voorwaarts/neerwaarts

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nicole18

voorwaarts/neerwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-06 12:17

Hoe kan ik het beste voorwaarts/neerwaarts rijden? en wat voor reactie krijg ik dan van mn paard? en wat voor gevoel heb ik dan als ik op het paard zit?

wemkelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 12:25

Denk eigenlijk dat het per paard verschild. Hoe je het moet doen, wat voor reactie en wat voor gevoel. Denk dat je het beste even met je instructrice of intstructeur even moet experminteren.

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 13:40

ik hou dit topic even in de gaten!!!ben ook benieuwd

Lise81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 14:06

een lekker los gevoel
als je goed van achter naar voren rijd en je paard gaat nageven, dan kan je hem of hoog of iets lager instellen. Bij voorwaarts-neerwaarts vraag je aan je paard om zijn hoofd meer omlaag te brengen, maar gelijkertijd voorwaarts te blijven, zodat hij goed zijn rug gaat gebruiken.
Sommige paarden hebben neiging om te gaan rennen, dan drijf je te veel. Opvangen met je zit, niet te veel met je handen, want anders doet het paard zijn hoofd weer omhoog.
De bedoeling is dat het paard hierbij goed op zijn eigen benen loopt, zijn rug gebruikt en vooral ontspanning!

Chely

Re: voorwaarts/neerwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 20:21

voorwaarts: aardig arbeidstempo, niet overhaast maar ook niet sloom...
als dat lekkere tempo erin zit en de overgang ook actief verlopen kun je beginnen met voor te sluiten.

doordat je voor begint te sluiten gaat (als het goed is) je paard jouw hand volgen en zijn achterhand er verder onder zetten....

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 20:26

@lise81: Dat rennen hoeft niet direct van TE veel been te komen, het kan ook zijn doordat het paard zijn balans niet goed gevonden heeft en er gewoon heel veel moeite mee heeft.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 11:13

Het is een heerlijk gevoel!
Bijna niets in je handen veder licht contact,en een verend ruggetje,en een lekker lopend motortje.
Mijn paard komt er helemaal los van,en vind het heerlijk.
Ik mag het niet te lang doen anders valt ze weer te veel op de voorhand.
Ik laat haar de teugels uit mijn hand kluiven,ze mag niet trekken!
En het tempo blijft bewaard,niet inzakken,niet harder.

Het is voor haar een beloning,als ze het ook mag doen als we klaar zijn met rijden.
Maar zo rijd ik haar altijd warm!
Eerst lekker even alles los schudden.
De oren hangen aan de zijkant,das voor mij de aanwijzing dat ze ook heel ontspannen is in dat koppie van haar.
Afbeelding

Novice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 19:21

roosa schreef:
Het is een heerlijk gevoel!
Bijna niets in je handen veder licht contact,en een verend ruggetje,en een lekker lopend motortje.
Mijn paard komt er helemaal los van,en vind het heerlijk.
Ik mag het niet te lang doen anders valt ze weer te veel op de voorhand.
Ik laat haar de teugels uit mijn hand kluiven,ze mag niet trekken!
En het tempo blijft bewaard,niet inzakken,niet harder.

Het is voor haar een beloning,als ze het ook mag doen als we klaar zijn met rijden.
Maar zo rijd ik haar altijd warm!
Eerst lekker even alles los schudden.
De oren hangen aan de zijkant,das voor mij de aanwijzing dat ze ook heel ontspannen is in dat koppie van haar.
Afbeelding

Dit is idd een heel mooi voorbeeld van voorwaarts / neerwaarts.
Ik vind het een heel mooi beeld, mijn komplimenten

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-06 10:14

dank je

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 12:23

Voorwaarts neerwaarts is een oefening om te controleren of je paard vanuit de achterhand, gedragen over de rug, in balans loopt waarbij jij het tempo, de mate van verzameling en de hoofd-halshouding kunt bepalen. Het paard loopt in een natuurlijke houding met een ontspannen, lage, lange, hoofd- hals houding zonder impuls verlies.

Wanneer je het correct rijdt geeft het een rustig, ontspannen en beheerst gevoel. Het paard heeft constant een ontspannen kaak en volgt je hand gemakkelijk. Het bolt zijn rug in zekere mate waardoor de spieren opgerekt worden. Door voorwaarts neerwaarts geef je het paard een eerlijke kans zich rustig los te werken en zijn eigen balans te vinden vanuit ontspanning. Het geeft je een vanzelfsprekend gevoel, alles lijkt heel gemakkelijk en vanzelf te gaan.

Het is een hele goede oefening voor paarden die te kort in de rug gereden zijn en moeten leren op eigen benen lopen, dus ook voor jonge paarden. Voor paarden die vertrouwen moeten krijgen in de ruiter en te gespannen paarden, mits -zoals alle oefeningen- goed uitgevoerd!

