant op en dan weer 5 min. de andere kant op in draf dan ga ik aan galopperen 5 min. de ene kant en daarna 5 min. de andere kant op galoperen en dan ga ik nog 30 min. egt oefeningen doen zoals aan teugel rijden enzow

Elmond

Re: Hoe rijden jullie los

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 13:36

Ik rij los met zo min mogelijk druk op de teugel. Ik moet mijn paard eerst heel lui laten worden ( van de instructeur, waar ik het mee eens ben). Pas als het paard zo langzaam stapt dat ie bijna stilstaat, kan ik iets met mijn been doen. Anders gaat hij er alleen maar harder van lopen! Langzaamaan moet ik hem dan toch rustig zien te houden, maar toch druk op de teugels rijden, dan komt hij mooi omlaag en gaat hij niet zwaar op de teugels lopen.

Maghorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 15:07

ik stap altijd eerst 10 min in en dan "makkelijk"figuren rijden..
dan ga ik in draf draaf even 10/5 min. dan ga ik paar overgangen maken. en figuren enzo. rijden. achten, kleine voltjes etc. als ze geod los is vraag ik haar iets aan de teugel en stelling. en daarna ga ik galoperen. dan is zo ook verder goed los

Novice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 19:17

Ik probeer mijn paarden wel lang en laag te rijden tijdens het losrijden. Niet met een "losse" teugel zoals ik er al veel heb horen vertellen maar met druk op bijde teugels omdat je anders niet je paard in aanleuning kan rijden, en ook dat heb je nodig tijdens het losrijden.
Tijden het losrijden veel overgangen en tempowisselingen rijden, waardoor hij los in lijf wordt en recht op 2 benen en 2 teugels.

Dat lang en laag rijden is niet altijd makkelijk als de paarden erg heet zijn, maar ondanks dat blijf ik wel proberen om ze daar te blijven rijden.

zonnebloem18

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 21:04

Ik rij op elke hand 5 minuten met lange teugels (enkel licht contact) en daarna met losse teugel 5 minuten lang overgangen tussen stap en draf.
Vooral veel figuren rijden en dan na in totaal 15 minuten de teugels bijnemen en lekker aan het werk gaan.

xLuus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 21:10

Eerst rijd ik een paar figuurtjes enzo.. en dan ga ik rustig een stukje draven. Daarna bouw ik het steeds wat meer op enzo. En uitleindelijk gallopeer je.

muiszje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 22:11

ik rijd mn bijrijdpaard eigenlijk altijd op dezelfe manier los: 1e paar rondjes losse teugel daarna teugels bijna op maat, handen wat breder opgesteld. Contact vragen en aan het been maken, doordat ik mn teugels nog niet helemaal op maat heb kan hij wat langer laag inbuigen. (veel overgangen, wijken, galopje, schouderbinnen, ect.) Pas na een kleine 20 min neem ik mn teugels helemaal op maat en ga wat meer oprichting vragen. Daarbij begint het echt trainen en werken we de eerdere oefeningen helemaal uit, perfectie vragen..

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 22:57

ik pak meteen de teugels op en ga 10 minuten instappen, figuurtjes rijden etc.
daarna langzaam aan stap, stilstaan draf.. stilstaan stap draf etc etc.
juist hier laat ik de teugels wat los zodat ze begint te knabbelen. na 10 minuutjes dit doen loopt ze eigenlijk altijd wel lekker door.

sliertje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 23:49

Eerst even losstappen met lichte verbinding. Vervolgens na een minuutje of tien wat meer oppakken en een drafje. Vrij vlot begin ik met galoperen, wordt ze lekker los van in de rug. Stel haar ook vrij diep hierbij in.
Als ze helemaal los is stel ik haar wat hoger in en begin gericht te trainen.
afgewisseld met lang en laag.

