tong uit haar mond

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

someone11_6

tong uit haar mond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 23:59

Mijn paardje doet sinds een aantal weken tijdens het rijden niets anders meer als haar tong uit haar mond laten hange. Ze begint dit feller en feller te doen met als gevolg dat ze niet meer zo vlot stuurt. Ik kan haar wel op de stem rijden maar toch, op wedstrijd is dit niet alles.
Nu is mij gezegd dat een lepelbitje hiervoor niet helpt dus iemand enige tips wat ik eraan kan doen?
Als ik dubbele neusriem aandoe dan steekt ze haar tong wat meer naar voren uit haar mond...

XxXLienkeXxX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 13:08

Neem een goeie instructrice in de armen want dit is een aanleuningsprobleem. DAt betekend dat de fout bij de ruiter ligt. Een ander bitje kan er wel wat bij helpen maar zal nooit in het geheel de oplossing zijn.

Het klinkt hard maar je hebt iemand nodig met veel kennis die je hiermee kan helpen..

Succes

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 19:13

en denk daarbij dat rug problemen zich uiten in de mond.

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 21:28

Meestal is het een rijtechnisch probleem, en daar zijn in dit geval geen tips voor te geven, het kan aan alles in je zit en houding liggen. Een bit met een poortje (bijv. van Myler) kan helpen als het echt niet bij de ruiter ligt. Maar een ander bit overleg je altijd met je instructeur.

someone11_6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 21:33

Hey, thnx voor de comentaren maar het probleem ligt wss niet bij mij, maar bij haar rug. Hiervoor wordt een oplossing gezocht.

retseH

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 00:29

loutjuh schreef:
en denk daarbij dat rug problemen zich uiten in de mond.

Hier zit wat in..dit komt vaak voor ja!

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 12:10

someone11_6 schreef:
Hey, thnx voor de comentaren maar het probleem ligt wss niet bij mij, maar bij haar rug. Hiervoor wordt een oplossing gezocht.

ik zou het topic graag willen volgen, zou je hierop neer kunnen zetten wat er nu onderzocht wordt, en wat je gaat doen.

Rugproblemen kunnen voor een deel aangeboren zijn maar worden merendeels veroorzaakt door een verkeerde manier van rijden of verkeerd tuig.

Jarin_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 16:04

Mijn pony heeft ook een tongprobleem...het wordt minder...maar mijn pony heeft ook een rugprobleem is al een paar keer behandeld enz..!! Ik moet mijn pony zo laag en rond mogelijk losrijden helemaal ontspannen...zodra ik ga spannen gaat die tong er ook uit...Misschien moet je dat proberen laag en rond rijden en dan zorgen dat jij geen kracht gaat zetten in je schouders!!

groetjes Laura

mcrielaard

Re: tong uit haar mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 20:28

Mijn verzorgpaard doet dit ook. Hij is hier ongeveer anderhalf jaar geleden opeens mee begonnen, poos erna is hij naar de tandarts geweest, en die heeft van alles aan z'n gebit gedaan (want dit kan ook een teken wezen dat het paard last heeft van z'n gebit!) maar hij bleef er mee doorgaan. Hij doet het vooral in het begin, als hij op een gegeven moment wat losser is doet hij het al een stuk minder. Hij doet het ook als je gwn aan een lang teugeltje buiten stapt. Waardoor ik af en toe ook het idee krijg dat het een gewoonte is geworden, en soms krijg ik zelf het idee dat hij er gewoon mee loopt te spelen.

someone11_6

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 21:33

Ze is vroeger met de koets, een 9-tal jaar geleden onder een vrachtwagen gekomen. Nu was er toen niks speciaal met haar aan de hand en dus niemand die zich daar verder zorgen over maakte. Bij de toenmalige eigenaar kwam eig ook nooit een dierenarts voor jaarlijkse spuitjes ofzo. Nu ik haar rij, vrij dressuurmatig maar met een regelmatige boswandeling en af en toe wat springen is ze veel rustiger geworden en heeft ze veel meer spieren in voor en achterhand gekregen. Tot over een maand geen probleem maar toen plots een heel gevoelige rug, los proberen te krijgen aan de longe hielp niet, ook kwam het tongeprobleem erbij. Nu de dierenarts laten komen, en blijkt dat ze al van kleinsaf iets vast heeft zitte, of iets wat verplaatst is, rond haar schoft. Dit probleem komt niet echt omdat ik verkeerd of teveel rij maar omdat ze nu voor het eerst los probeert te lopen uit haar rug, oa door onderin te lopen. Nu wordt ze behandelt, en begint het probleem te beteren...

Black2000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 21:37

Wij hadden een paard op stal, die zijn tong altijd uit zijn mond had hangne,maar dat kwam doordat hij door zijn leeftijd geen tanden meer had aan de voorkant! Hij was 35!!