Je bereikt een correcte voorwaarts neerwaarts door puur op de basis te trainen.
-Rechtgericht met de achterbenen in het spoor van de voorbenen en dus ook op twee zijden dezelfde lenigheid en souplesse.
-Een juist tempo. Dat hangt af per paard, wanneer het paard bijvoorbeeld onder de ruiter uit wilt lopen is het verstandig om (tijdens het vwnw) onder het tempo te gaan rijden.
Overhaast is nooit goed. Het paard zet dan in sommige gevallen wel grotere passen maar dat wil nog niet direct zeggen dat het meer gewicht op de achterhand plaatst. Het achterbeen moet de meeste tijd ónder het lichaam bewegen, een paard wat dus veel achter het lichaam beweegt (oftewel "het paard loopt achter de massa") draagt zijn gewicht voornamelijk op de voorhand waardoor er geen extra waarde aan het gymnastiseren wordt toegevoegd. En dressuur draait weliswaar om het gymnastiseren en verbeteren van de spieren en de bewegingen van het paard.
Dat is dus tevens het derde punt:
-Een actief achterbeen dat onder de massa loopt.
-Afhankelijk van leeftijd en de mate waarin het paard is afgericht: gedragenheid. Van een jong of verkeerd gereden paard kun je niet direct verwachten dat het "gedragen loopt". Dwz, het paard draagt letterlijk zijn eigen gewicht op de achterhand in balans zonder op de ruiter terug te vallen. Dat wil niet zeggen dat de ruiter het paard niet ondersteunt en helpt om gedragen te blijven lopen. Een gedragen paard loopt los door het lijf meer verzameld (=meer gewicht op de achterhand plaatsen) vanuit het achterbeen, over de rug, over de hals naar de mond - terug naar de ruiterhand in een goede aanleuning.
-Het paard is attent aan de hulpen. Een paard dat geen goede reactie op de hulpen heeft (alle hulpen; been-, zit- en teugelhulpen) kan nooit fatsoendelijk dressuurmatig lopen.
-Het paard gehoorzaamt volledig aan de ruiter.
En een andere pré: Ontspanning, zeker niet de minst belangrijke!

Als je genoeg oefent met goede begeleiding (en dan bedoel ik ook goede, want er zijn weinig mensen die correct vwnw kunnen rijden, ook veel ruiters op hoog niveau kunnen dit niet correct) voel je uiteindelijk vanzelf het juiste gevoel.

Je leert rijden door het rijden. Geloof dat ik alles gezegd heb wat me te binnen schoot Hoop dat je er wat aan hebt.

Solvej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 12:26

Oei, beetje langer dan bedoeld

Mieky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 12:28

Okkie1 schreef:
Oei, beetje langer dan bedoeld

Dat is toch geen probleem wanneer je iets zinnigs zegt?

Je merkt ook duidelijk dat je paard anders gaat lopen! Paard dat ik rij wordt veel rustiger in haar gangen, maar gooit daardoor ook wat hoger op. Het verschil is duidelijk en je voelt zelf meteen dat het lekker is voor je paardje

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 18:03

zoals meerdere al zeggen, het is een heerlijk gevoel! en inderdaad, alles lijkt vanzelf te gaan, naar mijn mening juist door ontspanning! paarden vinden het zo heerlijk en omdat je lekker ontspant reageert het paard daar bijzonder op. naar mate het dier sterker wordt kun je hem steeds wat meer gaan oprichten vanuit die lage lijn. ik wissel heel erg veel af in hoofdhouding.
Afbeelding

aerdenhout1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-06 18:14

Man, ben ik even blij dat er toch nog een hele hoop mensen weten wat voorwaarts neerwaarts rijden is.Geweldige foto's zo hoort het!!!!!!!!Jammer genoeg zie je dit tegenwoordig veels te weinig gebeuren,vooral bij de jonge paarden,die zo snel mogenlijk in de hoogst mogelijke krul moeten lopen.Heel leuk om deze foto's ook eens te zien op bokt!!Misschien dat dit voorbeeld mensen aan het denken zet!Novice en klomp mijn complimenten!

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-06 12:55

aerdenhout1 schreef:
Man, ben ik even blij dat er toch nog een hele hoop mensen weten wat voorwaarts neerwaarts rijden is.Geweldige foto's zo hoort het!!!!!!!!Jammer genoeg zie je dit tegenwoordig veels te weinig gebeuren,vooral bij de jonge paarden,die zo snel mogenlijk in de hoogst mogelijke krul moeten lopen.Heel leuk om deze foto's ook eens te zien op bokt!!Misschien dat dit voorbeeld mensen aan het denken zet!Novice en klomp mijn complimenten!

dank u! ik ben het verder helemaal met je eens!

Novice

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-06 14:28

aerdenhout1 schreef:

Ik wil niet met de eer strijken en de complimenten aannemen. De foto is van Roosa dus de complimenten zijn voor haar