Hoe beenhulpen aanleren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Myrtje_Jarig

Hoe beenhulpen aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 20:46

Hey

Ik ben nu een fjord (bijna 4) aan het inrijden. Hij is wel al helemaal zadelmak enzo, je kan er zo opspringen. Alleen is het probleem dat als ik kuitdruk geef, hij zoiets heeft van: hé', wat doe jij daar bij m'n buik??
Naar je stem luistert hij echt perfect. Bij longeren kun je hem ook heel makkelijk terug nemen en voorwaarts laten gaan op je stem, dus dat is geen probleem. Nu is mijn vraag dus hoe ik hem naar mijn been kan laten lopen.

zelf dacht ik meer aan steeds stemhulpen geven, en dan tegelijkertijd de beenhulp geven. Dat de hele tijd herhalen tot hij dat doorheeft en dan m'n stem achetrwege laten...

als jullie tips hebben, hartstikke bedankt!!!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 21:04

Ik denk idd dat je met het tegelijk geven van Stemhulp/beenhulp een eind komt, misschien afbouwen naar een 'klakje' met je tong, en daarna pas zonder geluid .

carlijn83

Re: Hoe beenhulpen aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 21:14

Ik denk ook dat je al op de goede weg zit hoor!
Inderdaad je stem langzaam afbouwen naar een klakje ofzo

Myrtje_Jarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 21:16

Oke, zal er morgen een klein begin aan maken. Als jellie nog tips hebben, hoor ik het graag

Spoec

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 21:55

Nou je geeft eigg zelf al aan hoe je het op kunt lossen ..
Zo heb ik het mijn paard ook geleerd ..
Het commando tegelijk met de hulp geven ..
Na een tijd de hulp en dan het commando ..
En daarna het commando achterwege laten ..
Let wel op dat hier veel tijd overheen gaat

Goofy44

Re: Hoe beenhulpen aanleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 23:20

Je moet het paard aan de longeerlijn eerst aan de stemhulpen hebben. Dat moet bevestigd zijn, maw het paard reageert onvoorwaardelijk op de stemhulpen.

Als je op je paard gaat zitten, weet het paard niet wat er van hem verwacht wordt. Je wilt hetzelfde bereiken als aan de longeerlijn, alleen met als einddoel, een paard aan de hulpen zonder de stem te gebruiken.

Je laat het paard eerst van halthouden naar stap gaan op je stem, terwijl je op het paard zit. Op je stem ga je ook terug naar halt.
Je herhaalt dit, maar nu met kuitdruk en stem. Als het paard goed reageert, uitbundig belonen. Dit herhaal je een aantal keren, ook het belonen. Daarna geef je de kuithulp zonder stemhulp. Reageert het paard goed, dan uitbundig belonen. Ga niet te lang door, stoppen is een beloning. Reageert paard niet goed, halthouden op de stem en weer met stem en been de hulp geven. Bij goed gaan belonen, bij niet goed gaan terug naar af, dus niet kwaad worden........ en weer opnieuw beginnen. Hiermee doorgaan totdat de Euro valt. Je moet dit niet in een sessie proberen af te dwingen als het niet meteen lukt. Verdeel het dan een aantal keren over een aantal dagen. Je wordt er later rijkelijk voor beloond. Als dit lukt, leer je ook halthouden vanuit stap. Lukt dit zonder problemen dan doorgaan van stap naar draf, daarna van draf naar stap. Doe niet teveel in een keer. Een paard kan zich maar kort concentreren. Het moment waarop je de oefening met het paard doet, is bepalend voor de snelheid van het succes. Een totaal ontspannen paard, pakt het snelst nieuwe dingen gewillig op.
Je paard werkt dan mee. Zodra iets lukt, belonen en niet te lang doorgaan achter elkaar. De fout die vaak gemaakt wordt is dat als iets lukt, de ruiter happy is, en op dat moment begint met overvragen omdat het zo goed gaat. De kans is groot dat je hierdoor op korte termijn of soms veel later grote problemen kan krijgen, die je nu kan voorkomen. Rust, kalmte, ontspannenheid en vertrouwen geven de mogelijkheid om dat wat het paard aan de longeerlijn geleerd heeft, zonder veel problemen en snel aan te leren met hulpen zonder dat de stem gebruikt wordt. Op zich is het gebruik van de stem een heel fraai middel om een paard snel iets duidelijk te maken.

Het paard moet de stemhulpen van de longeerlijn associeeren met de beenhulpen (en de andere hulpen) die je geeft. Dat leert het paard het snelst als het ontspannen is, nergens last van heeft en als het allemaal kort van duur is.

Doe het aanleren ook in kleine stappen. Vraag je steeds drie dingen af. 1. is het duidelijk wat ik wil, 2. begrijpt het paard wat ik wil, en 3. reageert het paard onvoorwaardelijk op wat ik vraag. Als stap 3 niet onvoorwaardelijk van toepassing is, niet doorgaan met de volgende stap.

Rust en kalmte is de snelste weg naar succes.

Yonne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 00:30

Ja inderdaad met stemhulp, dat afbouwen door eerst de beenhulp en dan het commando op stem(dus eerst nadenken over beenhulp en dan bevestiging),dan alleen nog klakje ofzo inderdaad. Straks kan het alleen met je beenhulp! Maar let op hier kan best even over heen gaan!

Myrtje_Jarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-06 19:46

Dankjullie wel

shettilover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 09:51

hey je moet 1 keer been geven en dan als die niet luistert een heel klein tikje geven me de zweep

So0p_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 10:00

shettilover schreef:
hey je moet 1 keer been geven en dan als die niet luistert een heel klein tikje geven me de zweep

maar als het paard niet weet wat een beenhulpm is weet ze ook niet wat een tikje met de zweep betekend

EvaSuzanne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 10:10

Nou allemaal goede tips denk ik. Het belangrijkst is om het simpel te houden, niet teveel tegelijk te willen. Paarden leren best snel als de opdracht maar simpel is! Dus inderdaad de eerste paar keer alleen maar richten op het voorwaarts gaan op het been zoals jijzelf en iedereen hier al zegt. Dat is denk ik de eerste belangrijkste stap als hij je eenmaal op zijn rug accepteerd. Als hij daar op een gegeven moment goed op reageert, dan kun je verder met inrijden. Succes ermee!

Myrtje_Jarig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-06 20:58

Woeii vandaag weer even op Yann gereden en met kuitdruk geoefend, hij luisterde superrr!! Heb hem daarna ook flink beloont enzo. Ben trots op m'n mannetje