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 18:31

beetje losstappen met veel voltes, daarna begin ik te draven, waarbij ik op de lange lijnen vraag om stevig door te draven (het is een dieseltje). ondertussen verander ik per diagonaal van hand. daarna galoppeer ik aan en galoppeer zo tien minuutjes stevig door. wanneer hij dan wakker is, ga ik gerichter werken.

ik heb wel voortdurend hetzelfde contact, alleen zijn mijn teugels langer bij het losrijden.

MLOTTxRAVEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:49

Ik rijd niet zozeer een aantal minuten op de ene kant in stap en een aantal minuten op de andere kant enzovoort maar ik rijd lang en laag los totdat ik mijn pony lekker los aan vind voelen.. Als ik vind dat ze niet los is rijd ik nog wat langer los.. Ik denk dat als een paard niet goed los is dat het ook niet goed is om met het paard aan het werk te gaan..

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:57

Iedereen heeft natuurlijk een eigen manier. zoas je dat geleerd hebt. Ik heb atijd geleerd eerst eventjes je teugels los, daarna oppakken en laag instellen met lange hals. en door middel van veel figuren en tempo wisselingen langzaam oppakken.

patsur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 17:04

ik stap vaak los op de weg, 10 minuten duurt dat. Dan stap ik wat voltes enzo in de bak linksom en rechtsom. Controleer een paar keer de zithulp (halthouden, stap, halthouden, stap). Dan neem ik de teugels aan vraag wat meer actie en draaf rustig aan. daar ook wat voltes, aantal keer sluiten, wat tempowisselengen, aantal keer terug naar de stap, alles met licht contact en over de schouder, hoofd zoveel mogelijk op kniehoogte (net boven de beschermer). Aantal keer in galop aanspringen, volte, tempowisseling op de volte, wat binnenhoefslag galopperen als er de kans voor is, volte sluiten enz. Ook zoveel mogelijk over de schouder. Evt een keer galopwisseltje of stukje contra meenemen als het lukt met de drukte in de bak. Tussendoor even halsstrekken en weer oppakken.

Jarin_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 18:50

Ik pak me pony meteen op en beging met laag en rond rijden! Gewoon met ze hoofd tussen ze knieeen! Ik buig hem van links naar rechts...en sta toe...zodra hij nageeft, draaf ik aan ik rij voltes enz...en vraag linker en rechter stelling. Zodra hij nageeft pak ik wat schouderbinnenwaarts er bij, en ook hier laat ik hem wat extra inbuigen. Daan spring ik aan in de galop er rij ik heel veel tempowisselingen!!! Als laatst vang ik hem op en zet ik hem een paar ik van galop naar halt en weer voorwaarts...zodra ik losgeredem heb laat ik hem even lang en kan ik hem daarna op gan richten.

Do0w

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 18:58

Ik stap altijd eerst 5 min. in met lange teugel, en zorg dat hij goed door loopt. Bij mijn paard is het belangrijk dat ik hem meteen goed voorwaarts rijdt, omdat hij redelijk lui is. Alles moet trouwens toch uit het voorwaartse gebeuren, je kan niets met je paard doen als hij niet goed voorwaarts en aan je been is. Als ik hem voorwaarts rijdt zorg ik ervoor dat hij naar mijn been luistert, dus bij aanleggen moet hij reageren, anders geef ik een tikje als 'attentie' achter mijn kuit, zodat hij wel reageert. Ondertussen houdt ik de hele tijd door contact, genoeg dat hij mijn hand op kan zoeken als hij dat wil, maar niet te veel zodat ik hem niet terug werk. Als afwisseling figuren rijden, na een poosje verruimen en in galop aanspringen. In galop lekker met hem 'spelen', middengalop enzo.. Ondertussen letten op mijn contact, en als hij m'n hand opzoekt daar op in gaan.

