Toch wel willen weten hoe dat zit met ontspannen,nageven..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cranberry90

Toch wel willen weten hoe dat zit met ontspannen,nageven..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-06 21:30

Bij mij doet het 'zoeken'het dus niet dus ik zal wel niet de enige zijn die dit vraagt.

Ik wil echt weten hoe dat zit met ontspannen rijden, nageven en aan de teugel.

Waarom rijden dressuurpaarden altijd aan de teugel?

Ik had bijna een jaar geleden een (verzorg) draver, 3 jaar en net ingereden. Kwam ook nog is net van de baan af.
Maar ze liep heel los/soepel en 'in de krul' altijd...altijd liep ze zo.
Ik vroeg niets van der maar ik hoefte maar een beetje met me hand te spelen en ze liep al in de krul.
Na een half jaar was het over, ik wist nooit hoe dat zat met aan de teugel enzo was er niet mee bezig.
Ze bleef wel lekker los en soepel lopen maar ze ging niet meer vaak aan de teugel.
Lag het aan mij? Deed ik wat verkeerds?

Ik rijd nu weer een draver, die kort in de hals is en als die aan de teugel is loopt ze ook echt prachtig.
Maar hoe moet ik dat nou precies doen?
Eerst los werken( niets vragen aan der mond ) goed vooruit rijden.
En dan aan de teugel'vragen'..dus gewoon kneepjes in de teugels ?
Of moet ze uitzich zelf aan de teugel gaan en dat ik dan dat contact probeer te houden?
En wat is nageven precies?
Ik wil met die draver eindzomer beginnen met B dressuur, maar ik zie heel veel mensen die in de B dressuur ook aan de teugel rijden, maar sommige ook niet..kost dat punten? en moet het nou wel of niet?

Ik snap wel wat er mee wordt bedoeld maar ik weet niet hoe ik het moet uitvoeren en moet voelen Sorry als er al een topic over is.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 23:23

Als je hierboven in de FAQ kijkt zijn er 17 topics over aan de teugel rijden, daar wordt het wel uitgelegd. Veel succes

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-06 23:55

Als jij haar 'aan de teugel' (nagevelijk) wilde rijden door alleen wat met je hand te spelen, dan liep ze waarschijnlijk niet nagevelijk, maar zoals jij al aangeeft 'in de krul'. Dat zijn twee verschillende dingen. Ik quote hier even iets wat ik zelf eerder heb geschreven over nagevelijkheid. Dit is mijn kijk erop.. natuurlijk hoef je het niet met mij eens te zijn

Citaat:
Nagevelijkheid is voor mij ontspanning van de kaak-, nek- en rugspieren (van je paard) vanuit jouw been. Daarbij komt kijken dat je paard dus goed aan het been moet zijn, de drang naar voren (vh paard) die vanuit het been (vd ruiter) moet komen (natuurlijk niet zo dat je paard als een gek de bak doorcrosst als je hem aandrijft drang naar voren vanuit jouw been, maar
wel
gecontroleerd.)
Er moet dus, kortgezegd, sprake zijn van impuls. Hierdoor drijf je de achterhand van het paard als het ware wat meer onder zijn lichaam. En, wat hiervoor belangrijk is behalve je been.. is een meegaande hand, dus niet trekken van voren etc.
Omdat het paard de drang naar voren krijgt door het drijven, voel je dit aan de voorkant ook. Zelf ben ik er dan voor om niet te veel te gaan spelen met de teugels, zoals het vaak genoemd wordt, omdat dit vaak uitloopt in zagen en teveel concentratie op de voorkant van het paard. Een stille hand (dat betekend niet een strenge hand, of een vastgezette hand), of soms wel een paar millimeter speling op de teugels is al genoeg om een nagevelijk paard te krijgen (millimeters zijn genoeg, echt.. je hoeft als je 'met de teugels wilt spelen' dit maar ontzettend klein uit te werken, heel bescheiden.. dat is wat veel mensen in mijn ogen vergeten; het wordt al gauw omgezet in groffe teugelhulpen. Zelf ben ik eigenlijk niet eens voor het 'spelen'; met een stille hand kan je hetzelfde bereiken en vaak is het niet eens echt nodig om met je teugels aan te kloten omdat nagevelijkheid toch echt van achter komt en niet van voor.)
Het paard gaat nageven in hals en kaak, loopt over de rug en ontspant zich dus!

Verder bereik je dit dus echt niet meteen als je net bent opgestapt en een minuut op je paard zit. Een paar kan niet nagevelijk lopen zonder dat het goed is losgewerkt/gereden aan het begin van de les. Goede opwarming is ook altijd belangrijk, lekker instappen aan een lang teugeltje (minstens 10 minuten toch wel).

Tijdens het rijden zijn veel figuren rijden en tempowisselingen handig om impuls op te wekken. Je houd je paard zo goed bezig en krijgt hem/haar op deze manieren goed aan het been.

