angst voor trekkers

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nelleke2

angst voor trekkers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 20:57

hallo allemaal
mijn paardjuh is heel erg bang voor tractors.
rijden we op een landwegetje komt er een tractor aan. hij is egt niet meer te houden en galoppeerd weg. hij wil zig omdrijen enzo.
maar op het erf bij zijn stal rijd ook regelmatig een tractor langs. die is kleiner, en daar is hij niet bang voor, zeker aan gewend ofzo.
maar hebben jullie een tip voor mij hoe ik hem kan houden?

noekje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 20:59

Dat heeft een paardje bij ons ook gehad.
Probeer is een keer bij een tractor die uitstaat een paar keer langs te lopen, laat je pony eraan wennen.
Als je naar buiten gaat, zou ik met een andere pony gaan die er niet bang voor is. Dat is meestal een hele steun, want het is een kuddedier en wil niet graag weg bij de ander. Als die laat zien dat het niet eng is gaat hij het ook minder eng vinden.
Veel succes!

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:39

Ga er in ieder geval niet opzitten als de trekker langs komt. Levensgevaarlijk voor jou en je paard. Stap ruim van te voren af als er een trekker aan komt, en ga een eindje van de weg af staan met je paard, zodat er een hoop ruimte tussen je paard en de trekker is. Laat je paard er goed naar kijken, en ga zelf tussen je paard en de trekker in staan (zo bescherm je je paard tegen het gevaar, althans dat denkt je paard).

Verder ga ik met noekje mee.

Chely

Re: angst voor trekkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:47

en niet iedere trekker is hetzelfde.....Lady is nm wel bang voor een 3takt-trekker maar niet voor een 2takt-trekker.

Je kunt je paard het best in een veilig omgeving aan een trekker laten wennen. Dus waar ze niet de weg op kan rennen. Neem een paar brave vriendjes mee die niet bang en loop eerst een langs een geparkeerde trekker.
Loop dan langs een stationair draaiende trekker die niet rijdt,
als dat goed gaat langs een heel langzaam rijdende trekker.

Oefen eerst zo dat je paard de trekker aan ziet komen, als dat heel goed gaat begin je met het oefen dat de trekker van achter komt...

Dan ga je het aantal vriendjes verminderen, en uiteindelijk in haar eentje.

Zorg ten alle tijde dat het paard NIET gaat stilstaan, als ze stilstaan hebben ze tijd om te vluchten en te paniekeren!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:49

Inderdaad eerst met je paard om een stilstaande tractor te lopen, daarna eentje met de motor aan, rustig opbouwen.
Voor de rest ga ik mee met de rest van de tips.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:54

Mijn paard doet precies hetzelfde. Helaas was het ook niet te verhelpen door te laten wennen aan tractoren en wanneer ik er af ging als er een tractor aan kwam, ging ze er vandoor aan m'n hand en dat is ook heel erg gevaarlijk. Ik heb dus de beslissing genomen voortaan vooral in de bak te rijden. Wanneer ik een keer een buitenrit wil maken ga ik samen met iemand die een verkeersmak paard heeft. Dit helpt zeker, vooral als je je paard erachter laat volgen.

Yonne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 23:26

Alles is al gezeg veel suc6 ermee!

nelleke2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 09:31

dnkje ik ga het proberen maar het probleem is dat het paard er in zijn eentje staat!!

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 15:06

Dit is een probleem dat ik herken! Ik heb zelf een paardje gereden wat een keer (met zijn eigenaresse) half onder een tractor is beland. Ze is toen achter de trekker maar voor de aanhanger daarvan doorgegaan.

Dit paardje is helemaal panisch voor trekkers geworden (geef haar eens ongelijk! ). Nu woont ze in een boerderij-achtige omgeving, en heeft ze behoorlijk moeten wennen aan de trekkers die daar allemaal voorbij komen.

Misschien heeft jouw paardje een keer een nare ervaring gehad met een tractor. Vraag dat anders even na.

Als er geen andere paarden zijn om mee te rijden, ga dan eerst met jouw paardje lopen. Gaat dat steeds beter (zoals al werd gezegt, eerst oefenen zonder motor enz.), dan laat je iemand anders meelopen, terwijl jij erop zit. Die persoon loopt steeds verder weg, en uiteindelijk doet jouw paardje het alleen!

Laat op een aantal buitenritten ook iemand meelopen/fietsen. Als er dan iets gebeurd ben je tenminste niet alleen.

Succes!!

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 18:05

Patos is ook doodsbenauwd voor tractoren, terwijl we er nota bene zelf één op het erf hebben. Zodra hij stationair staat te draaien is het prima, maar als er gas wordt gegeven raakt ze in paniek. Oefenen helpt niet, rustige paarden meenemen helpt niet, ik heb me er maar bij neer gelegd. Voor grote auto's, brommertjes en busjes is ze niet bang, voor vrachtauto's en bussen een beetje.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 21:48

Nelleke mijn paard staat ook alleen, maar ik spreek altijd af met anderen om buiten te gaan rijden. Ook als je bv gaat lessen rijdt je met meerdere mensen tegelijk en sowieso in een bak is wat veiliger voor je paard

Bojangles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 09:28

Mijne heeft bij de vorige eigenaar een keer een bijna aanrijding gehad met een trekker en is daar heel erg bang voor geworden. Zowiezo is Rachel erg gauw kijkerig en bang voor iets dat zit ook in haar karakter. De 1e keer dat ik een trekker tegenkwam langs de weg ging ik steilrecht de lucht in, rakelings langs een boom. De keer daarna ben ik ruim van te voren afgestapt, en in een inham gaan staan of ergens een weiland in, en geruststellen en wel laten kijken, en zorgen dat je nooit loslaat! Elke keer werd het ietsjes beter. Maar ik kan niet gewoon een trekker passeren dat lukt nog niet dan wordt ze echt angstig.