ktink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 22:11

ik rij altijd los met een vrij lang teugeltje, maar wel voorwaarts anders is ze heel lui;)
als ik bij de bak ben (na ongeveer 3 min. ofzoo) blijf ik nog even stappen en ga wat grote figuren rijden
een stukje de ene kant op, een stukje de andere kant op.
als ze iets losser is en wat beter reageert op het been enz. ga ik ook een stukje draven met veel volte's enzoo en met nog steeds een niet te korte teugel.
als ik merk dat ze los begint te worden maak ik de teugels iets meer op maat en ga haar dan naar beneden rijden en nog wat voltes enzo blijven rijden.
daarna begin ik 'echt' te rijden.
en als ik een dag niet zoveel zin heb ga ik gewoon met een los teugeltje naar buiten:P

Napolie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 11:59

Ik stap eerst met een lange teugel een ronden linksom (zijn makkelijke kant) dan een ronden rechtsom. Dan pak ik m'n teugels zo dat hij lang, laag en rond gaat lopen. Dit doe ik een paar rondes. Opnieuwe beginnend bij linksom gevolgt door rechtsom.
Ik laat mijn paard buigen naar links en naar rechts. Langzaam wordt hij dan soepeler in zijn gehele lijf en ik kan gaan draven. I draf doe ik hetzelfde als in stap. Lang laag diep en buigingen maken naar links en rechts. Ik doe nog geen figuren in het losrijden. Daarna kan ik hem langzaam oppakken en begin ik aan de galop. Ik begin in een flinke galop waardoor hij wakker wordt. Bovendien word mijn paard in de galop losser. Dan ga ik weer draven en ik controleer of hij snel regeert op mijn been. Anders maak ik hem nog wat sneller met korte hulpen en benen zoveel mogelijk eraf. Is dit allemaal gedaan, dan begin ik met m'n oefeningen. Dit kan ongeveer een kwartier tot 20 minuten duren. Het losrijden is de basis voor een ontspanne paard in de oefeningen.

__PSM__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 12:09

Ik rijdt mijn paard eerst is ff een paar rondjes rond in een stapje lekker voorwaarts aan een lange teugel. Daarna pak ik haar op maar wil ik haar het liefst laag rond hebben en zet ik haar iets naar binnen en druk ik haar naar buiten met mijn been. Zo ook de andere kant op! Veel voltes in stap van klein naar groot en groot naar klein. als ze buigt draaf ik eerst een paar keer aan en ga ik weer stappen in deze overgangen wil ik haar gebogen houden om mijn been en een duidelijke reactie op mijn been!

Als ze braaf is, ga ik verder met wat meer voorwaarts rijden(middendraf) Dan galoppeer ik rustig aan, eerst zonder doorzitten, dan rijdt ik haar laag en diep na de overgang naar draf blijf ik doorzitten. Dit ivm het feit dat ze zich heel druk maakt tijden de eerste keer doorzitten en dit minder is als ik haar eerst laat galoperen!

In al die tijd kruipt ze steeds meer naar de oprichting, dit mag van mij, want zodra ik mijn handen weer iets breder zet zakt ze gelijk weer.

Ze volgt na een uur trainen op deze manier in alle mogelijke manieren mijn hand!

Ik vind dit een uiterst fijne manier van trainen! Maar ieder zijn eigen manier

magic_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 12:12

mijn eigen rijd ik nog niet zoveel en kan ook niet zoveel maar zou zelfde doen als bij mijn bijrijdpaard:

Eerst 5/10 lang, laag en rond stappen.
daarna zo draven, eventueel galopje beide kanten.

daarna ga ik hem wat oprichten als ie fijn ontspannen loopt.

zo even rijden
en dan de laaste 5/10 min weer lang, laag en rond. (uitgaloperen, uitdraven en uitstappen...)