Cranberry90

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 00:09

Wildwings: ik ben het erg met je eens hoor.
Ik heb in de andere topics veel gevonden. Maar als ik het goed begrijp loopt het paard nageeflijk als die contact wil nemen met je hand? dus als je een wending maakt dat ie zelf al aan de teugel gaat lopen en je hand op zoekt...( met inrijden ). En als je dan contact maakt met de mond en kneepjes geeft gaat ie aan de teugel..maar als die dan weer omhoog gaat betekend het dan ook dat ie niet meer nageeflijk loopt? of moet ik dan weer goed contact met der mond maken en als die weer aan de teugel loopt wat losser ?
Sorry als ik zo lastig ben hoor

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 00:31

We laten het hele verhaal met de hand er om te beginnen even buiten. Ik vat even heel kort en wat makkelijker, hopelijk, samen wat ik hier boven heb getypt.
Wat ik nagevelijk vind, is een paard dat ontspant in de kaak-, nek- en rugspieren. Dit bereik je vanuit je been, door een paard dat actief op je been reageert en actief loopt, maar wel onder jouw controle. Door het drijven zal uiteindelijk de achterhand er meer onder komen en voel je de voorwaartse drang bij het paard nu ook aan de voorkant. Je handen houd je gewoon rustig stil -zonder ze vast te zetten- (in draf, in stap en galop meegaan met de beweging van het paardenhoofd natuurlijk). Als het goed is, ontspant het paard zijn kaak- (rug- )en nekspieren (na een tijdje misschien pas) en merk je dit vooraan doordat je paard een bepaalde hoofd- en halshouding aanneemt.
Je moet zelf kijken wat je prettig vind wat betreft de lucht die jij je paard vooraan geeft, er moet constante teugeldruk zijn op beide teugels, maar een paard moet ook weer niet opgekropt gaan lopen ( = geen ontspanning meer) en bij een nagevelijkpaard heb je echt maar heel weinig gewicht in je handen!

Spelen met de teugels is dus in feite niet nodig. Kneepjes moet je al helemaal mee uitkijken, want kneepjes zijn vaker centimeterwerk dan millimeterwerk. Als je paard omhoog komt (ik stel me hierbij voor dat een paar dus echt weer met het neusje naar voren loopt) zijn de kaak- en nekspieren niet echt ontspannen meer en wordt soms ook de rug weer weggedrukt. Dan ga je gewoon weer lekker actief doorrijden, goed bezighouden met figuren en tempowisselingen etc en dan ontspant hij of zij zich vanzelf wel weer.

Je rijdt niet nagevelijk door steeds maar te letten wat er met het hoofdje gebeurt en je er ontzettend op te concentreren. Je let erop dat je paard goed op je been reageert en van achter goed loopt, dan pas komt het halsje.

Sily

Re: Toch wel willen weten hoe dat zit met ontspannen,nageven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 01:29

Ik denk dat als je het echt wilt leren voelen je het beste een keer een goede instructrice kan uitnodigen, rijden en doen en dat die persoon zegt DIT is het, zodat je het verschil kan voelen.

Echt ontspannen en nageefelijk lopen voel je vrij duidelijk en voelt zalig, lichtrijden gaat lekker, doorzitten gaat lekker, alles lijkt vanzelf te gaan en super makkelijk (binnen jullie grenzen natuurlijk)
Paard is licht te rijden en reageerd gewoon top.

Latisha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 10:17

Als ik mn paard met mn benen nagevelijk wil laten lopen, gaat hij alleen maar hard en met zn kop in de lucht hoe kan ik dit het beste oplossen? met spelen gaat hij wel aan de teugel.

Cranberry90

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 11:57

Ik ben blij met jullie reacties Wildwings en Sily!Dank jullie.
Ik denk dat ik nu dergelijk weet hoe het voelt en waarneer ik weet waarneer een paard nageeflijk loopt.
Eind zomer ga ik op les met het paard dus dan zal ik het wel 'echt'leren.

Erg bedankt voor jullie uitleg!

AstraGirlie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:57

Met spelen bereik je niet echt nageeflijk, alleen het hoofd wordt afgebogen. Als je gewoon stelling vraagt en soepel oefeningen rijdt zonder erop gefixeerd te zijn, met je been er goed aan, komt het vanzelf.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 17:54

Latisha, met spelen wordt je paard niet nagevelijk zoals AstraGirlie al zegt. Hij krijgt wel een bepaalde hoofdhouding, maar dit heeft niets met nagevelijkheid te maken. In mijn stukje kan je toch echt duidelijk lezen wat nagevelijkheid is, het komt vanuit je been en niet vanuit je hand.
Als een paard z'n 'kop' (...) in de lucht gooit, is dat vaak omdat de druk op de teugels te groot is. Meer ruimte van voren geven kan dus helpen, en dat weer op/vervangen met je been.

En AstraGirlie zegt het weer precies goed.. je moet je niet zo op aan de teugel fixeren, met veel figuren en been krijg je vanzelf een ontspannen paard!