ancksunamun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 15:06

Ik begin met zo'n 10 minuten stap aan de lange teugel en dan laat ik hem na een paar rondjes heel erg goed doorstappen, dat hij goed zijn achterhand eronder zet en ik hem echt voel en hoor stappen. Daarbij verander ik veel van hand. Na ongeveer 10 mins, soms 15 mins, ga ik draven aan de lange teugel en laat hem dan ook goed doordraven, tegen middendraf aan, en rij dan heel veel tempowisselingen, middendraf, tegen stap aan, vlot arbeidstempo etc. en allemaal op mijn zit, de teugels zijn nog helemaal lang. Dan ga ik wat voltes rijden, veel van hand veranderen dmv 8-en en dan neem ik de teugels iets op, met minimaal contact, en ga ik slangenvoltes rijden, eerst een met 3 bogen, dan meteen een met 4 bogen erachteraan, dan 5 bogen en zo door tot 9 of 10 bogen. Dan doe ik een stuk galop allebei de kanten op en dan een aantal overgangen galop, draf, stap, halt, galop en bij het halthouden een paar keer achterwaarts en laat ik hem met zijn hoofd helemaal naar links en rechts buigen. Dan neem ik de teugels steeds meer op, een paar keer wijken en schoudervoor en dan ik hij pas redelijk los en inegreden.

nikkiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 17:12

ancksunamun schreef:
Ik begin met zo'n 10 minuten stap aan de lange teugel en dan laat ik hem na een paar rondjes heel erg goed doorstappen, dat hij goed zijn achterhand eronder zet en ik hem echt voel en hoor stappen. Daarbij verander ik veel van hand. Na ongeveer 10 mins, soms 15 mins, ga ik draven aan de lange teugel en laat hem dan ook goed doordraven, tegen middendraf aan, en rij dan heel veel tempowisselingen, middendraf, tegen stap aan, vlot arbeidstempo etc. en allemaal op mijn zit, de teugels zijn nog helemaal lang. Dan ga ik wat voltes rijden, veel van hand veranderen dmv 8-en en dan neem ik de teugels iets op, met minimaal contact, en ga ik slangenvoltes rijden, eerst een met 3 bogen, dan meteen een met 4 bogen erachteraan, dan 5 bogen en zo door tot 9 of 10 bogen. Dan doe ik een stuk galop allebei de kanten op en dan een aantal overgangen galop, draf, stap, halt, galop en bij het halthouden een paar keer achterwaarts en laat ik hem met zijn hoofd helemaal naar links en rechts buigen. Dan neem ik de teugels steeds meer op, een paar keer wijken en schoudervoor en dan ik hij pas redelijk los en inegreden.

deze vind ik zelf super goed!, heel vriendelijk en ontspannen lekker lang met losse teugels en ik vind het goed met slangevoltes dat je dan steeds meer oppakt.

zelf ga ik eerst een paar rondes stappen lekker warm worden, een drafje ertegen aan met veel overgangen en hier en daar een volte, dit ook op de andere hand. ik neem me teugels iets korter zodat ik wel contact heb en dat ze lekker laag komt, dan maar ik kleinere voltes en slangevoltes om zo lekker los te komen, een galopje tussen door. Dan laat ik haar heel even stappen om uittepuffen en dan begin ik met het "echte" werk(wat dat dan ook mag zijn), die iets moeilijkere dingen wijken en een goede middendraf.

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-06 22:07

Ik hoef opzich niet veel te doen, ik stap lekker in..
Kneed in keer in de teugels en hij loopt omlaag
dan ga ik oefenen met verlengen
en lekker veel figuren rijden en wisselingen

Irissje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 19:09

Meestal 2 rondjes elke kant met lange teugel daarna hetzelfde verhaal met teugels opmaat..meestal rijd ik dan wat figuren en wat voltes..vaak voltes verkleinen er weer groter maken...Ondertussen een beetje aan de teugel laten lopen...ca. 10 min later ga ik wat figuren draven..dit zo'n 5 min. Daarna stappen en aan de teugel laten lopen..en weer gaan draven en figuren rijden, voltes etc.etc.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 22:05

Jarin_lover schreef:
Ik pak me pony meteen op en beging met laag en rond rijden! Gewoon met ze hoofd tussen ze knieeen!....

En dat met koude spieren...
Het heet toch losrijden?
Auwwww, arme pony!